selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 10:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Klimax DS vs Naim NDS
PostPosted: Sat Jun 01, 2013 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Är det någon här som har jämfört Klimax DS och Naim NDS (med bästa nätdel)? Vad har ni för åsikter och tankar? Nu har vi ju en Naim-handlare här i stan och man blir som nyfiken. Vad jag har hört av Naim så var det imponerande, deras instegsmodeller gav då bättre musik än chords toppmodeller tillsammans med KEF Blade (dyra var dom). Känns som att de har linn-liknande filosofi och gediget byggda.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Klimax DS vs Naim NDS
PostPosted: Sat Jun 01, 2013 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Viktigt med naim som jag förstått det är att de måste stå på ett dyngn innan de presterar

Jag är också intresserad av naim, mycket för att man ser ut att ha kvar prestanda fokusen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jun 01, 2013 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
-


Top
   
PostPosted: Sat Jun 01, 2013 23:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Har inte jämfört så kan inte svara på din fråga. Men har alltid gillat Naim och deras sound och föredrog alla gånger en CDI jämfört med en Ikemi åtminstone i ett Naim-system. Testa gärna men jag skulle bli förvånad om inte en KDS är bättre om du har ett Linn-system i övrigt. Naim passar liksom bäst ihop med Naim med undantag av den tid då Linn och Naim samarbetade men det var väl på 80-talet.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 01, 2013 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Generellt sett så är min erfarenhet att det kostar mer att få ut samma ur naim än ur Linn.

Jeg vet ett par stycken som bara har naim och menar Naimen är roligare att höra på, inte bättre på allt men roligare. Och andra sidan tyckte de en toppad LP12 var ändå bättre.

Hade jag haft plats och möjlighet hade jag satsat på en toppad 12a och inte brytt mig om Klimaxlite DS är lite bättre eller något sämre än NDS, och köpt all ny musik jag hittat på vinyl och användt DSen til det andra.

Edit: jag har hört lite på de olika spelarna till Naim men det har varit när andra fått dem demade, jag har mest vart imponert av de billigare allt i ett boxarna de har(prisvärda). Min handlare föredrar KlimaxDS, jag har inte lagt ner tid på att lyssna nog länge och jämfört.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 02, 2013 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Visst är LP bättre. Men inte aktuellt för mig. Har kollat runt lite på engelska forum. Där är åsikterna delade. Vissa föredrar klimaxen, vissa naimen. Att Naim NDS är "roligare" ser man lite här och var. Intressant är det iaf.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Jun 02, 2013 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Funktionsmässigt skiljer dom sig lite åt. Naims App är inte lika överskådlig då man inte ser den spelande listan samtidigt som man gräver nya låtar. Dock har den en spotify-liknande funktion där man kan gräva efter liknande artiste, kolla fakta om albumet och artisten. Metallica hittade den en 40sidig bok till osv. Klart intressant.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Jun 03, 2013 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Ska du höra den med max max prestanda, så ska det gå att koppla til den 2st strömförsörjningar en til den digitala delen och en till den analoga.

SJälvklart kan det bara göras med 555an... så det blir inte ekonomiskt direkt.

Jag skulle tro att det inte är alla handlare som är så stora att de kan dema den så. I värsta fall ta me KDS, NAS sånt om du hittar en handlare som kan dema den. (om du inte kan välja en som också har Linn)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited