selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 10:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jun 12, 2013 10:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Jun 17, 2012 03:08
Posts: 7
Hej,

Nu har Majik DS-I funnits på marknaden några år, och jag haft råd att köpa den. En fråga: vilken mjukvara föredrar ni i användningen av Majik DS?

Jag spelar 70 procent från I tunes, 20 procent från Youtube och 10 procent
från flac-filer jag har på datorn. Jag tycker dessutom det är viktigt
att lätt kunna rippa skivor.

Jag visste först inte ens att det skulle vara program till, så nu står jag där. Vilket program är bäst?

Tacksam för alla idéer.

Mvh

S Beckett.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 12, 2013 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
Beckett wrote:
Hej,

Nu har Majik DS-I funnits på marknaden några år, och jag haft råd att köpa den. En fråga: vilken mjukvara föredrar ni i användningen av Majik DS?

S Beckett.
För att rippa skivor CD skivor använder jag dbPoweramp. Den är bra och taggar automatiskt de flesta skivor och lägger in cover art.
http://www.dbpoweramp.com/

Överkurs:
För att omvandla mellan FLAC, WAV, ALAC använder jag xrecode: http://www.xrecode.com
För att tagga eller justera taggar/cover art använder jag mp3tag: http://www.mp3tag.de/en/download.html‎

För att spela upp låtar behöver du en mediaserverprogramvara. (Eller behövde rättare sagt, se nedan)
Detta tycker jag är lite krångligt och det finns många alternativ. Det alternativ jag fastnat för är Squeezebox server. Fördelen med Squeezebox är kontrollpunkterna, du kan styra flera olika enheter genom web-gränssnitt (bäst från stationär dator), iPeng på Appleprodukter som ipad, ipod, iphone. Med iPeng kan du även lyssna på din FLAC samling på iphone/ipad/ipod. För andoid finns också lite sämre men fullt dugliga alternativ.

Jag har min musiksamling samlad på en USB HDD kopplad till en laptop. Jag har provat några NAS varianter men de har alltid varit för sega och värdelösa. Dessutom tycker jag nätverksstrukturen blir för krånglig och oflexibel.

För spela upp Spotify/Itunes skulle jag rekommendera om du kan köra via AirTunes eller motsvarande från en kompatibel enhet eller om din vanliga klient stödjer "play to". Utan att veta din omgivande miljö blir det svårt att ge någon särskild rekommendation. Själv använder jag inte iTunes eller Spotify för att lyssna på musik. Linn har just släppt http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/Songbox för att integrera DS med iTunes.

Det går även att skicka allt ljud inkl musik från PC / Mac direkt till DS via applikationen Songcast. http://oss.linn.co.uk/trac/wiki/Songcast, inte bit perfect men fullt dugligt för snabblyssning. Youtubelyssning tror jag blir bäst/enklast med Songcast.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 12, 2013 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Beckett wrote:
Hej,

Nu har Majik DS-I funnits på marknaden några år, och jag haft råd att köpa den. En fråga: vilken mjukvara föredrar ni i användningen av Majik DS?

Jag spelar 70 procent från I tunes, 20 procent från Youtube och 10 procent
från flac-filer jag har på datorn. Jag tycker dessutom det är viktigt
att lätt kunna rippa skivor.

Jag visste först inte ens att det skulle vara program till, så nu står jag där. Vilket program är bäst?

Tacksam för alla idéer.
En NAS är en bra variant så att man slipper dra igång en dator så fort man vill spela musik. NAS:en drar mindre ström och kan vara på alltid. Support för Squeesebox-produkterna sinar så att satsa där känns inte vettigt. HÄR finns samlad info om aktuella programvaror. dBPoweramp är bra för både rippning och filkonvertering, jag använder en gammal Twonky som fortfarande funkar väldigt bra. Chorus DS HD för iPad tycker jag är bäst, men kontrollpunkter är mycket en smak- och vanesak.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 12, 2013 23:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Jag rippar till FLAC med xACT på Mac, mest i brist på bättre. Har du möjlighet att köra Windows är dbPoweramp mycket bättre. Mina filer lagras och min mediaserver körs på en Qnap med Intelprocessor, jag föredrar att inte behöva ha en dator igång för att lyssna på musik. På Qnapen kör jag Minimserver som jag hellre använder än Twonky som är förinstallerad. Både taggningens flexibilitet och prestandan är överlägsna. Som kontrollpunkt kör jag oftast Kinsky på iPad eller ibland iPhone. Tidigare använde jag ChosusDSHD på iPad, men den trivs inte så bra ihop med Minimserver så jag föredrar Kinsky som dessutom är gratis.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
För att rippa skivor CD skivor använder jag dbPoweramp. Den är bra och taggar automatiskt de flesta skivor och lägger in cover art.
http://www.dbpoweramp.com/

Överkurs:
För att omvandla mellan FLAC, WAV, ALAC använder jag xrecode: http://www.xrecode.com
För att tagga eller justera taggar/cover art använder jag mp3tag: http://www.mp3tag.de/en/download.html‎
Varför använder du inte dBpowerAMP även till konvertering? Är xrecode ljudligt bättre eller typ trevligare att använda?

De (få) fall jag konverterar gör jag det med dB och jag har då inte märkt någon försämring. Men i ärlighetens namn har jag inte testat direkt djupgående, därav min fråga.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
För att rippa skivor CD skivor använder jag dbPoweramp. Den är bra och taggar automatiskt de flesta skivor och lägger in cover art.
http://www.dbpoweramp.com/

De (få) fall jag konverterar gör jag det med dB och jag har då inte märkt någon försämring. Men i ärlighetens namn har jag inte testat direkt djupgående, därav min fråga.

/ B
Jag har aldrig provat att konvertera med dB, vanesak kan vi kalla det. Vet inte om konvertering ingick när jag köpte dB för länge sedan.
Xrecode är dessutom väldigt bra att klippa skivor med, tex om du rippar från BD eller SACD så kan den automatiskt via cue filen få den att klippa isär låtarna, tagga upp och lägga in cover art. Min favorit var när jag extraherade stereospåret from BD WYWH och jag slängde in en cue-fil från en CD rip och xrecode lyckades från källfilen klippa/tagga allt perfekt. (FLAC->FLAC)


Top
   
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 10:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
fredrik wrote:
Det alternativ jag fastnat för är Squeezebox server. Fördelen med Squeezebox är kontrollpunkterna, du kan styra flera olika enheter genom web-gränssnitt (bäst från stationär dator), iPeng på Appleprodukter som ipad, ipod, iphone. Med iPeng kan du även lyssna på din FLAC samling på iphone/ipad/ipod. För andoid finns också lite sämre men fullt dugliga alternativ.
fredrik, kör du med SkweezyDs rakt av eller har du använt Squeezeserver som UPnP-server också? Jag har nämligen kört med SkweezyDs en del och det är ju fantastiskt mycket bättre än motsvarande UPnP-lösningar, men har haft problem med att det blir osynk mellan SB och DS så att DS plötsligt får för sig att börja spela musik trots att spellistan är slut eller är pausad. Så, jag har gått över för tillfället till att använda Squeezeservern via UPnP istället, men då är det istället problem med att få till cover art. Håhåjaja.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 10:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
HCL wrote:
En NAS är en bra variant så att man slipper dra igång en dator så fort man vill spela musik. NAS:en drar mindre ström och kan vara på alltid.
Gällande NAS eller dator osv - jag förstår inte riktigt varför det är ett problem att ha en dator ständigt på men att det inte är ett problem med en NAS? En NAS är också en dator, bara lite klenare. Jag kör en fläktlös och liten dator som mediaserver, med en extern USB-disk tillkopplad. Tyst, snabbt, smidigt, flexibelt.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
Ayn wrote:
fredrik wrote:
Det alternativ jag fastnat för är Squeezebox server. Fördelen med Squeezebox är kontrollpunkterna, du kan styra flera olika enheter genom web-gränssnitt (bäst från stationär dator), iPeng på Appleprodukter som ipad, ipod, iphone. Med iPeng kan du även lyssna på din FLAC samling på iphone/ipad/ipod. För andoid finns också lite sämre men fullt dugliga alternativ.
fredrik, kör du med SkweezyDs rakt av eller har du använt Squeezeserver som UPnP-server också? Jag har nämligen kört med SkweezyDs en del och det är ju fantastiskt mycket bättre än motsvarande UPnP-lösningar, men har haft problem med att det blir osynk mellan SB och DS så att DS plötsligt får för sig att börja spela musik trots att spellistan är slut eller är pausad.
Jag kör SB Server version 7.5.6. Och SkweezyDS (latest?). Har inga regelbundna problem med osync. Dubbelkolla och ev manuellt installera senaste SkweezyDS, för den uppdateras aldrig automatiskt och jag körde länge med en gammal utan att märka det. Dock så har ju inte SkweezyDS uppdaterats så mycket på senare tid utan funkar stabilt. UpnP kom nog i senare versioner? men aldrig att jag byter, då skrotar jag SB konceptet. Kör asset från samma volym samtidigt för andriod-telefoner som inte kan lyssna på SB. Men jag använder i stora drag bara en vy från Squeezeboxen och det är senaste album vyn, jag har ökat den till 1000 album. latest vyn finns inte på andra medieservrar jag provat.

I fallen när jag upplevt överaskningar har det berott på att jag bytt källa etc m Linn fjärren med SB gränssnittet aktivt från andra enheter, då tuggar SB på i bakgrunden och kommer switcha tillbaks till spellistan när nästa låt startar. Är det detta du uplever? Den andra egenheten är att när spellistan är slut blir den en tyst paus under första låten och sedan börjar den om på spår två.

Så om du indviker allt för mycket spellistepulande från Linnfjärren borde det fungera relativt stabilt. Om du vill få helt tyst på skräpet måste du pausa den från något av SB gränssnitten i min erfarenhet. Dock går det alltid bra att hoppa fram och tillbaka i spellistan från linn fjärren. De gånger det blivit snurrigt är när jag tryckt stopp på linnfjörren, då startar inte alltid nästa låt automatiskt när den lagts till i SB spellistan.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ayn wrote:
HCL wrote:
En NAS är en bra variant så att man slipper dra igång en dator så fort man vill spela musik. NAS:en drar mindre ström och kan vara på alltid.
Gällande NAS eller dator osv - jag förstår inte riktigt varför det är ett problem att ha en dator ständigt på men att det inte är ett problem med en NAS? En NAS är också en dator, bara lite klenare. Jag kör en fläktlös och liten dator som mediaserver, med en extern USB-disk tillkopplad. Tyst, snabbt, smidigt, flexibelt.
Visst har du rätt. Gränsen mellan simpel dator och NAS är inte speciellt tydlig och dagens datorer förbrukar anagligen allt mindre effekt. Jag har en NAS som stått på i sex år ochi stort sett kontinuerligt. Förutom strul med en av releaserna av serverprogramvaran (två dygns felsökning för fyra år sedan) har den bara varit nere på mitt eget initiativ (nätverksunderhåll, semester, åska, flytt och strömavbrott) och bara ett fåtal gånger (på sex år). Jag tror det är ganska få PC-installationer som kan matcha det.

Jag hade ett begynnande diskhaveri en gång, men då den har Raid så tog jag hel enkelt ut disken och beställde fyra ersättare och passade på att uppgradera till 3 TB kapacitet. Allt utan att behöva stänga av eller göra uppehåll i funktionen. Ganska smidigt tycker jag.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 13, 2013 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Jag har aldrig provat att konvertera med dB, vanesak kan vi kalla det. Vet inte om konvertering ingick när jag köpte dB för länge sedan.
Xrecode är dessutom väldigt bra att klippa skivor med, tex om du rippar från BD eller SACD så kan den automatiskt via cue filen få den att klippa isär låtarna, tagga upp och lägga in cover art. Min favorit var när jag extraherade stereospåret from BD WYWH och jag slängde in en cue-fil från en CD rip och xrecode lyckades från källfilen klippa/tagga allt perfekt. (FLAC->FLAC)
Att Xrecode kan splitta och konvertera filer direkt är förstås en styrka. Själv använder jag dB till allt, programmet kan ju konvertera precis allt. Behöver jag dela upp en singel-flac (eller singel ape) så använder jag Cue-split till detta. Styrkan med dB är batch-konverteringen, du kan konvertera hela mappar till önskat format. Nu är ju detta sällan fallet (förutom när jag konverterade hela diskar med annat lossless-format) men för min egen del tycker jag dB är enklast och mest logiskt att använda. Markera de filer du vill konvertera, högerklicka och välj "Convert to..." (och välj format/plats) så är det fixat.

Men jag ska leka vidare med Xrecode, kanske det är ett bättre alternativ.

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jun 14, 2013 09:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
fredrik wrote:
I fallen när jag upplevt överaskningar har det berott på att jag bytt källa etc m Linn fjärren med SB gränssnittet aktivt från andra enheter, då tuggar SB på i bakgrunden och kommer switcha tillbaks till spellistan när nästa låt startar. Är det detta du uplever? Den andra egenheten är att när spellistan är slut blir den en tyst paus under första låten och sedan börjar den om på spår två.

Så om du indviker allt för mycket spellistepulande från Linnfjärren borde det fungera relativt stabilt. Om du vill få helt tyst på skräpet måste du pausa den från något av SB gränssnitten i min erfarenhet. Dock går det alltid bra att hoppa fram och tillbaka i spellistan från linn fjärren. De gånger det blivit snurrigt är när jag tryckt stopp på linnfjörren, då startar inte alltid nästa låt automatiskt när den lagts till i SB spellistan.
Ah! Ja, det beskriver exakt vad jag upplever. OK, jag ska testa att låta bli att hantera DS:en direkt överhuvudtaget och bara se den som ren slav till SB:n och se om det löser problemet. SB<->DS-integrationen är ju som sagt i övrigt klockren, synd bara att Spotify inte funkar.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 14, 2013 09:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
HCL wrote:
Ayn wrote:
Gällande NAS eller dator osv - jag förstår inte riktigt varför det är ett problem att ha en dator ständigt på men att det inte är ett problem med en NAS? En NAS är också en dator, bara lite klenare. Jag kör en fläktlös och liten dator som mediaserver, med en extern USB-disk tillkopplad. Tyst, snabbt, smidigt, flexibelt.
Visst har du rätt. Gränsen mellan simpel dator och NAS är inte speciellt tydlig och dagens datorer förbrukar anagligen allt mindre effekt. Jag har en NAS som stått på i sex år ochi stort sett kontinuerligt. Förutom strul med en av releaserna av serverprogramvaran (två dygns felsökning för fyra år sedan) har den bara varit nere på mitt eget initiativ (nätverksunderhåll, semester, åska, flytt och strömavbrott) och bara ett fåtal gånger (på sex år). Jag tror det är ganska få PC-installationer som kan matcha det.

Jag hade ett begynnande diskhaveri en gång, men då den har Raid så tog jag hel enkelt ut disken och beställde fyra ersättare och passade på att uppgradera till 3 TB kapacitet. Allt utan att behöva stänga av eller göra uppehåll i funktionen. Ganska smidigt tycker jag.
Upptiden känns igen från egna installationen här hemma :)
Men visst kan jag ge dig rätt på att det är smidigt att en NAS trots allt är färdigbyggd just för sitt syfte, medan man kan få mecka mer själv om man vill ha RAID och hotswapping i sin lösning. För egen del ville jag använda min "alltid på"-enhet till en bunt andra saker och ville ha lite kräm i burken så då blev valet ganska lätt. Behöver man just inte så mycket mer än NAS-funktionaliteten i en NAS är det såklart ett bra val istället.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 17, 2013 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Nu är ju detta sällan fallet (förutom när jag konverterade hela diskar med annat lossless-format) men för min egen del tycker jag dB är enklast och mest logiskt att använda. Markera de filer du vill konvertera, högerklicka och välj "Convert to..." (och välj format/plats) så är det fixat.

Men jag ska leka vidare med Xrecode, kanske det är ett bättre alternativ.

Mvh / B
Jag upptäckte att bilen klara 24 bitars / 48 kHz apple lossless, så nu skall db få jobba med att konvertara om alla hires-låtar. (xrecode har en gräns på 16 bitars apple lossless). Kan väl säga att CD spelaren låter förkyld och instängd i jämförelse med 24 bitars Depeche Mode Delta Machine via ipod/USB.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 23, 2013 00:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Jun 17, 2012 03:08
Posts: 7
Tack för alla råd, och bra diskussion. Det har nu åtminstone kommit igång och jag kör datorns
gränssnitt via Songbook och källan är oftast I-tunes.

God semester.

S Beckett


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited