selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Aug 23, 2012 21:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Hej alla,

Har funderingar på att antingen skaffa en 4200a till till mina 242:or, eller byta ut det jag har mot en Twin (ny) och köra passivt.

När jag ställt frågan på Linns forum har svaret från vissa blivit "En Klimax Twin". När jag då ställt motfrågor av typen "gäller detta även om man inte spelar rejält högt?" har jag fått svaret "En Klimax Twin" Det känns närmast som att det är nån forumrobot som då och då gör ett inlägg med texten "En Klimax Twin".

Jag har pratat med lite folk på sidan om forumen och de jag pratat med, som har testat, verkar ofta just tycka att vrider man på ordentligt så föredrar dom Twin, men spelar man lägre så behåller aktiva steg mer av sin kvalitet.

Jag ska givetvis provlyssna (så gott det går), men jag tar gärna emot intryck och tankar från med-intresserade, så om nån här har provat nåt liknande (och helst har nån lite mer detaljerad kommentar än "En Klimax Twin") så vore det kul att läsa!


Top
   
PostPosted: Thu Aug 23, 2012 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Här lär de flesta skriva att du ska gå aktivt. Det finns en del trådar redan ang aktivt Vs passivt. Använd sökfunktionen så får du upp en del läsvärda inlägg... :)

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Aug 23, 2012 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Här har du en handfull trådar i ämnet (blandat med en del annat):

http://forum.selleri.de/search.php?keyw ... submit=Sök

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Aug 26, 2012 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
Den gängse uppfattningen om att "aktivt alltid är bäst" verkar ha tonats ned på senare tid. Särskilt efter att Tundra har släppts och fått gott renommé i Linn-kretsar, har fler också upptäckt att ett ensamt slutsteg kan spela nog så bra som en aktiv uppsättning. Det är till och med så att multiwireing (bi- alt tri-) inte heller alltid behöver vara bäst. Dock bör man tänka på att Linn-högtalare är byggda att prestera optimalt med aktiv drivning.

Min uppfattning är att sämre slutsteg i aktiv konfiguration inte med automatik är bättre än ett bättre slutsteg drivandes högtalare passivt. Twin Chakra är också (enligt min uppfattning) så mycket bättre än Akurate-stegen.

Helst skulle du be din handlare om att få göra en jämförelse (aktivt visavi passivt, så som du funderar), men tyvärr så är det få som på ett enkelt sätt kan erbjuda den möjligheten. Men hade jag varit du, hade jag valt ett Twin Chakra/D.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 07:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
torig wrote:
Den gängse uppfattningen om att "aktivt alltid är bäst" verkar ha tonats ned på senare tid. Särskilt efter att Tundra har släppts och fått gott renommé i Linn-kretsar, har fler också upptäckt att ett ensamt slutsteg kan spela nog så bra som en aktiv uppsättning. Det är till och med så att multiwireing (bi- alt tri-) inte heller alltid behöver vara bäst. Dock bör man tänka på att Linn-högtalare är byggda att prestera optimalt med aktiv drivning.

Min uppfattning är att sämre slutsteg i aktiv konfiguration inte med automatik är bättre än ett bättre slutsteg drivandes högtalare passivt. Twin Chakra är också (enligt min uppfattning) så mycket bättre än Akurate-stegen.

Helst skulle du be din handlare om att få göra en jämförelse (aktivt visavi passivt, så som du funderar), men tyvärr så är det få som på ett enkelt sätt kan erbjuda den möjligheten. Men hade jag varit du, hade jag valt ett Twin Chakra/D.

/mvh

Har inget att göra med Tundra! Nyare Linn högtalare(passiva delningsfiltret) har blivit lättare att driva så även ETT steg orkar driva högtalaren hyffsat vid normala ljudnivåer.
Har du 242 MK 2 kan ett par nyare Solos funka lika bra som x100 aktivt och ev nyare twin om du inte har några krav på höga ljudnivåer eller dynamik.
Har du 242 MK 1 är det Solos eller Aktivt som gäller, men aktivt är att föredra.
Men som sagt tex HF rekomenderar Aktivt med 3x2200 till 3-K och minst 1x4200 till basarna för att få dessa högtalare att "släppa" ordentligt.
Men som Torig skriver så är det ju alltid bästa att lyssna själv om man kan.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller inte med.
Handlar inte om filter i första hand.
Har som ni vet, tidigare tyckt 242 varit dåliga burkar (inte ens bra med Klimaxgrejjer framför lirar det som det ska) men då Dynamik lanserades fick jag en chock hur bra de plötsligt spelade med ADS/AK ihop med ett A2200-steg.
Skillnaden var att elektroniken nu hade Dynamik.
Var mao inget fel på 242mkI, det var för dålig insignal tidigare.
Som alltid, source first :!:

Visst, 242mkII och mkIII är bättre (och ännu bättre med nyaste foten) men eletroniken ÄR viktigare, klart viktigare.
Elektroniken har utvecklats otroligt mycket de senaste åren - för att inte säga under de knappa 10 år 242 funnits.
Minns hur en topptolva eller digitalspelare vad specad på den tiden.
Och det är därför vi först NU inser (ivarjefall jag) hur BRA 242 egentligen VAR redan DÅ.
Samma gäller Solo, med bra insignal brillierar Solo på ett sätt de inte gjorde för 10 år sedan. Sångare låter förskylda på ett Akuratesteg.

Högtalarna har inte allt haft samma utveckling under denna tid. Komri spelar i en egen division fortfarande.
(jämförde Kiko med kompletta Klimax och Akurate-system förra veckan hos Parishandlaren vilket alltid är intressant, men det tar vi en annan gång)

Slutsatsen är att med bra elektronik väl intunat (bla harmonihylla) får man idag en överlägsen insignal till slutsteg/högtalare som gör att:
a/ gamla tiders passivt vs aktivt jämförelser (ja alla jämförelser) behöver göras om!
b/ playbackdelen blir heller inte lika viktig, dagens KDS/KK på Harmonihylla är ju skitbra oavsett vad som används bakom.
c/ fördelarna med passsivt system hörs bättre (flytet och Klimaxljudet i Twin/Solo hörs tydligare)
d/ nackdelarna med aktivt system hörs bättre (minsta fel i intuningen hörs)

Men perfekt intunat är ju det ultimata, Klimaxfilter och 8*Solos, inge snack!
Fast med dagens kvalitet på källa, försteg, rack mm är dessa KLART viktigare än att välja playbackdel. Aktivt med Majik/Akuratesteg eller passivt med Solo/Twin är NU snarare ett val man gör baserat på slutmålet.

Att optimera stenhårt på source first OCH intuning är därför nu viktigare än någonsin!!!!!!!!


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
json wrote:
Har funderingar på att antingen skaffa en 4200a till till mina 242:or, eller byta ut det jag har mot en Twin (ny) och köra passivt.
...och så svar på frågan :wink:
Har du pengar till en ny Twin, köp beggade Solos. Bättre och du spar slantar. Slantar du lägger på källa, försteg alt rack.
Och när du optimerat allt innan Solo, uppgradera dessa med Dynamik.
Då kan du även enkelt byta till nya burkar o slutsteg i framtiden.

Idag då optimering är viktigare än någonsin kräver ett aktivt system experthjälp att installera och hålla i trim. Väg in det i beslutet.
Jag hade den tiden, det har jag inte nu. All tillgänglig optimeringstid läggs på NAS och övrig DS-nätverk, rack källa mm. Det ger ju KLART mest skillnad.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Och det är därför vi först NU inser (i varjefall jag) hur BRA 242 egentligen VAR redan DÅ.
Hur bar de (Linn) sig åt att utveckla 242 när dom inte hade tillgång till optimala källor?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Och det är därför vi först NU inser (i varjefall jag) hur BRA 242 egentligen VAR redan DÅ.
Hur bar de (Linn) sig åt att utveckla 242 när dom inte hade tillgång till optimala källor?

/ B
Logisk kullebytta?
Linn kan ju idag utveckla morgondagens produkter med dagens (icke optimala) grejjer.
De gör ju på samma sätt då som nu, dvs optimerar prestandan med de grejjer de har tillhanda.

Att man senare hör MER information med bättre grejjer är väl inte konstigt.
Givetvis är det en fördel att utveckla med bättre kringutrustning men det innebär ju inte att det är omöjligt med sämre.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 11:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Håller inte med.
Handlar inte om filter i första hand.
Har som ni vet, tidigare tyckt 242 varit dåliga burkar (inte ens bra med Klimaxgrejjer framför lirar det som det ska) men då Dynamik lanserades fick jag en chock hur bra de plötsligt spelade med ADS/AK ihop med ett A2200-steg.
Skillnaden var att elektroniken nu hade Dynamik.
Var mao inget fel på 242mkI, det var för dålig insignal tidigare.
Som alltid, source first :!:
Det är inte du som har bytt ljudideal då?
Jag gillar inte 242 passivt, och gör det fortfarande inte. (förutom med solos då!).

Det du skriver handlar om superoptimerade system, man måste kanske ställa sig frågan om man vill lägga ner 100-tals(1000?) timmar på detta eller om man har möjlighet att hyra in expertis, inte självklart). Vad låter bäst när din handlare,i bästa fall tunar in grejerna på en timme och sedan fixar du lite själv några timmar med några grendosor och egen strömmatning mm.

Ett bilexempel, så kan man ju få tex en Mazda Miata att gå fort på bana med relativt enkla medel, men ska man få en Audi att gå bra krävs det en jävla massa mer, men det går!

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Och det är därför vi först NU inser (i varjefall jag) hur BRA 242 egentligen VAR redan DÅ.
Hur bar de (Linn) sig åt att utveckla 242 när dom inte hade tillgång till optimala källor?
Logisk kullebytta?
Linn kan ju idag utveckla morgondagens produkter med dagens (icke optimala) grejjer.
De gör ju på samma sätt då som nu, dvs optimerar prestandan med de grejjer de har tillhanda.

Att man senare hör MER information med bättre grejjer är väl inte konstigt.
Givetvis är det en fördel att utveckla med bättre kringutrustning men det innebär ju inte att det är omöjligt med sämre.
Ja, jo. Men med source-firstkonceptet är det givetvis enklare att först utveckla tex en källa (eller försteg/slutsteg) eftersom en förbättring där slår igenom även om högtalaren är av sämre sort. Därefter är det enklare att utveckla högtalaren. Men att först utveckla högtalaren till något bättre är ganska svårt givet att source-first gäller, eller hur? Det kan ju tom vara så att en bättre högtalare låter sämre med en given konfiguration elektronik och först sjunger ut med bättre elektronik. Detta har ju omtalats åtskilliga gånger här på forumet. Nä, fråga inte om länkar, det har jag varken tid/ork/kunskap/minne att leta reda på.

Jag erkänner att jag spetsade till min fråga lite, men just för att ditt påstående inte så väl harmoniserade med din sammanfattning att "first source rules". Man kan lika gärna se det som att dagens elektronik är så bra att även en "sämre" högtalare som 242 nu börjar låta riktigt bra! Hur många andra bra, men billigare, högtalare har vi/ni/du inte dissat beroende på mindre bra elektronik? Snart börjar jag väl själv undra hur ett par original Kan skulle låta med dagens elektronik :D

Man kan ju med denna diskussion i minne också fundera på den senaste isobarik-högtalaren (Majik 150), är den en mindre lyckad skapelse eller är elektroniken ännu inte tillräckligt bra? Eller handlar det om tillvänjning?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
Det är inte du som har bytt ljudideal då?
Jag gillar inte 242 passivt, och gör det fortfarande inte. (förutom med solos då!).
Jag har inte bytt ideal då jag fortfarande anser som du såg i svaret, aktivt är fortfarande bäst om man får till det.
Men passivt är enklare att få till.
DOCK har jag med åren lärt mig uppskatta Klimaxljudet och speciellt skillnaden mellan Solo och alla andra steg, Twin inkluderat.
Musikaliskt flyt och harmoni.

Passivt o aktivt (givet bra installation) har olika för/nackdelar. Samma DÅ som NU. Men nu hörs fördelarna med passivt Klimaxsteg bättre tycker jag.
Förr lät det bara "vackert" med passivt Solo. Jag tolkar det så att tidigare var insignalen inte bra nog för att visa kvaliteterna i klimaxstegen, speciellt Solo.
De olika slutsatserna vid jämförelser mellan aktivt&passivt, SAMT tester mellan olika passiva steg tex 2200, Twin, Solo (av olika årgångar) och Tundra visar för mig, att systemet testerna sker i smickrar/döljer olika egenskaper hos slutstegen.
Då skillnader tidigare i kedjan är större mellan produkterna är det därför enklare att jämföre dessa, oavsett hur systemet är beskaffat i övrigt.

PS var ingen slump att jag rekomenderade Solos till hans 242 heller hehe


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nej Bill, inget jag skrev motsäger source first.
Och glöm inte att 242 var BRA även DÅ jämfört med allt utom Komri!!

Jo jag har testat diverse äldre högtalare i mitt system, skillnaderna mellan dem består, dock på en högre nivå än förr med sämre elektronik.
Hade ett perfekt par Sara (svarta och en ägare) hemma som jag VILLE skulle vara skitbra, men M140, Komponent mm är ju KLART mer musikaliska.
Skit!

Bill50x wrote:
Jag erkänner att jag spetsade till min fråga lite
Gör inte det, tröttsamt - det vet du ju att jag tycker.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Jag erkänner att jag spetsade till min fråga lite
Gör inte det, tröttsamt - det vet du ju att jag tycker.
Jag vet vad du tycker. Och du vet hur jag fungerar. Det är bara att acceptera.

En tillspetsning behöver inte entydigt vara en nackdel. Den innebär även ett förtydligande.

Och jo, det du skrev motsäger first source. HUR kan man utveckla en högtalare (eller ett slutsteg) om dessa inte låter bättre med sin drivning? Dvs på vilken grund gör man förbättringar/förändringar i konstruktionen om de inte hörs (beroende på begränsning av indata)? Eller menar du att vissa små förbättringar blir större den dag man förfogar över bättre drivning? Varför gäller då detta inte Majik 150 - eller är den ett misslyckande? Ärligt talat, jag bara väntar på den dag då denna högtalare anses som suveränt bra och att de nyutvecklade "Klimax Isobarik" är bättre än allt annat - och att Linn hade rätt, för "nu är elektroniken bättre så vi kan verkligen höra hur bra de är" :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Och jo, det du skrev motsäger first source.
Sportis talar om begreppet "source first". Varför skriver du "first source"?
Syftar du på samma sak, eller menar du något annat?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited