selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jul 11, 2012 11:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej!

Jag har en Linn Majik-DSi och ett par Majik 109.

Nu ser jag att Linn har en sommarkampanj och blev sugen på att uppgradera.
Är det vettigt att köpa en Majik 6100 och köra aktivt?

Last edited by nikke on Thu Jul 12, 2012 10:43, edited 1 time in total.

Post subject: Re: Uppgradera?
PostPosted: Wed Jul 11, 2012 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allt är ju relativt, visst är blir det många pengar, slutsteg plus tre kort. Det är ju dina öron och plånbok som ska avgöra. Eftersom du har ett rätt kompakt system skulle jag höra med highfidelity om du kan sätta upp aktiva majik och att du tar med din DSi, då kan du höra mer före och efter och sedan göra en bedömning. Du hade gärna fått lyssna på mina aktiva majik men har tyvärr just nu inte tillgång till dom.

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 12:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nu vet jag ju inte hur stor skillnad som last det är mellan M140 och M109 men mina M140 lyfte enormt när jag aktiverade dom, 100W chakrastegen är inte nog för att driva i alla fall M140 passivt i mitt tycke. Aktivt är definitivt värt att kika på men.. fastän dom kör sommarkampanjen så är det redigt mkt billigare att köpa begat. Såg en M6100 som gick iväg för 13k häromdagen vilket är fånigt billigt.. Korten kan du också få tag på begade om du har lite tålamod. Dvs du kan nog lätt komma under 20k, istället för vad nu en ny M4100+2 kostar (förmodligen över 30k, vill minnas att M6100 kostar närmare 38k ny).

Som Ed sade, provlyssna också och jämför. Kan bara tala för vad jag upplevde och det är att jag fick nya och rejält mycket bättre högtalare iom aktiveringen, misstänker att M109 släpper loss på ett helt annat sätt även dom.

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 12:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För 30k och det du får för din MDSi får du tex ett 2100 och en bättre källa än du har idag.

IMHO, satsa på källan först.

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
Nu vet jag ju inte hur stor skillnad som last det är mellan M140 och M109 men mina M140 lyfte enormt när jag aktiverade dom, 100W chakrastegen är inte nog för att driva i alla fall M140 passivt i mitt tycke. Aktivt är definitivt värt att kika på men.. fastän dom kör sommarkampanjen så är det redigt mkt billigare att köpa begat. Såg en M6100 som gick iväg för 13k häromdagen vilket är fånigt billigt.. Korten kan du också få tag på begade om du har lite tålamod. Dvs du kan nog lätt komma under 20k, istället för vad nu en ny M4100+2 kostar (förmodligen över 30k, vill minnas att M6100 kostar närmare 38k ny).

Som Ed sade, provlyssna också och jämför. Kan bara tala för vad jag upplevde och det är att jag fick nya och rejält mycket bättre högtalare iom aktiveringen, misstänker att M109 släpper loss på ett helt annat sätt även dom.
Jag var väldigt nära och vinna en ebay auktion på ebay för ett par M140. Jag klanta mig när jag skulle lägga sista minuten budet. Kul att höra att du är nöjd med dom. Kanske dags för mig att lyssna på ett par aktiva M140.

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 13:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Daniel wrote:
För 30k och det du får för din MDSi får du tex ett 2100 och en bättre källa än du har idag.

IMHO, satsa på källan först.
Bättre källa än MDSi är kanske att föredra ja, dock är MDSi väldigt smidig och innehåller också ett hyfsat försteg+DAC som kan användas för andra enheter. Byts källan måste försteg införskaffas också.

1a frågan är väl egentligen, vad är slutplanen? Är det en riktigt bra källa med försteg, slutsteg och högtalare så är källbyte+försteg rätt väg att gå helt klart. Kringelkrokar bör man försöka undvika då dom tenderar att kunna bli kostsamma.

ed wrote:
Jag var väldigt nära och vinna en ebay auktion på ebay för ett par M140. Jag klanta mig när jag skulle lägga sista minuten budet. Kul att höra att du är nöjd med dom. Kanske dags för mig att lyssna på ett par aktiva M140.
Lyssna kan man ju alltid göra :D

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 14:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Om jag har förstått kampanjen rätt så får man antingen +2 eller aktiva filter?
Vet inte riktigt vilket som blir billigast, filter eller kanaler?

Jag använder min DSi till Radio, DS, PS3 och TVn.
TVn och PS3'an är inkopplade med toslink. Jag vill gärna fortsätta ha allt inkopplat och använda systemet till allt.

Av utrymmesskäl så vill jag inte gärna ha så mycket större högtalare.
Har ingen direkt plan om vad eller vart jag vill. Jag är rätt nöjd men det skulle vara gött med mer tyngd och tryck.

Jag är inte främmande för att köpa beg, ifall någon vill sälja. :)

Ni som har aktiverat era 109'or, vad händer? vad blir bättre?

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 14:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

nikke wrote:

Jag använder min DSi till Radio, DS, PS3 och TVn.
TVn och PS3'an är inkopplade med toslink. Jag vill gärna fortsätta ha allt inkopplat och använda systemet till allt.
Aleann wrote:
Bättre källa än MDSi är kanske att föredra ja, dock är MDSi väldigt smidig och innehåller också ett hyfsat försteg+DAC som kan användas för andra enheter. Byts källan måste försteg införskaffas också.
ADSM + 2100.
Aleann wrote:
1a frågan är väl egentligen, vad är slutplanen? Är det en riktigt bra källa med försteg, slutsteg och högtalare så är källbyte+försteg rätt väg att gå helt klart. Kringelkrokar bör man försöka undvika då dom tenderar att kunna bli kostsamma.
Håller helt med.

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nikke wrote:
...Ni som har aktiverat era 109'or, vad händer? vad blir bättre?
Med en bra källa så blir det enligt min mening klart bättre (men kräver en mer grundlig installation för att klämma ut allt).

..., men t.ex. en RDS till MDSi:n är ändå ett klart större lyft. Jag tyckte (då vi testade) att det är en grymt bra kombination (känns lite bortkastat att inte använda DS-delen i MDSi:n, men har man redan en MDSi och behöver övriga ingångar så tycker jag det ändå är en vettig variant).

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 15:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Daniel wrote:

ADSM + 2100.

En ADSM är säkert svinbra men den kostar 62500:-
Och en 2100 kostar 20300:-

Rätt mycket över min budget just nu.

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 16:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

nikke wrote:
Daniel wrote:

ADSM + 2100.

En ADSM är säkert svinbra men den kostar 62500:-
Och en 2100 kostar 20300:-

Rätt mycket över min budget just nu.
Nypris ja. Tipsades tidigare om beg. Demo är oxå ett alternativ.

2100 hittar du för runt 10k.

HCL wrote:
nikke wrote:
...Ni som har aktiverat era 109'or, vad händer? vad blir bättre?
Med en bra källa så blir det enligt min mening klart bättre (men kräver en mer grundlig installation för att klämma ut allt).
+1

PostPosted: Wed Jul 11, 2012 16:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Japp Nikke, men fundera över hur du vill ha det i framtiden, tänk 2-5 år framåt, hur vill du att din anläggning ska se ut, hur mkt pengar per år kan du lägga totalt och utgå ifrån detta.

Som HCL skrev, RDS är ett väldigt stort lyft i egentligen vilken anläggning som helst som inte redan har en riktigt bra källa i den klassen och dom är ändå inte sååå fasligt dyra, jag anser den är värd att ha is i magen och spara till då den faktiskt är helt outstanding. Den slår ADS på fingrarna rejält i mitt tycke och MDSi halkar ännu längre efter. Försteget i MDSi är helt okej och då har du en riktigt fin anläggning, sen kan du köpa t.ex en M6100 begad när du har lust och aktivera så har du ruggigt fin anläggning, så om planen är att sitta med ett kanonsystem om ett par år, satsa på en bra källa först. Om planen är att ha ett litet smidigt system så kan du ju absolut aktivera men jag tror som HCL, totalt blir det en bättre upplevelse med en bättre källa än att aktivera, visst blommar högtalarna ut när dom aktiveras men skillnaden som källbytet gav mig kan inga högtalare reproducera.

Testa en ADS/1 eller en RDS i ditt system, kontra MDSi med aktiva M109 och bedöm själv.

(själv gick jag bakvägen fullständigt och bytte högtalare > stärkeri > källa > stärkeri igen till aktivt och sitter nu äntligen helt nöjd. Visst funkar väl det också men.. hade jag fått göra om hade jag först bytt källan :) )

PostPosted: Thu Jul 12, 2012 09:03 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack, bra synpunkter!

Många vurmar för ADSM, finns dom att hitta beg?
Vad tror ni om kombon ADSM + 6100 + aktiva 109?
Då skulle jag kunna börja i fel ände med slutsteg och filter för att sedan byta ut min DSi till en ADSM ?
Om jag förstår det rätt så klarar en ADSM att vara både försteg till alla mina prylar plus DS biten?

PostPosted: Sun Jul 15, 2012 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det finns ju en 4100/D här på forumet för 13000:- samt aktiva kort på tonläget för 3900:- det är ju en bra och prisvärd början.
// j o h n

PostPosted: Sun Jul 15, 2012 20:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bra tips, tack!

Är det någon som vet om man klarar monteringen själv?
Eller måste man lämna in rubbet?

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00