selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 14, 2004 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är en tysk på ebay som kränger sina Isobarik för det facila priset av 2666€, samt 3*280 med tillbehör för 2399€.
Har sett flera som går för klart högre belopp än i sverige.

Nog för att Naim grabbarna är totalt torsk på Isobarik - men ändå!
Lustigt att priserna på vissa produkter ligger så högt i UK/EU men lågt i sverige - o tvärt om...
Är allt Naims fel? :wink:
Isobarik är ju gjorda att passa naims stärkare!

I sverige finns tre mellan 4.5- 7k! Vore skoj o ha dem på jobbet :shock:
O om det blev klagomål på dunket, så kan man ju alltid sälja till England 8)
Jag är allvarligt frestad, 5-6k för Isobarik är ju BILLIGT :!:

Last edited by sportbilsentusiasten on Wed Dec 15, 2004 13:57, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aldrig hört dom, men dom sägs vara speciella och kunna frambringa ett stort hifi-smile..

Låter skumt att dom är så dyra. Finns väl alltid konstiga annonser, om allt är sant ska man inte lita på.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 15, 2004 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tittade på Naims hemsida (forumet)

Där snackar dom om hur BRA "the bricks" är. Här är ett inlägg.
Quote:
How do they sound?
They play tunes, of course!
Dynamic, thrilling and unflappable. Great at high as well as low level.

These are old. About 25 years old but they are in good working condition without any damage on the cabinet. (minor scraches, however )

I know I would prefer a Naimed PMS over Klimaxed Linn Komris. It's odd that two are so far apart in presentation. It's interesting how far apart those two companies became. It would be interesting to run the B'riks with Linn electronics, but I doubt they would be nearly good as what I'm running now
en annan...som jämför med SL2 (naims högtalare för en 76 rök..)
Quote:
The pair I have are old ( about 25 years old ), yet I was surprised they are keeping up with the CDS3/552/250.2.

As the SL2,I could easily see they, too, can benefit from going active Xovered. ( 3 x 250 )

I am absolutely floored how they carry on together. Not the most even-tempered ( say, compared to the SL2 ), but they preserve the spirit of the music better than many modern speakers I have heard.

And most importantly,they are just fun!
O här är en till...
Quote:
Few things the SL2 do better than the Linn Isobarik.( bare in mind that I have not heard the later updated B'riks )

The SL2 are superior in terms of overall coloration, treble open-ness and frequency transition than the B'riks. But the resolution, dynamics and speed are right up there if not better than the SL2.
Despite the fact that they are 12" away from the rear wall ( the location of a radiator prohibits placing the speakers right up against the wall ), the scale and authority they project are much bigger. Imaging?
I guess the SL2 is more than happy to deliver stupid hi-fi tricks if a listener ask 'em to, but the B'riks can sort out plenty!
Ganska intressant!

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fasen, detta är ju helskumt???
Är verkligen tunedem den enda rätta metoden?
Ibland känns det som att även denna metod kan göra att man missar något väsentligt
Musikglädje???
Det skulle vara roligt att nån gång dra ihop en massa tunga prylar och verkligen jämföra:
Isobarik, Keltik, Akurate, Kan
Klout, naim slutsteg
K/N vs SC mm
+ Naims dyr spelare
Sedan vända och vrida och trixa lite (mycke)
Synd att man aldrig har tid och resurser för sådant :(

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DET skulle vara skoj det, DUKTIGT skoj :shock:
Tänk dock på att Naim ägare ser lite annorlunda på musikåtergivning.
Om det smäller, sprakar o lever om - tycker de att det är bra.
Håller med, det är skitskoj, fast en kortare stund.
Linn svänger mer "netutralt"
På Naim låter de mesta musikstilar "uptempo"
Musikglädje för mig är Linn.
Ett aktivt Linnsystem har dessutom allt det där som Naim har PLUS bättre tune dem.
=oslagbart.

Så här kan man även sammanfatta det.
På Naim låter det KUL, på linn låter det bara musik...

Iom att jag haft ett antal Kan, 2 par Sara, 2 par Isobarik o nu Keltik - vet jag att keltik är bäst hittils. Tveklöst.
Men "kuligast" är nog de små Kan I och II.
Färgade... ganska lite HIFI, men kul.
Jag är glad att jag har Naim på jobbet, där behöver man piggas upp lite -haha.
Hemma gäller Linn :wink:

O att Akutate piskar keltik är ju givet - man behöver inte dema mot varanda. Akurate är sanslösa!
(fast basfattiga så det behövs en/två subbar)
Sedan upskattar jag de grymma HIFI egenskaperna i nya Linn produkter. High End sound + sväng = inte fel

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du hört ett par DBL med naims toppelektronik framför?
Jag tycker Linn är mycket bra men nog så polerat och ibland utan de musikaliska kontraster som Naim kan uppvisa.
Att ett aktivt Linnsystem har allt Naim har är ganska stöddigt sagt :? Jag skulle vilja höra det. :oops:

Det har skett en stor utveckling hos Naim de senaste åren som började med slutsteget Nap 500 och som gått igenom hos alla nya produkter. Jag förstår vad du menar med upptempo men håller inte riktigt med. Ett par isobarik må vara imponerande men tråkiga i längden. Samma sak med Naim uppställt på Manabord, allt blir "speedat" men på bekostnad av saker som inte direkt märks i en tune dem. Däremot tappas skäl och nyans. Som vanligt svårt att förklara utan en masa hififloskler.

Däremot är Naim betydligt känsligare hur elektroniken placeras, tyvärr.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill man inte att anläggningen skall vara just bara "kulig" egentligen, man vill ju bli glad när man lyssnar på musik, jag börjar bli förvirrad.
Tröttnar man snabbare på sin kuliga anläggning med begränsad "Hi-Fi" kvaliteer??

Får nog försöka provlyssna en Naim-rigg någon gång.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 12:42 
Site Admin
Site Admin

Jag har aldrig hört Naim, så min kommentar gäller inte just deras system.

Men jag kan tycka att en anläggning inte alltid ska vara "kul", mycket på samma sätt som jag inte vill att en thriller ska kännas som en komedi. En anläggning ska förmedla de känslor som musikerna lagt ner i det de skapat. Är det sanslöst sväng ska det vara sanslöst sväng - är det sorgligt eller mäktigt ska det kännas så. Jag har blivit så gripen att jag fått torka tårar ur ögonen när jag suttit och lyssnat ibland. Så ska det vara tycker jag! :)

Jag såg nån som hade en signatur som lyder "DALI - omvandlar alla musikstilar till punk". Det säger en del tycker jag, inte om DALI då alltså utan om hur komponenter kan vara...

Men som sagt, det här har inte med mina åsikter om Naim att göra, för jag har inga. Skulle vara mycket intressant att lyssna nån gång. På HifiArt i Stockholm kanske. Men det kanske man inte vågar för det är parasitbeteende att lyssna utan att köpa! :? ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
Jag tycker Linn är mycket bra men nog så polerat och ibland utan de musikaliska kontraster som Naim kan uppvisa.
Att ett aktivt Linnsystem har allt Naim har är ganska stöddigt sagt :? Jag skulle vilja höra det. :oops:

Det har skett en stor utveckling hos Naim de senaste åren som började med slutsteget Nap 500 och som gått igenom hos alla nya produkter. Jag förstår vad du menar med upptempo men håller inte riktigt med. Ett par isobarik må vara imponerande men tråkiga i längden. Samma sak med Naim uppställt på Manabord, allt blir "speedat" men på bekostnad av saker som inte direkt märks i en tune dem. Däremot tappas skäl och nyans. Som vanligt svårt att förklara utan en masa hififloskler.

/Erik
Jag hörde DBL i Jönköping när den butiken fanns. (är de stooora burkarna va?)
Skitbra!
Både Naim o linn är super, o det är svårt att med ett par rader jämföra dom.
Är INTE min mening att vara stöddig, gillar båda två märkena (äger ju båda systemen själv)
För mig är det inte antingen eller - det är BÅDA...

Jag hade Naims toppgrejjer på 90-talets början (försteg 52, slutsteg 250) o det är väl därför jag efter det saknade "high end" ljudet i Linn...
Har tidigare sagt att Naim har varit bättre på stärkare, o att det är först med Klimax (o deras avknoppningar typ Exotik) som Linn har kommit upp.
Klout är bra med.
Linn har varit bättre på signalkälla o högtalare.

Precis som det en gång började!
LP12, Naim pre/power, Isobarik

Har inte hört de senaste Naim grejjerna men de SKA vara bra för de priset :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:

/Erik
Tjena Erik
Du nämner Manabord och placering - har för mig att jag sett på bilder på ditt system att du använder Naim borden. Jag tycker de är grymmt snygga och funderar på att prova. Jag är nyfiken på ditt omdömme om dem, vad tycker du att de gör för soundet? Jag vet att du kör naim och gillar det stenhårt men är nyfiken på dina intryck utanför "brand loyalty" :wink: Är dessutom nyfiken på vad de kostar och var man köper dem i sverige.

Tack på förhand
Carl

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Vill man inte att anläggningen skall vara just bara "kulig" egentligen, man vill ju bli glad när man lyssnar på musik, jag börjar bli förvirrad.
Tröttnar man snabbare på sin kuliga anläggning med begränsad "Hi-Fi" kvaliteer??

Får nog försöka provlyssna en Naim-rigg någon gång.

mvh
Steffe
GÖR det, anders i götet (tonläget) har en Naim afton i Januari...
En del är "naim människor" o andra föredrar linn.
Själv är jag en blandning

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är också en blandning. Det självklara valet av en LP12 gör att det blir så.

Julkul: CD12 mot CDS3 i både ett aktivt Akurate242-system och i ett DBL-system :P

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
naimerik wrote:

/Erik
Tjena Erik
Du nämner Manabord och placering - har för mig att jag sett på bilder på ditt system att du använder Naim borden. Jag tycker de är grymmt snygga och funderar på att prova. Jag är nyfiken på ditt omdömme om dem, vad tycker du att de gör för soundet? Jag vet att du kör naim och gillar det stenhårt men är nyfiken på dina intryck utanför "brand loyalty" :wink: Är dessutom nyfiken på vad de kostar och var man köper dem i sverige.

Tack på förhand
Carl
Någon annan som har info om Naim borden, hur man konfigurerar, vad dem kostar, var kan man se/köpa dem etc?

Carl

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Någon annan som har info om Naim borden, hur man konfigurerar, vad dem kostar, var kan man se/köpa dem etc?

Carl
Dom kostar...

Från tonlägets prislista:

Naim frame bas, standardträslag 8175:-
Naim frame Level normalhög, standardträslag 5085:-
Naim frame Level hög, standardträslag 5964:-

Så fyra hyllor blir c:a 30.000:- Hoppas att dom är bra!

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 16:48 
Site Admin
Site Admin

30' för en hylla!? Jag tycker 30' är vansinnigt mycket pengar för en cd... men kanske är snygga också så de går in i inredningsbudgeten och inte på stereo-kontot...

Edit: Det är alltså detta som du menar Henrik? (bild från Euphonia-forum)

Image

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00