selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jul 26, 2013 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja har det blivit mycket bättre med nyare elektronik? Visst allt har blivit tydligare, man hör mera i inspelningar, men har det blivit mera musik

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jul 26, 2013 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Att Linn har bytt ideal för hur man vill att det ska låta är ganska klart, för ett par månader sen jämförde vi en klimax ds mot en karik cd, där märker man tydligt hur ds tar fram mycket mera i toppen, dock så har det som driver låtarna fått ta ett steg tillbaka, medans karik cd fokuserade på rytm och takt, för egen del hade jag viljat ha kariken spelstill men med allt som klimaxen presterar

Kariken var mycket närmare Lp 12 i soundet än klimaxen, Lp 12 bestod av valhalla,ittok,at95 precirkus

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jul 26, 2013 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Hade också en sen Karik hemma för någon månad sen vilken jag körde i mitt ordinarie system. Jag var också mycket konfunderad över hur bra den lät jämfört med min ADS även om det var solklart att den fick stryk.

Men sen fick jag bara 1500kr för den när jag väl sålde den (om jag inte missminner mig)

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jul 27, 2013 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Har funderat lite i samma banor. Just därför är jag så glad att vi fått en Naim-handlare i stan. Där känns det som att man behåller sitt gamla fokus på kärnkvaliten. Ta en titt på följande bild bara:

Image

Helt läcker bild för en elektro-nörd. Eller Deras nds där ljudbordet är upphängt i nåt system så på dess topp-streamer måste man lossa en skruv så allt fungerar som det ska. Samma princip som LP12 om jag inte är helt ute och cyklar. Sen får vi se vad som är bättre och sämre förstås. Men jämförelser ska då göras! Tror nog att de flesta håller med om att man var mer kategorisk och hade ett annat fokus förut på sina prylar förut. Sen har man snubblat in mer på high fi-parametrar. På gott och ont förstås. Bara man inte tappar det som var kärnan i Linn förut; stampa takten och musiken.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Jul 28, 2013 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
The Archangel wrote:
Har funderat lite i samma banor. Just därför är jag så glad att vi fått en Naim-handlare i stan. Där känns det som att man behåller sitt gamla fokus på kärnkvaliten. Ta en titt på följande bild bara:
Tycker faktiskt bilderna ser väldigt avskräckande ut i konstruktionsshänseende och förmåga att fånga upp störninar.
Rena antennkonstruktioner, raka kablar stripade tillsammans.. Helt sjukt dåligt.. Då hjälper det inte att hänga upp kretskortet i npn slags upphängning. Du måste klä rummet i bly, kasta ut alla lågenergilampor, stänga av TV:n osv..
Inte undra på att Naim inte trivs med Lingo..
Kolla bara den sjukt idiotiska strömkontakten, massa fjuttinga sytrådar dragna i samma härva..
Vill jag lyssna på P1 sätter jag på radion i köket..

Att det trots detta låter hyffsat måste tagit lång tid all ett utveckla. Nu har jag bara lyssnat på instegs och mellanmodeller från Naim men alltid föredragit Linn vid direkt jämförelse i samma prisklass. :)


Top
   
PostPosted: Sun Jul 28, 2013 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Naim har ju förut varit tvungen att stå på ca 1 dygn för att prestera, hur många handlare ger naim rätt förutsättningar när man jämför?

Hur det är idag med att naim måste vara igång vet jag inte, det jag därimot vet är att det finns de som väljer naim streamer före linn för att de tycker att Linn inte har samma focus på kärnan i musiken, utan att det mera handlar om tydlig topp, lyssnar man på gammla Linn grejer kommer man i en snabb jämförelse uppleva de luddiga i jämförelse, men spela ett par låtar så kommer många att upptäcka gammla Linn har något som inte finns kvar i det nya, som ialla fall jag saknar

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jul 28, 2013 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
fredrik wrote:
Tycker faktiskt bilderna ser väldigt avskräckande ut i konstruktionsshänseende och förmåga att fånga upp störninar.
Rena antennkonstruktioner, raka kablar stripade tillsammans.. Helt sjukt dåligt.. Då hjälper det inte att hänga upp kretskortet i npn slags upphängning. Du måste klä rummet i bly, kasta ut alla lågenergilampor, stänga av TV:n osv..
Inte undra på att Naim inte trivs med Lingo..
Kolla bara den sjukt idiotiska strömkontakten, massa fjuttinga sytrådar dragna i samma härva..
Vill jag lyssna på P1 sätter jag på radion i köket..

Att det trots detta låter hyffsat måste tagit lång tid all ett utveckla. Nu har jag bara lyssnat på instegs och mellanmodeller från Naim men alltid föredragit Linn vid direkt jämförelse i samma prisklass. :)
Undra om det finns någon Naim-ägare som upplevt det du spekulerar om, "antennkonstruktioner" och annat... :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jul 28, 2013 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
torig wrote:

Undra om det finns någon Naim-ägare som upplevt det du spekulerar om, "antennkonstruktioner" och annat... :wink:

/mvh
http://forums.naimaudio.com/topic/super ... -reception ?

:)


Top
   
PostPosted: Sun Jul 28, 2013 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
nu verkar det ju handla om en nätdel som fångar upp radiovågor, och inte alla naims konstruktioner, sen kan man ju tänka sig att naim vet om detta men fördelarna överväger nackdelarna.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Jul 28, 2013 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
fredrik wrote:
torig wrote:

Undra om det finns någon Naim-ägare som upplevt det du spekulerar om, "antennkonstruktioner" och annat... :wink:

/mvh
http://forums.naimaudio.com/topic/super ... -reception ?

:)
Och bilden du kommenterade var inte en bild på Naim Superline 8)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jul 28, 2013 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Både Linn och Naim gör missar, det hade inte vart svårt att skärma de kablarna om de ville, kanske de tycker lådan skärmar nog.

Jag tycker musik är mycket mera njutbart på nya Linn jämfört med gamla.



Det jag undrar är, har Linn blivit lite väl självsäkra. Tidigare har jag läst om fel på bland annat M140, där inte Linn ville byta ut dem utan handlaren fick stå för detta. Klara reklamationer där kunden har rätt.

Själv har jag lämnat in en A340 för uppdatering till Dynamik och nu väntat drygt 2månader. Jag bad dem maila och höra med Linn att de hade allt de behövde för detta innan jag skickade in den för uppdatering. Detta då jag inte ville ha den stående där medans de beställer komponenter hos leverantörer eller liknande. Det skulle inte vara något problem. Bara skicka in den!

Har man inte tid för servic eller liknande tycker jag det hör till standard och god hyfs att berätta det. Jag kunde väntat ett par månader med att skicka in den om den ändå bara skulle stå där.

Jag skulle hellre änske bättre servic och pålitlighet från Linn. Var det bättre förr? Eller har det altid varit så?


Top
   
PostPosted: Sun Jul 28, 2013 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Linn har förresten 40års jubileum i september!


Top
   
PostPosted: Tue Nov 26, 2013 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Linnkompassen snurrar som en propeller. Förtvivlande snurrigt. Vi dammade av Fredrik Lejonklous gamla Karik III för en tid sedan och spelade lite plattor. På förhand så var den dömd att vara medioker,till min förvåning så var det sämsta med den att man fick mata in musiken manuellt,varpå det strax uppstod viss oordning i vardagsrummet,efter att Ikeakartong efter kartong öppnades i jakten på plattor att spela. Nu är spelaren på turne någonstans i fyrkantenområdet och någon rapport har inkommit om att den verkar sköta sig hyggligt fast att 3-k arrayen kanske inte är hand i handske med träffytan på kariken.

Under Söndagen förunnades vi att ta emot Umeåbornas gästfrihet och hann höra både stort och smått. Jag fick förtroendet att förse ett Naimkablage med Deltronkontakter ackompanjerad av ett par Tukan och en LP12. Vidare sedan kontakterna satt på plats, Naim Nait-LP12-Tukan. Svinaktigt mysig liten setup:-)

Kairn-Klout-Tukan-LP12 hanns med och även samma kombo fast aktivt. Jag måste uppenbart ha tyckt det var rätt bra då jag fick med kaffesumpen i botten av kaffekoppen av ren upphetsning. Kaffedarren höll i sig en bit in på eftermiddagen!

Ps: var får man tag på flickvänner/fruar som ringer och frågar vilken kontakt som är urdragen ur vinylsystemet,så det går att spela igen,när man är borta?(Hög imponatorfaktor Manfred)

Vi åkte vidare med Manfred som lokal guide bort till Komrimannen för att fylla på koffeidepåerna samt spela lite fullrange.

Man får passa på att tacka för gästfriheten. Blev ett låångt nattskift efter hemkonsten till Piteå.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Nov 28, 2013 20:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Jag kör LP12/Nait/Kan rätt ofta och de har något speciellt. Det är säkert inte bäst i tunedem, det är inte tydligast heller men det ger en sådan skön musikupplevelse att jag hela tiden återkommer till det systemet. Hur Tukan är jämfört med Kan vet jag inte men förstår på Haraldurs beskrivning att det finns likheter.

Men visst finns det även nya prylar som levererar musik och som jag njuter av. De spelar både bättre och tydligare än de gamla. Men det är definitivt inte allt även om det står Linn eller Naim på etiketten och man måste lyssna och välja noga.


Top
   
PostPosted: Thu Nov 28, 2013 22:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Tack för besöket och hjälpen med lödning!
Kul att ni uppskattade budget stereon, tycker det är kul att lyssna på musik genom den.
Kommer ofta på mig själv med att sluta upp att göra det jag tänkte göra och bara försvinner in i musiken när tanke va att slölyssna :)
Visst lirade kairn/klout bättre både passivt och aktivt men naiten har något som jag inte riktigt kan sätta ord på.

Det var mkt intressant att få möjligheten att lyssna på ett toppat Linn-system i hemmamiljö och en upplevelse även, tack Fredrik!
Kliniskt, detaljerat och sjuk kontroll är väl det jag kan summera det hela med. Fattade hur högt vi spelade när jag inte hörde vad Pekka och Haraldur pratade om och det kändes inte högt...
Skulle vara riktigt intressant att få lyssna igen, kanske med en 12'a som källa ;)

@Haraldur: Ja du, jag vet inte hur det är möjligt... Tror att ett genuint intresse av att lyssna på musik samt att jag gjort det krångligt att lyssna på digitala avarter gjort henne motiverad att bruka Lp12'an :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited