selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Hur bra är Komri?
PostPosted: Fri May 17, 2013 21:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Hur bra är Komri egentligen? Strikt musikaliskt. Jag har bara hört ett tidigt par under en kort stund i samband med att de lanserades. De har ju förbättrats under åren. Vad jag förstår så är det få som menar att Klimax 350P skulle vara bättre? Samtidigt verkar det inte vara så många som är så våldsamt imponerade som vore att förvänta? Men det kanske är få som hört dem? Och de verkar svårinstallerade? Hur kommer de att stå sig t.ex. mot aktiva och passiva Akubarik? Vore intressant att höra era erfarenheter och reflektioner.

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Fri May 17, 2013 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
möjligt att 350p är mer exakt, dock så är det inte samma musikförmedlare och inte lika rolig att lyssna på som komri

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 18, 2013 01:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Fullt aktiva Komri (med Klimax Solos) är - rätt inställda - en mäktig upplevelse. Jag har ännu inte hört något som kommer i närheten, detta inkluderar 350 A och P.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 18, 2013 11:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Tendaberry wrote:
Fullt aktiva Komri (med Klimax Solos) är - rätt inställda - en mäktig upplevelse. Jag har ännu inte hört något som kommer i närheten, detta inkluderar 350 A och P.
Det kan jag bara föreställa mig! Min fråga utgår väl mer från att de drivs passivt med Klimax-grejer.

Vad är det som är så svårt med inställningen? (Ursäkta om det är en naiv fråga, jag är helt enkelt inte så bra på det här.)

Jag kan ändå tycka att det är lite (men bara lite) märkligt att många (relativt sett) nu väntar på passiva Akubariks när Komri går att få för ungefär samma pengar som Akubarikarna sannolikt kommer att kosta (gissar på 110-120 tusen).

Även om Komri så småningom kanske blir "omkörda" av en ny högtalare (från Linn) så kommer de ju ändå, om jag förstår det rätt, att vara bättre än dagens Klimax-högtalare och både passiva och aktiva Akubariks, för ungefär samma pengar eller mindre? Sedan är förstås storleken och vikten och kraven på bostad :) en faktor, men det borde inte kunna vara hela förklaringen.

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 18, 2013 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det är ju inte helt lätt att hitta begade komri, än värre blir det om man vill ha en specell färg

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 18, 2013 14:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Sant. Säkert begränsas också andrahandsvärdet av fraktkostnader och logistikproblem - men ändå - om de nu är så fruktansvärt bra som de verkar vara. Och Klimax 350 kan inte vara mycket enklare och billigare att frakta/hantera. Men jag kanske underskattar Komri's storlek och tyngd.

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 18, 2013 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Komri är de bästa jag hört. Bra upplösning och riktigt tryck. 350 eller Akubarik känns inte nära. Nu är det några år sedan jag lyssnade på Komri. Men de demo jag hört på Linn burkar efter det har varit som ett sömnpiller i jämförelse. Men har man råd och plats så är Komri helt rätt.


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 18, 2013 21:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Tack. Intressant. Hur nära en bakvägg och sidovägg kan de stå? Jag förstår att det naturligtvis är svårt att svara på och att varje installation är unik i förhållande till rummet, men kan man säga något slags minimiavstånd under vilket det aldrig kan bli bra?

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sat May 18, 2013 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Komri tror jag inte man ska kompromissa med, då är det bättre gå på en enklare burk, känns som att köra runt med en fulländad sportbil med pungtering på vänster fram

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 19, 2013 00:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Ja, det har du kanske rätt i. Frågan är väl vad som är en kompromiss? Sportis hade sina i ett rum på 17kvm. Men du har säkert rätt. De måste kunna placeras rimligt bra.

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 19, 2013 03:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
I o m att basen delas så pass lågt så kan du kompensera ett litet rum rätt lätt vad gäller just basen och
dess koppling mot väggar/hörn.

D v s du kan köra dem i ett ganska litet rum, men tänk på att desto mindre rummet är desto känsligare
är det med rumsproportioner, väggar, tak, öppningar etc...

Vad Komri är, förutom helt fantastiska, så är de kinkiga med att tunas in noggrant och så vill de gärna
bli matade med riktigt bra källa/förstärkare.

99 av 100 pers hade förmodligen suttit nöjd med ett par godtyckligt placerade Komri med hyfsade
prylar före, men när man hör hur alla bitar ramlar på plats under in-tuningen så förstår man hur viktigt
det är att lägga ner tid och energi på det också.

Det som är synd är att det känns nästan omöjligt att få tag på 3st svarta Komri med Klimax-steg till en
peng som dessutom inte är för stor. Det hade blivit en bra grund till en fin-fin bio-anläggning... :!: :D

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 19, 2013 10:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Magnus wrote:
Det som är synd är att det känns nästan omöjligt att få tag på 3st svarta Komri med Klimax-steg till en
peng som dessutom inte är för stor. Det hade blivit en bra grund till en fin-fin bio-anläggning... :!: :D

/M
Ja, det är verkligen synd! Nästan lika synd som att det ska vara så svårt att få tag på ett schysst oljefält, som hade blivit en bra grund till ett fin-fint liv :D

Skämt åsido; Intressant att höra dina kommentarer om tuning av Komri. Noggrann installation upphör ju aldrig att vara viktigare än man tror men det verkar gälla nästan i högre grad för Komri. Jag förstår att det är viktigt med bra matning. Source first är ju en annan naturlag. (Jag kan bara gå till vad som hände i mitt system när jag uppgraderade till full Mimer-hylla och Intel 320 ssd.) Jag är nog ganska långt ifrån att satsa på Komri men jag tycker att frågorna är intressanta och visst finns ett visst sug. Att köpa Komri känns dock mycket mer komplicerat än att köpa någon annan högtalare. Bara en sån sak som att ha dem i en lägenhet, med tanke på grannar... Så det är nog inte speciellt realistiskt (för att inte tala om vad de kostar :shock: ) men jag kan inte låta bli att bli sugen. Ni vet hur det är med upgrade-itis... Man börjar fundera på vad ens gamla föräldrar samt en njure i bra skick kan vara värda :wink:

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 19, 2013 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Korta kommentarer.
Alla precis ALLA talare kräver noggrann injustering men ju bättre talarna är destå mer märks det.
Bättre talare kräver därför även bättre insignal.

När det gäller rum är troligen formen viktigare än storleken. Dessutom verkar olika talare funka olika bra i olika rum - därför kan det vara vanskligt att utifrån EN demo få ett intryck av en talares kapacitet.

När det gäller hur bra Komri är menar konstruktören av dagens Linntalare bla uppgraderingen A350 till K350 (som inte var anställd då Komri utvecklades) att Komri är bäst. Han använde Komri som referens.
Han vill även göra en Dynamikuppgradering, men då behöver han ha tryck från konsumenterna så hans chefer inser behovet.

Och när det gäller tryck, dynamik o bas behövs stora element och förmåga att flytta luft. Komri har drygt 50% större element än 350 samt kralligare inbyggda basslutsteg/nätdel - klart det märks.

Ingen annan Linntalare återger 3D och detaljer som Komri.

Dock
- Lejonklou har enl uppgift hört 350 låta gudomligt, jag väntar fortfarande
- med Akubarik visar Linn att de ÄNTLIGEN är på väg åt rätt håll igen med sina talare. Mer drag o tryck, mindre internkablage. Klart lovande! Innan jag jämfört mer kan jag inte uttala mig om deras verkliga prestanda.
- förr eller senare kommer Linn att presentera en bättre talare (hoppas vi alla)

Hade jag haft tid och maskiner hade jag byggt egna talare med ett antal 15". Konarea mina vänner :mrgreen:
Eller testa asstora JBL eller dessa Jamo http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... oofer.html
Balla grejjer!
För kom ihåg, fixar man bara till källa mm så är högtalaren inte SÅ viktig... Det mesta är bra med super-insignal!!


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Sun May 19, 2013 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Hade jag haft tid och maskiner hade jag byggt egna talare med ett antal 15". Konarea mina vänner :mrgreen:
Min erfarenhet är att det inte bara är i basen det krävs konarea. Det gäller även övre basen/lägre mellanregistret. Tror, obs tror, att det är därför många 2-vägshögtalare har det lite svårt. Det viktiga mellanregistret har ingen eget dedikerat element. För den riktiga punchen/transienten ligger inte i baselementet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 20, 2013 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
sportbilsentusiasten wrote:

När det gäller rum är troligen formen viktigare än storleken.
Desto mindre rummet är, desto viktigare är rums-proportionerna.

I ett större rum blir det inte lika känsligt.

MEN - placeringen av lådorna är fortfarande lika viktigt.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited