selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Mar 08, 2013 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
... har precis packat upp och fått igång min Maestro 50 och nya 109:or.
Som sagt är det en ettrig liten rackare men trots jag skruvat upp max volym på den + max i Spotify i min iPad kommer jag bara upp i lite över lagom lyssningsvolym. Kopplade in min Ikemi via optisk och vips fick jag väldigt mycket mer volym... riktigt högt. Tips ngn? Kanske ngn väldigt enkelt...

Annars om jag jämför med mitt tidigare system (står kvar hemma men är sålt) Ikemi, Kairn pro, 3xLK 100, aktiva Espek finns det en del att önska. Basen finns kanske naturligt inte där och det låter lite vasst. Högtalarna ska givetvis få spela in sig. Tror jag kommer sakna volymen och den djupa ljudbilden och basen till en början men som jag läst i recensioner så växer 109:orna kanske med tiden. Är det ngn annan här som har denna burk eller kombo?

Edit: Hmm nu kopplade jag upp mig med iTunes och fick bra volym där med... Märkligt.

Edit 2: Nu är det löst. Innan använde jag appen Remoteless för att få spotify i ipad att snacka med datorn -> stereon. Nu slog jag bara på vanliga spotify i ipad och vips, musik men volym satan i gatan! =) Me like!

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Sat Mar 09, 2013 11:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Jag kör ett par 109or drivna av en Maestro50 genom en Linn MDSM. Jag har alltså kopplat bort slutsteget i MDSM och använder optiskt ut till Maestro50. Volymen är inga problem, det går att spela högre än vad som är möjligt att lyssna på (om man nu skulle vilja det).

Så det var remotless appen som spökade? Fungerar det bra nu? Prova att ta en digital källa, tex en vanlig laptop och koppla med optiskt ut till Maestron och reglera sen volymen på Maestron.

Jag tycker fortfarande att Maestro50 är en helt fantastiskt produkt, det enda som är synd är att den är lite svår att integrera i ett Linn multiroom system (pga ljudkontrollen).


Top
   
PostPosted: Sun Mar 10, 2013 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Jag bråkar fortfarande med spotify faktiskt.
Igår fick jag det att funka direkt från orginalappen vilket gav helt ok volymkontroll men nu går det bara om jag kör Remoteless via datorn. Dvs att jag i datorn kopplar upp mig på Apple Airport express via Airfoil och sedan fjärrstyr datorn via Spotify remoteless. Och då är det kass volym. Airporten kopplas via optisk till Maestron.

Klartext - Öppnar spotify i datorn, airfoil gör att jag kan streama till Airport vilken är kopplad till Maestro.
Remoteless i iPad fjärrstyr datorn. Alltså en lång kedja.

Ett tag jublade jag men nu är jag frustrerad. Måste jag ha hela kedjan igång eller hur gör man smartast?

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Sun Mar 10, 2013 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Oh yes! Nu hittade jag tricket :D
Dubbelklick på hemknappen på iPad, svep vänster så "spelaren" kommer upp, tryck på fyrkanten med triangeln och välj airport express. Hepp! iPad- > maestro

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
PostPosted: Sun Mar 10, 2013 14:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
jonteman wrote:
Oh yes! Nu hittade jag tricket :D
Dubbelklick på hemknappen på iPad, svep vänster så "spelaren" kommer upp, tryck på fyrkanten med triangeln och välj airport express. Hepp! iPad- > maestro
Nu kör du alltså Airplay från iPad till Airport express..? Borde fungera bra så länge du har stabilt trådlöst nätverk.

Jag gjorde tester igår mellan Spotify Premium, Wimp och cd rippar på lokal NAS (samma låt från samma album). Det är stor skillnad. Spotify Premium och Wimp är ganska lika, med Wimp snäppet bättre. Flac lagrat på NAS är väldigt mycket bättre.

Förhoppningsvis kommer Wimp's nya Flac service jämna ut skillnaderna. Det vore ju väldigt trevligt att få en streaming tjänst med CD kvalitet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited