selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Hej på er!

Det var en oändligt lång tid sedan jag var här senast.
Mycket har hänt sedan jag sist kunde hålla på med uppdateringar och så vidare.
Hur som, lite ideer har vuxit fram.

Som titeln antyder, hur funkar det med stora högtalare egentligen?
Jag har ett ganska litet rum till förfogande för mitt musiklyssnande.
Naturligtvis har jag inte måtten tillgängliga just nu men det går ju att ordna fram om nu någon vänlig själ vill hjälpa en undrande på vägen.
Kan man få ex. Espek att låta bra i ett rum som är kring 3 x 4 meter stort?


Top
   
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
det tror jag helt säkert att de kan göra, dock är det inte helt säkert, större rum är det lättare oftast att få till en större burk dock så ger ett litet rum som funkar bra svar och behöver inte samma effekt för att leverera

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Espek är väl en liten talare iof :wink:
Problemet är mer insignal och att det slarvas med installationen. Storleken på rummet är normal inga problem, måtten däremot!!!
Kvadratiskt är ju ingen höjdare oavsett storlek.

Espek kräver bra kontroll på basen för att leverera.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
OK, tackar för de svaren.
Rummet är 3,20 x 4,20 m. stort.
Hur nära kan man egentligen ha mellan högtalarna?
Om vi tar Espek som exempel, ska de fördelas på en 3 meter lång vägg och inte stå i hörnet så blir det i stort sett bara stereoracket kvar mellan högtalarna.
Lite kompaktstereo over det hela.
Jag måste kanske ställa stereon på långsidan i stället men då sitter man i stället 2,5 meter framför högtalarna.
Det är därför jag undrar om det här med storleken (på rummet alltså).
I mitt rum kanske ex. Katan passar bättre?


Top
   
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 23:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Tjagge.
En metod som man med bra resultat kan använda i små rum, är Cardas Golden Ratio metoden, speciellt om man ha rejält baskapabla högtalare.

Nackdelen är att det är i princip bara du och din stereo som får plats i rummet:mrgreen: :mrgreen:

Men vad gör man väl inte, för det perfekta ljudet..... :wink:

http://www.cardas.com/speaker_placement.php

Läs mer på nätet för mer info.

Jag har provat den själv flera ggr och det funkar IMO mycket bra som start position, ofta räcker det bara att finjustera med lite toe-in på slutet.

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Tackar för det, problemet är ju som du redan sa att man ska kunna vistas i rummet också.
Var det bara jag och stereon var det kanske lugnt. Men det ska ju vara en bäddsoffa för ev. gäster också. Och fem bokhyllor för skivor, böcker och allt annant skrot som jag älskar att omge mig med.

Spelar det ingen roll vilka högtalare det rör sig om.
Ibland verkar det ju som om man skall ställa dem kloss mot bakvägg.
Vilket jag önskar så tar de minst plats.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 23:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Espek är en kanonbra högtalare, men den kan inte IMO stå nära bakväggen ( min ca 35 cm).

Har du fler tänkta användningsområden för rummet, skaffa dig ett par KAN II i stället, eller några andra burkar från den generationen, för de gjordes för att placeras vid/nära vägg.

Numera är det en extremt ovanligt konstruktionside, så dagens burkar låter oftast inget bra alls, om man placerar dem för nära bakväggen.

Kompromisser när det gäller högtalarplacering, är en mycket dum ide iaf när det gäller Hi End burkar, köp en Sonos på Hifi klubben istället :mrgreen:

Lycka till !
MRTweak


Top
   
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det fungerar utmärkt med stora högtalare i små rum. Vad som oftast ställer till problem är att många högtalare är gjorda för att stå långt från bakvägg - och det avståndet blir i praktiken ofta ännu större i ett litet rum än i ett stort rum. Därför behöver du välja ett par högtalare som trivs rätt nära väggen bakom sig. Espek är inte en av dem. Och ett par 109 krossar dem dessutom i prestanda.

När högtalarna sedan ska placeras in använder du helst Tune Method. Jag har aldrig kommit i närheten av de mått som Cardas kalkylator ger. Den (och andra liknande beräkningar) är försök att teoretiskt minimera rummets förvrängningar i nedre basen, men de har inget att göra med att musiken ska återges på bästa sätt. Bortse från beräkningar och lyssna dig fram medan du metodiskt flyttar högtalarna i jakten på den mest musikaliska positionen.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Sep 03, 2013 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag har redan ett par Tukan som jag har varit nöjd med i snart 10 år.

Får kanske ställa stereon på långväggen och flytta några bokhyllor.

Det där från hifiklubben vet jag inte vad det är, jag är enormt oinsatt för tillfället.
När jag var här på selleri för åtta nio år sedan var Ikemi typ bland det fräsigaste man kunde ha.

Och varför håller datamaskinen på att autokorrigera det jag skriver hela tiden, tar bort bokstäver och håller på?


Top
   
PostPosted: Tue Sep 03, 2013 08:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tjagge wrote:
OK, tackar för de svaren.
Rummet är 3,20 x 4,20 m. stort.
Hur nära kan man egentligen ha mellan högtalarna?
Om vi tar Espek som exempel, ska de fördelas på en 3 meter lång vägg och inte stå i hörnet så blir det i stort sett bara stereoracket kvar mellan högtalarna.
Lite kompaktstereo over det hela.
Jag måste kanske ställa stereon på långsidan i stället men då sitter man i stället 2,5 meter framför högtalarna.
Det är därför jag undrar om det här med storleken (på rummet alltså).
I mitt rum kanske ex. Katan passar bättre?
Det finns inga regler, testa så märker du.
Jag har haft många stora (=mångdubelt större än Espek) talare i små rum med väggar på 3 till 4 meter. Inga problem.
Men om du kan testa med racket på en annan vägg än talarna, gör det. Men du kan ha talarna NÄRA varandra med rack emellan.
Om lång eller kortvägg är bäst får man testa.


Du har visst även Tukan så det är ju en baggis att jämföra dessa med Espek. Men Fredriks råd om 109 är inte dumt annars!


Top
   
PostPosted: Tue Sep 03, 2013 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Tack för svaren grabbar, kul att några ur det gamla gardet är kvar.

Som jag redan nämnde så har utvecklingen stått stilla för mig vad gäller stereobiten (inte musik/skiv-biten dock) sedan jag var här och tjatade för några år sedan.
Varför jag frågar om just Espek är för att de hade en speciell grace som övriga högtalare saknade då. Keltik var stora och brutala (och bra) men fula. Espek var graciösa och lite så där udda eleganta med basen på baksidan och bara två mindre element i topp. 5140 ser ju likadana ut men de verkar många avfärda som dåliga.

Hur som får jag väl ta och släppa den iden och kanske titta på Katan eller Ninka i stället då.
Naturligtvis skulle jag kunna köpa modernare högtalare men då blir systemet baktungt tycker jag.
Uppdatera källan blir helt plötsligt vettigare då vilket i sin tur kräver att jag ska gå över till AV lådor.
Och LK lådorna är ju så ofantligt snygga och speciella. En WOG med fem LK lådor och ett par Espek det ser ut som en stereo det. Men jag är ju som jag är, Lego rymdskepp från 1979 och ett Nintendo 8-bit det är design det.

Ni som kan och vet - vad säger ni om Katan eller Ninka i ett 3 x 4 meter rum?
En annan fördel med högtalarna och elektroniken jag kikar på är att den är mycket billig nu, Ikemin är ju nästan gratis om man vill lira cd - och det älskar jag att göra.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 03, 2013 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Varför ska du släppa tanken med Espek? Gör inte det utan testa!


Top
   
PostPosted: Tue Sep 03, 2013 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Varför ska du släppa tanken med Espek? Gör inte det utan testa!
Håller med.

Gissar att med en bred uppställning utmed långväggen och med en rejäl invinkling så kan högtalarna stå närmare väggen än normalt. Alternativet är att placera högtalarna på kortväggen och då ha plats med lite avstånd till bakre vägg.

Med de något begränsande förutsättningarna kan det dessutom vara idé att fundera lite på rummets akustik och på diffuserande/dämpande åtgärder.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 03, 2013 17:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Tjagge! Du skall få ett sista gratis tips när det gäller högtalarplacering... :wink:

Du bör kolla vilken vägg som är stadigast och ställa upp högtalarna vid den väggen.

Det går inte att få till en bra återgivning om väggen bakom högtalaren vibrerar i baktakt/otakt.
Problemet förvärras dessutom ju större och mer baskapabla högtalare du använder.

Väggen som du har bakom dig själv, den kan vara "sladdrig" utan problem, sitt bara inte för nära.....hi hi :mrgreen:

MRTweak

Ps. Mina Espek sträcker sig ungefär 75 cm in i rummet och mina Katan, ville oxå ha luft i kring sig och stod nästan lika långt fram, men jag har sett och tyvärr även lyssnat på Kataner, som suttit fastsatta på väggen........ :cry: :cry: :cry:


Top
   
PostPosted: Tue Sep 03, 2013 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
MRTweak wrote:
Hej Espek är en kanonbra högtalare, men den kan inte IMO stå nära bakväggen ( min ca 35 cm).
..........
MRTweak
Jo, det kan dom visst det! Mina hamnade på runt 20 cm, aktiv installation gjord av en av landets bästa Linn-handlare.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited