selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jun 25, 2012 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har släppt en ny kompaktanläggning som de döpt till Kiko. Den innehåller en nätverksspelare, förstärkare och ett par högtalare. Ser rätt fräck ut, tycker jag.

Mer finns att läsa här: http://news.linn.co.uk/news/2012/06/mee ... m-linn.php

/mvh

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul! Man undrar hur den låter, fast å andra sidan, det behöver ju inte vara speciellt bra för att sopa banan med lifestyleanläggningar som t.ex. B&W Zeppelin, som ju låter helt otroligt dåligt för inte alls försumbara pengar.

... och priset förstås?

Går det köpa högtalarna separat tro? Skulle behöva ett par ultrasmå, semesterhögtalare till en Sneaky.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Uppdatering:

Ehum... priset ... tydligen £2500 = (ca.27500 SKr) så det lär bli bortåt 30 lök. Tja, bra lär den ju vara, men priset är ju också i en helt annan kaliber än B&W:s skapelse.

... och högtalarna blir nog trickiga att koppla till t.ex. en Sneaky då de tydligen är aktiva med förstärkerit i huvudenheten. Troligen inte alls dålig, men väldigt lifestylad och till premiumpris. Är det vad som efterfrågas?

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 18:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Snygg anläggning, känns väl lite som Linn's svar på Sonos - bortsett från priset då kanske :D

HCL: köp en SB Touch + ett par T20 (datorhögtalare) så är du hemma på semestern :wink:

//Per

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Är det vad som efterfrågas?
Precis vad jag funderade på också.

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att se att Linn nedvärderar sitt eget koncept med DS.

"But listening through the computer means compromising on quality."

Eller menar Linn lyssning direkt från en dators ljudkort?

/ B

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker Kiko är en helt rätt produkt för Linn. "Lifestyle-anläggningar" ligger i tiden och för rätt rimliga pengar kan man få en fantastisk ljudkvalitet.

Med 33W/4ohm och aktiva högtalare (tvåvägs dessutom) tror jag Kiko kan bli en suverän instegsprodukt. Betydligt vackrare än den - i mitt tycke - fula och allt för stora Sneaky. Att man dessutom kan välja Kiko i sex olika färgsättningar, gör inte det hela sämre.

Jag tror att det här med design och funktion blir allt viktigare. Vem av oss har inte stått och dreglat över en B&O-anläggning. Tänk om de haft Linns ljud-/musikkvalitet, vilket kanonmärke det hade varit.

Hade varit spännande om Linn gjort anslutningarna till Kikos högtalare trådlösa (så som Audio Pro har på en del modeller). Hade varit trevligt att slippa en massa kablar.

/mvh

PostPosted: Mon Jun 25, 2012 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Eller menar Linn lyssning direkt från en dators ljudkort?

/ B
Jag tror/tolkade det som att det var så de menar.

PostPosted: Tue Jun 26, 2012 08:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kommer beställa ett Kiko system för att ha mestadels i sommarstugan. Eller tex ta med på midsommar, i år var jag tvungen att ta med en gammal Bose Sounddock som jag har liggande på hyllan.

Jag gillar Linns fokus på design och funktion. Bara de inte släpper på ljudkvaliteten.

Kiko kommer säkert att sälja riktigt bra, nu fattas bara en version med inbyggnadshögtalare.

PostPosted: Wed Jun 27, 2012 13:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men var de verkligen tvugna att kalla den för "sexy"? Hade jag surfat in på Linns hemsida utan att känna till märket, hade jag klickat vidare faktiskt. Känns inte seriöst.

OT: varför kallas alla pluttanläggningar som denna för "lifestyle"? Finns väl inget mer stylisch än en skivspelare 8)

PostPosted: Wed Jun 27, 2012 14:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

griedl wrote:
Men var de verkligen tvugna att kalla den för "sexy"? Hade jag surfat in på Linns hemsida utan att känna till märket, hade jag klickat vidare faktiskt. Känns inte seriöst.

OT: varför kallas alla pluttanläggningar som denna för "lifestyle"? Finns väl inget mer stylisch än en skivspelare 8)

Där håller jag med dig fullständigt.. "Sexy" fungerade i marknadsföring för 10 år sedan. Jag ryser nästan varje gång jag se den beskrivningen i en produktbeskrivning. Fast det kanske är årets "inne ord" i Glasgow..:-)

PostPosted: Wed Jun 27, 2012 17:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

torig wrote:
Med 33W/4ohm och aktiva högtalare (tvåvägs dessutom) tror jag Kiko kan bli en suverän instegsprodukt. Betydligt vackrare än den - i mitt tycke - fula och allt för stora Sneaky. Att man dessutom kan välja Kiko i sex olika färgsättningar, gör inte det hela sämre.
Där måste jag vara tvärt om, jag tyckte den såg ut som en hemsk Bang Olufsen-skapelse, plast och jäkligt. Sneakyn är i alla fall gjord i en rejäl metall-låda, även om den lyser alldeles för starkt och även är lite otympligt stor.

PostPosted: Wed Jun 27, 2012 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP wrote:
torig wrote:
Där måste jag vara tvärt om, jag tyckte den såg ut som en hemsk Bang Olufsen-skapelse, plast och jäkligt. Sneakyn är i alla fall gjord i en rejäl metall-låda, även om den lyser alldeles för starkt och även är lite otympligt stor.
Både högtalarna och lådan som innehåller DSM och förstärkeri, är gjorda i aluminium och kan fås i ett flertal färger. Coolt 8)

/mch

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00