selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Tonarmar.
PostPosted: Sun Apr 07, 2013 18:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Hej!
Sitter idag med en pro-ject arm på min 12a och känner att det är dags att byta.

Så min fråga är vilken arm ska man satsar på,är bäst,mest prisvärd?
Ljudskillnader mellan versioner m.m.
Ni får gärna ranka armar ekos se och neråt och motivera.

Ska väl tillägga att radikal även ska köpas på sikt.

Bor i Umeå så provlysstning av armar är inte aktuellt.

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Sun Apr 07, 2013 23:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Hej
Jag kopierade denna lista från en diskussion för ett par år sedan här på forumet. Din Pro-ject arm hamnar nog mellan en Akito 1 och 2 skulle jag tro. Det mest prisvärda är kanske en begagnad Ekos 2 om man hittar en bra. Samma pris som en ny Akito 3. Ekos funkar också bra med Keel vilket kan vara bra om man tänker fortsätta.
Lejonklou wrote:
Freddy wrote:
(korrigera gärna):
1 Ekos SE (levereras nu tyvärr med Mogami T-kable, som jag tycker är sämre än Linns svarta tonarmskabel)
2 Ekos 2
3 Ekos 1
4 Akito 3 (senaste och bästa versionen, levereras nu med Silver T-kable)
5 Akito 2
6 Akito 1
7 Basik Plus
8 Övriga Basik

Fetmarkerade tillverkas fortfarande.

Ittok varierar med version och är svåra att rangordna, tycker jag. Har hört väldigt få LVIII, men den jag minns bäst fick stryk av en Ekos 1. Äldsta modellen av LVII var sämre än en ny Akito 1. Lite senare LVII verkade bättre än Akito 1, men jag tror att de flesta är sämre än Akito 2.

En ytterligare aspekt är skick på lager. De flesta Akito 1 är idag slitna eller skadade. En del Ekos 1:or är också dåliga. Man kan rotera lagren för att förbättra prestandan, men när de är riktigt slitna låter armen inte bra.


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Mon Apr 08, 2013 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Vad är det som kan få lager att bli så dåliga (om nu inte ngn varit ovarsam vid montering el dyl)?

Det är i mina ögon en ganska lätt och tacksam uppgift armarna skall utföra (dock med precision).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Mon Apr 08, 2013 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Det är nog felaktig och oförsiktig montering som förstör lager. För vanlig användning kan inte vara så stor belastning för ett lager. Verkar mest vara Akito 1 som är defekt övriga verkar klarat sig bättre de är ju kraftigare byggda i stål och Akito i alu. Sedan har ju Akito sålts i betydligt fler ex också.
Magnus wrote:
Vad är det som kan få lager att bli så dåliga (om nu inte ngn varit ovarsam vid montering el dyl)?

Det är i mina ögon en ganska lätt och tacksam uppgift armarna skall utföra (dock med precision).

/M


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Mon Apr 08, 2013 08:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Så en ittok lv2 i bra skick får stryk av min pro-ject arm? Det trodde jag inte,jag gillar den inte alls.

Så det blir att hitta en ekos2 alt akito2 med anda ord.

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Mon Apr 08, 2013 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Den känslan har inte jag heller haft, men å andra sidan så har jag aldrig gjort någon direkt jämförelse. På min enklare tolva så sitter det en senare Ittok LVII, Den med den nya motvikten alltså. I nosen har den en kry K18 och förutom cirkuskitet så är tolvan väldigt basic med sin Valhallastyrning.

Den andra skivspelaren har en Ekos II med en troika samt Lingo,en ny trampolin och cirkuskit. Spelar man dem mot varandra så är förstås Ekos/troika/motorstyrning kombinationen bättre,men det som är slående tycker jag är ändå hur kul den enklare spelar.

Jag hade tidigare en annan Cirkusifierad LP12, med Akito1, Lingo och Adikt. Den var bra för all del men fick aldrig samma glöd som det är i Ittoktolvan jag har nu. Nu är det kanske som att jämföra tomater med gurka när det sitter olika puppor på dem. Adikt borde i alla fall vara bättre än K18 och Lingon borde ha hjälpt till den med men fortfarande så gillar jag den här bättre.. Akitotolvan var justerad av handlare och Ittokmaskinen har jag satt ihop själv.

Jag läste någonstans att armarna kan becka ihop och det skulle i sådana fall vara relaterat till smörjmedlet man använder. Något som bland annat skulle kunna påverka antiskating funktionen.

Om någon glad amatör fått för sig att montera i och ur pickupen med armen i spelaren så kan jag föreställa mig att det kan vara rätt ohälsosamt,särskilt om man dragit fast den "linn tajt"..

Prisbilden är ju rätt festlig på armarna,och för övrigt på LP12´orna överlag. Testa att sälja en potent LP12 och man blir lätt aningen deprimerad. Dissekerar man den så ser det genast mer hoppfullt ut. En enklare Tolva är relativt lättsåld, och som man inte behöver förlora några pengar på. Den levererar förvisso inte lika bra, -men som sagt gör inte bort sig heller!

Brukar roa mig med att "screenshota" slutbuden på linnprylar ute på ebay och har funnit följande nivåer på armarna:

Basik-Akito1: 500-2500:-
Akito2:2500-3500:-
Ittok 2+3:3000-5000:-(finns olika tvåor,med en eller två motvikter,samt en LVIII i svart väldigt lik Ekos1)
Ekos 1:7000:-
Ekos 2:10.000-14.000:- (den övre siffran ytterst sällan numera)
Ekos SE:fladdrigare prisbild får man leta efter,har i bland hållit på att köpa bara för att det blivit så billigt men insett att det finns betydligt större förbättringsområden närmare lagret:-) Från 20.000:- och uppåt..

Det är fyndläge på en Ekos 1 skulle jag säga,den kanske är en nutidens Ittok II,oavsett om Akito 3 skulle vara lika bra så känns den ändå mer fattig i tolvan, och i alla fall jag vill ha en vacker arm i skivspelaren också..

Skulle jag plocka ihop en prisvärd ikonisk LP12 och hade en stram budget så tror jag banne mig att Ittoken skulle vara en given kandidat. Är det någon här som testat kombinationen radikal,Ittok med någon prismässigt överkomlig nål?


Mina ramblings är knappast några sanningar,det ska bli spännande att höra vad du köper i slutändan och hur det blev.

Lycka Till!

Edit:

Saxade detta från ett annat forum,tycker det känns bekant på något sätt:

"Hi, I've had all three Linn Arms on my LP 12, I think all mark one versions except the Ittock, which was a later one, but not the one with the integral arm rest (like th Ekos). The answer in my view lies somewere between LpSpinner's and Sktn77a's You will find when you listen / compare Akito with Ittock that the Ittok has more more bass and more high frequencies. The akito will sound more precise / analytical. More CD like some may say. In the end you need to listen and decide which you want. Personally, I felt the Ittock was an updgrade from the akito, even if I did miss some elements of the akito's presentation from time to time. Also, I would say this was in the context of the following upgrade path:

LP12/Valhalla/Akito/K18
LP12/Valhalla/Ittok/K18
Lp12/Lingo/Ittok/K18
LP12/Lingo/Ekos/K18
LP12/Lingo/Cirkus/Ekos/Adikt

Once the Lingo was installed, the Ittok tightened up and the sound swung to the modern Linn (Akito / Ekos) sound. Some hard core Linnies don't like this. Personally I do. Step from Ittok to Ekos (any version) is Huge, but should only be done when you have a Lingo.

Hope this helps you, nico"

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Mon Apr 08, 2013 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Om någon glad amatör fått för sig att montera i och ur pickupen med armen i spelaren så kan jag föreställa mig att det kan vara rätt ohälsosamt, särskilt om man dragit fast den "linn tajt"..
Detta är en sak som konfunderat mig under alla år. Momentet vid lagren är ytterst litet när man drar fast pickupen. Speciellt om tonarmen sitter klämd i stödet. Att hålla på och montera i och ur armen ett flertal gånger (pickupen kan ju glida ur rätt läge när man drar fast den) skulle i alla fall jag anse som en betydligt större risk att knäcka lagren. Ska man vara riktigt noga borde motvikten tas bort innan den kompletta armen demonteras för att efterdra puickupskruvarna men bara att vrida motvikten till rätt läge (och att ta bort den) på en Ekos måste innebära enormt mycket mer moment vid lagren än att dra pickupskruvarna.

Någon som kan förklara tankarna bakom detta lite tydligare?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Mon Apr 08, 2013 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
Skulle jag plocka ihop en prisvärd ikonisk LP12 och hade en stram budget så tror jag banne mig att Ittoken skulle vara en given kandidat. Är det någon här som testat kombinationen radikal,Ittok med någon prismässigt överkomlig nål?
Nej redan Ekos I är värt merpriset tycker jag.

Mest prisvärda LP12 idag begagnat är dock:
modern LP12(med Cirkus men så ny som möjligt)/Radikal/EkosII/Adikt

Då EkosII kan fås för 10k, finns inga alternativ. Om man vill spara slantar, spar in på stärkare/talare.


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Mon Apr 08, 2013 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Inte för att jag jämfört Ittok och Project men jag tror knappast att en Ittok i bra skick får stryck av vare sig Project eller Akito 2. Ittok var ju topparm hos Linn före Ekos kom. Har inte hört Akito 3 och hur den presterar den kostar 17000. Det är inte ofta det är någon demo på olika armar.

Ittok är riktigt välbyggd och lirar bra, är dessutom den snyggaste armen. Någon Ekos eller Ittok är mitt förslag men viktiga är att de är i bra skick och inte skadad. I England är Ittok riktigt eftertrakade och dyrare än i Sverige.
morgan wrote:
Så en ittok lv2 i bra skick får stryk av min pro-ject arm? Det trodde jag inte,jag gillar den inte alls.

Så det blir att hitta en ekos2 alt akito2 med anda ord.


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Tue Apr 09, 2013 19:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Det blir en ekos 1.

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Tue Apr 09, 2013 23:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag tror du kommer bli riktigt nöjd! Var hittade du den? Saker som kan krångla är att vredet till nålvikten är trög och även fjädern inuti armen. Motvikten kan sitta hårt. Armlyft och antskating ska också fungera. Kontakter ska se fräscha ut. Man kan mäta med voltmeter att det inte är kontaktproblem tex jordfel. Kör du MC hör man kanske inte något jordbrum trots att jorden inte funkar. MM verkar vara mer känsligt för jordfel och då hör man brummet tydligt när man tar i armen. Om du har möjlighet kan du låta någon Linnhandlare att kolla den. Det är i och för sig rätt enkelt att byta arm själv men det är ju rätt skönt att ha en oberoende part att kolla den. Det går att serva/renovera Ekos armar om den visar sig vara kass men det kostar ju några tusenlappar.


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Wed Apr 10, 2013 08:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Freddy wrote:
Jag tror du kommer bli riktigt nöjd! Var hittade du den? Saker som kan krångla är att vredet till nålvikten är trög och även fjädern inuti armen. Motvikten kan sitta hårt. Armlyft och antskating ska också fungera. Kontakter ska se fräscha ut. Man kan mäta med voltmeter att det inte är kontaktproblem tex jordfel. Kör du MC hör man kanske inte något jordbrum trots att jorden inte funkar. MM verkar vara mer känsligt för jordfel och då hör man brummet tydligt när man tar i armen. Om du har möjlighet kan du låta någon Linnhandlare att kolla den. Det är i och för sig rätt enkelt att byta arm själv men det är ju rätt skönt att ha en oberoende part att kolla den. Det går att serva/renovera Ekos armar om den visar sig vara kass men det kostar ju några tusenlappar.
Jag fick tag i den via hifimagasinet den blir skickad från linlöping.
Säljaren verkar seriös och jag har även sett bilder,han hänger säkert här också.
Anders från DI ska få kolla oå den samt sköta monteringen.

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Fri Apr 12, 2013 15:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 21, 2006 20:03
Posts: 118
Location: umeå
Det är sällan man ser beg lingo 3 ute. Betyder det att den är så pass bra eller är tex radikal mycket bättre?
Priset på beg lingo 3 borde vara kanon men man ser dom ju aldrig ute.
Är merpriset värt på en beggad radikal mot en ny lingo 3?
Radikal har jag hört ,helt makalös men jag har inte hört lingo 3.

_________________
LP12 Wakonda 2250 5125 Espek


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Sat Apr 13, 2013 01:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
En gissning är att det inte finns så många Lingo 3. Jag har hört och jämfört Lingo 1, 3 och Radikal flera gånger. Det är helt klart så att 3 är bättre än 1 men kanske inte så att man tappar hakan. Jag tyckte aldrig skillnaden var tillräckligt stor att det var värt att göra den. Jämför man Lingo 3 med Radikal är det en mycket stor skillnad (med hifi mått). Jag sparade istället till en Radikal och har inte ångrat mig. Jag tror att din uppgradering till Ekos är större än att gå från Lingo 1 till 3. Har du ingen Lingo tycker jag en begagnad Lingo 2 är något att leta efter. Lingo 1 funkar säkert bra också men de börjar bli rätt gamla nu. Har man en gammal motor kan det vara värt att byta den, det gör också lite förbättring men det är ju inte aktuellt för dig.


Top
   
 Post subject: Re: Tonarmar.
PostPosted: Sat Apr 13, 2013 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Är det någon som jämfört Lingo2 med 3? Är det bara en ny låda kanske!? Men köp en beg Lingo 2 ser att det finns en beg Radikal fast det blir ju dyrare.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited