selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 23:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Min anläggning i vardagsrummet består sedan en tid av Majik DSM/1 (alltså modellen från 2012) och ett par Majik 140. Jag är nöjd och tycker att det låter bra.

Om jag nu försöker tänka mig in i mina grannars situation kan jag ju begripa att det inte låter lika kul genom deras tak. De har inte klagat och jag spelar givetvis inte speciellt starkt sena kvällar men jag känner ändå att jag skulle vilja ha alternativet att lyssna med lurar. För tillfället har jag bara testat med ett par AKG K24P som jag brukar ha på jobbet. Det låter väl inte direkt illa, men de är defintivt inte ett fullgott alternativ till högtalarna.

Får jag fantisera fritt skulle jag vilja ha någon slags halvöppna lurar. Det finns inget störande ljud att stänga ute (så snart jag slutar åstadkomma det) och det är bra att höra barnen om de vaknar. Eventuellt ljudläckage är ganska ointressant, jag ska använda lurarna hemma och de kommer ju störa omgivningen mindre än högtalarna jag lyssnar på nu. Lurarna får givetvis gärna vara bekväma nog att ha på sig några timmar och sladden får gärna vara minst fem meter, annars behövs skarvsladd. Prioritet är dock att de låter bra. För tillfället lyssnar jag mest på klassiskt, men om någon månad kan det vara jazz eller något annat.

Jag har googlat lite och funderade på att chansa och köpa AKG Q701 otestade även om jag efter vad jag läst hellre vill ha K701. De sistnämnda har dock tyvärr bara tre meter sladd.

Är det någon som har något bra alternativ? Vad får man betala för hörlursljud som kan vara ett alternativ för någon som är nöjd med MSDM/M140? Duger hörlurssteget i MDSM eller måste jag ha en separat hörlursförstärkare? Vilken då? Och vilka lurar ska jag ha?

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
 Post subject: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 09:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun May 27, 2012 08:17
Posts: 18
Sennheiser hd-650. Kostar mer men låter i klass med dina högtalare.


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Peter111 wrote:
Sennheiser hd-650. Kostar mer men låter i klass med dina högtalare.
Är det stor skillnad mellan HD600 och 650? Att jag frågar beror på att jag (när jag sökte bra lurar i dessa prisklasser) tyckte HD600 gjorde att jag tyckte musiken lät tråkig/ointressant/oengagerande.


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 12:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag rekomenderar att du provar Grado, bra musik och lättdrivna i de flesta fall. Fungerar bra med Linn.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 12:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Har haft ett par HD 650 tidigare och dom blev knappt använda. Tråkiga och oengagerande så dom såldes.


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 13:01 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Har ett par HD600 och kan hålla med. De spelar lugnt och avslappnat, faktiskt lite FÖR avslappnat. Jag använder dem ibland som datorhörlurar och liknande, men som rena musiklurar är de dåliga på att få mig engagerad. Jag var lite inne på att skaffa Grado-lurar istället, men de modeller jag testade satt hiskeligt dåligt. På den punkten är HD600 mycket mycket bättre, åtminstone för mitt huvud.


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ayn wrote:
Har ett par HD600 och kan hålla med. De spelar lugnt och avslappnat, faktiskt lite FÖR avslappnat. Jag använder dem ibland som datorhörlurar och liknande, men som rena musiklurar är de dåliga på att få mig engagerad. Jag var lite inne på att skaffa Grado-lurar istället, men de modeller jag testade satt hiskeligt dåligt. På den punkten är HD600 mycket mycket bättre, åtminstone för mitt huvud.
Har själv ett par AKG501, som jag tyckte var mycket bättre än HD600. Dessvärre fanns inte Grado tillgängliga för jämförelse när det begav sig. De stora AKG är dock mycket behagliga att bära, om än rätt stora. Inte heller jag använder lurar för stereolyssning, men det kan till viss del ha att göra med att jag får sitta i en skrubb och lyssna :|


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 14:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Tack för alla svar. Jag hittade en jämförelse mellan AKG K701, Beyerdynamics DT880 och Sennheiser HD650 som förefaller vara populära val i prisklassen några tusenlappar. Min något tillspetsade sammanfattning av författarens sammanfattning är att att ingen är något vidare men om man nu absolut måste köpa någon av dem var HD650 minst kass. Mindre tillspetsat ansåg han väl HD650 vara skapliga till jazz, rock och klassiskt och eftersom det är det jag lyssnar på verkar det ju passa bra. Dock krävs enligt samma källa en god hörlursförstärkare och då inställer sig ju frågan om vad som menas med det och mer spcifikt om Majik DSM har en sådan.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 19:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag kör mina HD650 direkt till DS-I och tycker att det låter alldeles utmärkt. Har inte känt behov att skaffa någon separat förstärkare. Har inte jämfört steget i DS-I mot någon fristående men däremot jämförde jag en MF X-Can V3 med mitt förra Rotelförsteg (RC-03).

Jag trodde verkligen att jag skulle höra skillnad mellan de två - och kanske fanns det en liten, liten skillnad, men den var så pass liten att det inte var värt pengarna (inte ens 1500:- som var begagnatpriset för lursteget). Man kan nog anta att Linn lagt mer resurser på lurstärkaren än vad Rotel haft möjlighet att göra.....

Hitta rätt lurar först - njut av musiken. Sen kan du fundera på om det är idé att skaffa lursteg.

Lycka till!


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 22:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tror att det har kommit en akg702 också som ska vara bra på att spela musik!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag tycker inte du skall släppa Grado utan test. Säkra källor säger att de (t.ex. SR125i) är bättre än de som var med i testet du refererade till.

Kolla in: Lurar på Tonläget i GBG.


Top
   
 Post subject: Re: Hörlurar till MDSM?
PostPosted: Tue Aug 21, 2012 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Jag har själv använt HD650 till och från i knappt 10 år. De låter snyggt, rent, utsträckt osv. Men de är aningen tråkiga. Allt låter lite för tillrättalagt. Mycket mer drag i ett par Koss Porta Pro (typ 400:-) om ni frågar mig, även om dessa är lite för bastunga/sega och egentligen anpassade för att låta bra på mp3-spelare med lite risig kapacitet (i basen). Med HD650 vill man bara spela högre och högre för att skapa live-draget och till slut tar hörseln stryk.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited