selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Dec 10, 2004 23:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

1. Linn Unidisk 1.1 multichannel universal Player blev den första Linn produkten, visst är den skaplig, men jag har hört bättre.

2. Länge sedan denna Linn produkt blev korad till the products of the year!
Vilken den var jo givetvis linn Sondek LP12/Lingo med en "simpel"Ekos
arm Nypris endast 6295 Us dollars. Sedan bör man ju ha en pickup
också tex Linn Akiva för endast 2995 Us dollars. LP12:an kom tex
före Kuzma Reference Turntable med Air Line tonarm som kostar
hela 15000 Us dollars utan pickup :shock: :shock: :shock:

Jag har nu två Products of the year 2004 hemma, givetvis en LP12:a men också en Krell Kav 400XI förstärkare (vann förstärkarklassen), den passar faktiskt bra med LP12:an

Mvh
Kenth

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men, vad tycker du om att Krell ofta får negativt omdömme av Linn folk? Är det inte två helt olika världar som möts?

Ja jag vet inte jag bara undrar.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 09:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tjagge wrote:
Men, vad tycker du om att Krell ofta får negativt omdömme av Linn folk? Är det inte två helt olika världar som möts?

Hej Tjagge!

Enligt profeten själv ( Ivor T) så är skivspelaren viktigast i ljudkedjan dvs skit in skit ut eller hur?
Således så bör min kombination vara perfekt, Krellen: är bland de neutralaste, dvs minst färgade etc! förstärkare på marknaden. Det bör betyda att LP12:ans alla kvaliteer nästan är helt opåverkade vid avlyssning.
De äldre Krellarna lät ganska "kalla" och hårda tycker jag således passade de ej i hop med tex Linn.
Om du råkar vara en "rättrogen" LTS:are så skulle jag nog helst ha haft ett par Nad 208:or i stället för Krellen.
Är faktiskt med i LTS själv, använder dock främst mina öron när jag lyssnar på olika kombinationer och inte mina mätverktyg!
Linn Klimax Solo är tyvärr den enda Linn förstärkarn som jag hittils gillat dvs velat ha, tyvärr så är den lite för dyr för mig. Den kostar ju tex mycket mer än min "lilla" Krell förstärkare, trots att Krellen åtminstånde ger 98-99% av Klimax kvaliteer.
Mvh
Kenth

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

majjen04 wrote:
Linn Klimax Solo är tyvärr den enda Linn förstärkarn som jag hittils gillat dvs velat ha, tyvärr så är den lite för dyr för mig.
Hej, har du lyssnat på Klimax Twin Chakra?
Stort lyft från en äldre Twin o nära Solo prestanda. Samt till reapriset (jämfört med Solo) dryga 60k.
Blev sanslöst impad av det :shock:
Jag kommer att vänta 5+ år på ett beggat sådant till överkomligt pris.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

majjen04 wrote:
Tjagge wrote:

Hej Tjagge!

Enligt profeten själv ( Ivor T) så är skivspelaren viktigast i ljudkedjan dvs skit in skit ut eller hur?
Således så bör min kombination vara perfekt, Krellen: är bland de neutralaste, dvs minst färgade etc! förstärkare på marknaden. Det bör betyda att LP12:ans alla kvaliteer nästan är helt opåverkade vid avlyssning.
De äldre Krellarna lät ganska "kalla" och hårda tycker jag således passade de ej i hop med tex Linn.
Om du råkar vara en "rättrogen" LTS:are så skulle jag nog helst ha haft ett par Nad 208:or i stället för Krellen.
Är faktiskt med i LTS själv, använder dock främst mina öron när jag lyssnar på olika kombinationer och inte mina mätverktyg!
Linn Klimax Solo är tyvärr den enda Linn förstärkarn som jag hittils gillat dvs velat ha, tyvärr så är den lite för dyr för mig. Den kostar ju tex mycket mer än min "lilla" Krell förstärkare, trots att Krellen åtminstånde ger 98-99% av Klimax kvaliteer.
Mvh
Kenth
Dey låter som om det skulle kunna vara intressant att provlyssna den Krellen då jag har samma erfarenheter som dig av de gamla Krellarna. Nog för att man skulle kunna kolla upp det men vad Betingar en sådan fattigmans solo för pris :D .

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 12:17 
sportbilsentusiasten wrote:
Heh, om inte ens du köper nytt, vem ska då göra det? :) Det kan bli lång väntan är jag rädd.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Njae... för mig ligger nya slutseg absolut sist i prio-ordningen så jag kan vänta på beggade.
Dessutom tar ju inte Klimax aktiva kort så de passar mest ihop med Komri.
Jag köper nytt bara när det är befogat :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det låter logiskt som du beskriver det. Nu har jag aldrig hört någon Krell produkt, och kommer nog aldrig att göra det heller. Inte för att jag på förhand har dömt ut märket som skräp utan för att det inte finns någon möjlighet här i Umeå att provlyssna någon.

Ljudtekniska sällskapet är jag inte medlem i, vet bara ytligt vad det är och kommer nog aldrig att komma i kontakt med dom.

Jag tycker det är intressant att höra hur folk resonerar, speciellt nu då just Krell brukar kunna få lite ovett, kanske främst av Linnhandlarna.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller Krell har jag bara hört skällsord om dom egentligen, men den enda gången jag utsattes för dom så spöade dom iaf skiten ur Audio Research's grejer i samma prisklass. Tror det var det där 400'an (prislapp runt 40kkr?), nån Krell-CD för 60kkr ungefär samt Sonus Faber-burkar för runt 100k. Inte utan att jag tänkte "svänger mer hemma, för mycket lägre kostnad.." och log lite, men i hifi-termer så var det brutalt bra. Samt att högtalarplaceringen mitt i rummet osv gav en otroligt jämn och fin basrespons, något jga blev lite avundsjuk på - att det svänger är ju viktigare än att det låter "jämnt", men det är inte utan att resonanser kan stjäla lite fokus från musiken ibland i dom flesta "Linn-placeringar" - nära väggen har ju den sidoeffekten.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 01:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
majjen04 wrote:
Linn Klimax Solo är tyvärr den enda Linn förstärkarn som jag hittils gillat dvs velat ha, tyvärr så är den lite för dyr för mig.
Hej, har du lyssnat på Klimax Twin Chakra?
Stort lyft från en äldre Twin o nära Solo prestanda. Samt till reapriset (jämfört med Solo) dryga 60k.
Blev sanslöst impad av det :shock:
Hej Sportbilsentusiasten!

Nix har inte ännu lyssnat till Klimax Twin Chakra, är den verkligen bättre än Solon? Vad har den för effekt?

Hepcat!

Krellen kostade 31000 kr och det tycker jag nog att den är värd.
Behöver mycket effekt till mina "burkar" och den ger mer än 200 watt i 8 ohm samt 400 watt i 4 ohm. Min fru gillar den också då den både är "liten" och snygg. :D

Mvh

Kenth

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

majjen04 wrote:
Nix har inte ännu lyssnat till Klimax Twin Chakra, är den verkligen bättre än Solon? Vad har den för effekt?
Har inte hört Solon mot twin Chakra, men om du gillar Solo så bör du lyssna på Chakra Twin då den är klart bättre än gamla Twin.

Men hört en (1.5-2 år gammal) 2250 vs gamla Twin samt 2250 (också 1.5-2 år gammal) vs Twin Chackra.
I första fallet är Twin bättre men inte så man bara dör av ångest att man inte kan köpa det. (30k mot 100k)

Men i det senare fallet fullkomligt krossar Chakra 2250 :shock:
Chakra är ett jättelyft! (30k mot 67k = även billigare numera!)

timing, sväng, soundstage, separation - you name it :D

btw
Kan också nämna att jag demade 5125 o Klout i första fallet (har 4 Klout) o det är först med Twin som man får ett tydligt lyft. Nyare 2250 är dock klart bättre än tidigare!
Verkar som nya 2250 har fått Twin egenskaper... o Twin Chakra har fått Solo egenskaper...
Trevligt!

o gillar hustrun design o nätta prylar kommer hon att älska Twin

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 14:51 
Site Admin
Site Admin

Tjagge: RC har ju en hel del krellprylar i deras stora biorum eller vad de kallar det. De har gjort väldigt mycket för att få till det rummet som jag förstått så bör ge en bra bild av vad de går för även om det inte är samma sak som att testa hemma.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har lyssnat på denna Krell Kav 400XI förstärkare med deras SACD spelare och Sonus Faber högtalare.

Mitt eget intryck (ja mitt eget subjektiva :? ) av denna lyssningsupplevelse säjer mig att jag föredrar en Linn Classik via ett par Kan högtalare! Lättare att följa musiken om än inte lika imponerande på konventionella ljudparametrar som neutralitet, 3dimensionalitet m.m.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Har lyssnat på denna Krell Kav 400XI förstärkare med deras SACD spelare och Sonus Faber högtalare.

Mitt eget intryck (ja mitt eget subjektiva :? ) av denna lyssningsupplevelse säjer mig att jag föredrar en Linn Classik via ett par Kan högtalare! Lättare att följa musiken om än inte lika imponerande på konventionella ljudparametrar som neutralitet, 3dimensionalitet m.m.
har lyssnat med samma setup som du sondek med dom små snygga sonusarna va dom nu heter.... å jag va inte heller så imponerad

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:

HIFI-nörd parametrar är lika vanebildande som sväng :roll:
Finns en hel del sådant i Exotik men massor i Klimax för/slutsteg samt Akurate.
Unidisk låter också "snyggt" på ett sätt som ställer de äldre CD produkterna i skamvrån.

Förstår de som inte kan uppskatta (äldre o billigare nya) Linn grejjerna pga av bristen (relativt) av HIFI egenskaper.
Kul att de nya produkterna har både sväng o HIFI :D

edit - tänk bara på att det är mycket enklare att förstöra HIFI egenskaperna med en medioker produkt i systemet än med sväng.

max sväng = source first
max HIFI = lika bra grejjer hela vägen

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00