selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sun Aug 05, 2012 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Men gud va tråkigt. Förstår verkligen känslan. Känns inte schysst att bara höja priset massa. Om man ska ge sig in i Linn träsket och har en begränsad ekonomi handlar det mycket att planera massor och ha tålamod tills man får något man vill ha till lagom pris. Men att kika lite på vad anda har här på forumet samt fundera hur mycket man lyssnar på musik, vilka format, och hur tror man det kommer se ut i framtiden. Så man inte köper en fin unidisc och så kommer man på två månader senare att man vill satsa på ds.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 05, 2012 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan! Jag tycker å andra sidan att det inte är riktigt schysst att köpa något tiil underpris bara för att säljaren saknar kunskap. Nu vet vi visserligen inte skicket på skivspelaren, men 1500kr är troligen bara en bråkdel av marknadsvärdet. Jag kanske har fel, vet inte riktigt vad som är rätt och fel...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 13:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Dödsbo och oanvänd i många år låter som en gammal skorv till tolva. Knappast värd 30 000.. Säkert någon sunkig SME-arm eller liknande. De har förstås sett annonsen för en ny topptolva med Keel, Radikal och hela balunsen. Men man kan ju inte veta säkert vad det är får spelare när inga specs. nämns. Och som renoveringsobjekt med i princip bara plint och tallrik är den inte värd många tusenlappar.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
De bästa affärerna är de som inte blir av säger ett gammalt ordspråk...

Fick ärva en morbrors modellhobbysamling,oanvända metanolmotorer,obyggda båtar,flygmaskiner och exempelvis en oanvänd faneerrulle stämplad och daterad 1946. Han nämndes nämligen aldrig bygga sina modeller utan fann största glädjen i att köpa dem och äga. En riktigt slibbig antikhandlare dök upp strax efter morboderns bortgång och erbjöd sig sina tjänster,pekade ut vad han ville ha och till vilket pris. Modellgrejorna var inget värt men naturligtvis så var han mycket mån om att hjälpa till att städa bort prylarna. Kände jag störde mig på denna narcisstiska personlighet och bjöd de sju syskonen 6.500:- för hobbygrejorna. Antikhandlaren blev skitsur och sa att det inte var värt en tusenlapp ens och hotade helt plötsligt med att inte vilja köpa resten av ägodelarna om något syskonbarn "plockar russinen ur kakan"..

Grejorna blev mina och det slutade med att jag hade ett helt garage fullt med hobbyprylar i princip orörda från 1940-talet fram till 2001,vid flytten så sålde jag av en minimal topp på detta isberg på tradera,en modellbåt från 1969 med ett par delar som fattades men med originalkartong,genererade i sig lika mycket som hela klabbet kostat mig. Jag lade ut en till båt som jag hade tre likadana av och fick då PM från köparen av båt nr1 om samfrakt. Visade sig vara far och numera fullvuxen dotter tillika arkitekt som köpte och byggde gamla modeller,helst icke kompletta så man fick ägna sig åt bakåt engineering för större utmaning. Båt nummer två ropades in av dottern för nästan samma peng som den första,rätt tillfälle rätt köpare..

Tolvor går ibland på tradera. En riktigt gammal maskin med rörstärkare ovanliga högohmiga Alnicovarianter av Carlson popboxen försökte ett dödsbo sälja med grymt utgångspris men tror den landade på 5 loppor med allt. Samtidigt såldes en nästan ny majiktolva med svalt intresse via Tradera,troligtvis genom kronkalle eller någon pantbank,2009års modell i alla fall,den landade under 10' var själv sugen på bjuda men man kan trots allt få för mycket av det goda!

Kompletta så är inte tolvorna det mest lättsålda,snarare skitsvåra att bli av med,känner knappast någon som fått vad det begärt för dem ihopsatta. I delar så verkar det dock nästan tvärtom. Handlarna späder på osäkerheten att köpa begagnat,med viss rätt förvisso men gör dem iskalla begagnade. Hur många har inte servat skivspelaren och fått höra "-och vem f-n har varit i den här,allting är ju feljusterat" helst så sår man in ett frö av osäkerhet hos skivspelarens innehavare eller tänkbar spekulant också. Alla vet ju hur mycket bättre en ny plint med nya gängor och friskt trä låter,för att inte tala om hur mycket bättre det låter när allt nött in sig tillsammans..

Vad som är sant är att en tolva kan ha varit med om mycket under sina år,skumpiga transporter i bil med tallrik och motvikt monterade,klåfingriga farbröder,pickuper monterade med armen på plats,ja vad som helst..

Är det någonting man verkligen vill ha så kan det vara värt att betala en extra slant,ett "fynd" kan kosta en del om du springer på någon eller några överraskningar. Är den dessutom gammal så är de i bästa fall värda vad bitarna betingar som delar:tallrik max 1000,lager 500-750:-,plint 500-1000:-,arm 500:- topplatta och lock 500:-, motor och fjädrar några hundra,puppa 0:-

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Aug 07, 2012 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
LP_tolv wrote:
Hur ser man att det är en spelare med bra innehåll? De skulle höra av sig när de fått den värderad. Den bör vara minst fem år gammal, troligen mycket mer eftersom mannen som ägde den säkert inte bytte hifiutrustning det sista han gjorde innan han hamnade på hemmet. Egentligen borde han väl fått med sig sin älskade (?) stereo dit tycker jag. Ungarna kunde väl ha spelat någon skiva för gubben när de hälsade på. Då kanske han varit i livet än.
Hur skall ett dödsbo värdera en grammofon? tydligt varningtecken på hybris efter att ha läst på blocket. Som du mycket riktigt skriver bytte han troligtvis inte grammofon sista veckan i livet. Har du tur snurrar den, har ITTOK arm, valhalla med asaka pickup... Den kan även vara "sämre" än så. Ett vettigt pris är troligen runt 5 000 för en tidig 80 talare snarare än 30 000. Fråga efter serienumret och börja därifrån, ett foto sitter inte helt fel heller.. Jäg köpte en LP:12 med Lingo i London för 350 pund för en 15 år sedan (med lingo och obskyr syrinx arm).

Hälsningar
Fredrik


Top
   
PostPosted: Tue Aug 07, 2012 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Vem vet, han kanske satt med en maxad 12:a/Kairn/4xKlout och Keltik inköpt på 90-talet för kunna avnjuta musik på ålderns höst...

Inte så troligt dock.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Wed Aug 08, 2012 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Man ska aldrig gråta över spilld mjölk. Det kommer nya chanser!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Aug 12, 2012 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
LP_tolv wrote:
Efter värderingen vill de ha tjugotusen för skivspelaren och femtio för resten av anläggningen. Det är en lokal handlare som värderat den och tagit hand om försäljningen åt dem, så jag får vända mig dit om jag är intresserad. Jag ska kontakta handlaren på måndag och höra vad anläggningen består av och hur skivspelaren är bestyckad. Tanten jag pratade med, tror det är en dotter eller svärdotter, lät mycket upprörd över att "gubben" lagt ner så mycket pengar på ljudanläggningen. Handlaren hade talat om ett nypris på över hundratusen.
Låt grejerna vara! de kommer inte sälja det för ett ok pris, och du vet inte hur bra grejerna är tatt vara på! Köp nåt annat där du kan prata med själva ägaren! (Vi får hoppas att säljaren inte gör detta gratis och att de inte stämmer han/hon om han/hon försöker sälja det för vad det egentligen är värt)

Barna som säljer kan mycket väl vara besvikna och arga på pappa/morfar/farfar som haft anläggningen och använt så mycket pengar på sig själv. Detta är vanligt, men det gör också att för varje krona som anläggningen säljs för under inköpspris kommer det känna att han lurat dem på. De kommer alltså mest troligt att kräva ett överpris, eller ställa till besvär som ändra sig i slutögonblick för försäljningen.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 13, 2012 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
Tanten jag pratade med, tror det är en dotter eller svärdotter, lät mycket upprörd över att "gubben" lagt ner så mycket pengar på ljudanläggningen. Handlaren hade talat om ett nypris på över hundratusen.
Hon var väl upprörd över att "gubben" lagt pengarna på en stereo istället för att samla på hög för sina efterlevande.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 12:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Va?? För 40 papp får du bästa Rega-spelaren och gott om pengar över till bilreparationer också ;-) Nya P3 eller P5, P6, P7 funkar också fint. 8-15000:- ca. En ny Majik-tolva spelar också förmodligen skjortan av den där rockern (och mycket billigare).

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited