selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Började fundera
PostPosted: Mon Dec 17, 2012 01:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2011 21:32
Posts: 27
Satt här i veckan då fru'n var på stan och jag drack en kopp kaffe i soffan och kikade in i akvariet och konstaterade att de börjat ta sig, medans jag lyssnade på lite musik.
MEN, då började jag tänka. Hmm undra hur k110:orna låter nu när vi gjort om vardagsrummet och tycker inte Ninkorna riktigt passar in, så gick och plocka fram dom och blev sittandes och jämförde låt efter låt. Dom har verkligen en helt annan klang eller vad man ska säga, så nu står dom kvar och Ninkorna har fått åka ut.
Då började jag tänka såhär, dom saknar en hel del bas, kan jag tycka. Men hur bra står sig ett par k110 med en k120 egentligen?
Min anläggning i övrigt består av
En sneaky som källa
Kikkin som försteg
Och 2 lk85:or.
Fast har inte testat köra k110:orna bi:amplat då jag inte ville bryta bläcken på baksidan då jag var osäker om jag skulle behålla dom då dom var lite "tunna" i början, men känns som dom bara blir bättre och bättre ju mer man lyssnat,
Kan känna att jag inte rycks med eller samma stompa känsla som jag hade när jag körde
Karik3-kolektor-lk280-katan,kanske bara mitt huvud som förskönat ljudet utav dom högtalarna, men gillade dom skarpt.
Nåväl nu till min andra fundering.
Om jag skulle köra k110:orna så kommer de nog aldrig bli att jag kör dom aktivt, men då kikade jag runt på lite andra slutsteg, tänker att lk85:an är lite begränsande, så om man skulle sälja båda och köpa 1 steg istället.
Men känns som att priset på t.ex. Lk140 och av5105 ligger någe sånär på samma nivå men sen verkar
Klout//2250/5125 och en Majik 2100 (den något över) ligga på ungefär samma peng, jag förstår fördelarna med 5125 men vad är egentligen vettigast köp? Hur bra är m 2100 mot dom andra, känns som klout hållit sitt värde väldigt bra.
Hur mycket vinner man på att köra högtalare aktivt med sämre slutsteg eller passivt med ett bättre steg?
Känner bara att kommer inte vilja lägga ned dom pengarna att köra aktivt när de krävs så många slutsteg, känner att gränsen hade väll gått med att aktivera ett par katan.
Ja många tankar blev de, ska nog värma mig lite glögg och sluta fundera för ikväll.


Top
   
 Post subject: Re: Började fundera
PostPosted: Mon Jan 07, 2013 14:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jan 30, 2009 23:30
Posts: 23
Jag möblerade om högtalarna lite själv och konstaterade att ljudet blev lite bättre. Har en K120 med ett par K104. Grejen med K120 är att den inte är så populär, ens bland linn-communityn vad jag vet. Den har fått lite dålig kritik. Intryck jag fått är att vilken sub som helst i samma prisklass eller lägre kan göra bättre jobb...

Men jag tror att det handlar om hur man installerar den. Den är inte jättekraftig men har också haft den felplacerad. Den djupa tighta basen hamnar i köket(!) istället för i soffan. Ska tjejen få all basglädje? ;)

Nej, så jag flyttade runt den lite och nu har basen blivit lite tightare. Den har ju en del inställningar att leka med också. Tycker att den gör bra ifrån sig på film också men den kommer inte leverera kickar som känns in i magen. Hur prisvärd den är svårt att svara på. Kostnaden är väl runt 8k? Men vad kan den vara värd egentligen rent prestandamässigt? 2k, 5k, 8k? Jag vet inte.


Top
   
 Post subject: Re: Började fundera
PostPosted: Sat Feb 02, 2013 15:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jan 30, 2009 23:30
Posts: 23
Har flyttat runt lite på subben Komponent 120 och ja, detta ufo är väldigt placeringkänslig som kanske de flesta subbar är. Hörnet vid bokhylla dög inte. Nu står den mer i mitten av rummet och lågbasen hamnar mer rätt. Den är rätt musikalisk och den matchar K104 bra då jag har satt att den spelar alla low-pass frekvenser (man kan ställa in 1-4, den står på 4 nu). Den överöstar inte K104, eller känns som att den går in onödigt mycket på deras område.
Jag tror att med ett ännu bättre rum så lär denna setup låta bättre än ett par K110. Tror även att en bättre pre-amp skulle göra att K120 låter bättre. Movie05 låter dock bättre med dynamik och jag kan absolut leva med detta ljud. Denna K104+K120+Movie setup är förförisk. Mina Sennheiser HD600 + Amp låter lite mer kontrollerat och klarare, men dom står och samlar damm...

Btw. K120 är nog mer värd än 2K, eller 4K ;)


Top
   
 Post subject: Började fundera
PostPosted: Sat Feb 02, 2013 23:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2011 21:32
Posts: 27
Blev ingen sub efter mycket funderande, utan byter högtalare till ett par Majik istället.
Men tack för svaren.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited