selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ittok, bra, dåliga?
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ibland ser man Ittok-armar som dyker upp begagnat. Hur bra står sig dessa idag? Vilka modeller fanns? Kan man satsa på en sån eller är det bara dumt? Har idag en Akito 1.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ittok LVII, LVIII & LVIII/2 (fanns ett fåtal i svart med)
Kom 1979 försvann i mitten av 90 talet tror jag

Ittok LVII fanns i två versioner, skiljer på motvikten. den första har två delars motvikt.
LV111 är nog mest vanlig
LVIII/2 har samma typ av armhållare som Ekos = inget hål i plattan.

Den sista versionen av Ittok är något sämre är en tidig Ekos, men de är rätt ovanliga.

Vore kul att jämföra en Ittok 111 med Akito 2...
Skulle tro att Akito2 är ruggigt bra :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Har ägt en riktigt tidig Ittok, den med delad motvikt om någon minns. Bytte senare till en Akito I, för den var klart bättre.

Lite senare Ittokar slår Akito I på fingrarna. Det finns ett antal mindre uppdateringar av Ittok att hålla reda på, verkar bara vara Linn som vet om alla. :)
Till slut kom Ittok LVIII (alla de tidigare hette Ittok LVII - bokstäverna står enligt uppgift för "Las Vegas Ivor Ito" och Ito var mannen som tillverkade Ittok åt Ivor) som var ännu bättre. Allra sist kom LVIII/2 i ett fåtal exemplar = svår att hitta idag. Sen var sagan all.

/Fredrik

P.S. Tack för info'n Jan, jag hoppade över LVIII/2 först. Men jag tror du har fel om vad som är vanligast; LVII gjordes i massor av exemplar, LVIII kom inte förrän på slutet och borde vara mkt svårare att hitta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ok så det är en LVIII som gäller då? Annars antar jag att det bättre att försöka hitta en Akito 2 begagnad, eller köpa en ny.

Var hamnar begagnad Ekos 1 i pris?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
fredde wrote:
Ok så det är en LVIII som gäller då? Annars antar jag att det bättre att försöka hitta en Akito 2 begagnad, eller köpa en ny.

Var hamnar begagnad Ekos 1 i pris?
Skulle tippa på att den hamnar ungerfär som en Aktito2 ny.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
hepcat wrote:
fredde wrote:
Ok så det är en LVIII som gäller då? Annars antar jag att det bättre att försöka hitta en Akito 2 begagnad, eller köpa en ny.

Var hamnar begagnad Ekos 1 i pris?
Skulle tippa på att den hamnar ungerfär som en Aktito2 ny.
Ok, och då kommer den naturliga följdfrågan: Ny Akito 2 eller begagnad Ekos 1?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Enkelt val...

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
När slutade Ekos 1 att tillverkas?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
fredde wrote:
När slutade Ekos 1 att tillverkas?
http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/linn/tlp12faq.html

"The Ekos exists in two generations but the arm wasn't renamed. Ekos II came around 1992, Ekos with serial numbers above 6490 should be IIs. The improvement is changed bearings and the difference is IMO significant. I don't know of any improvements since. Linn offered rebuilding to the new bearings."

Jag har gått från Akito 1, LVII, Ekos1 och sist en Ekos2. Det är klar skillnad mellan Ekos1 och Ekos2 men jag får nog säga att det största lyftet i dessa armbyten var det mellan LVII och Ekos1.

Jag var inne på att köpa en LVIII/2 som får sägas var klart prisvärd på den tiden med runt halva priset mot en ny Ekos2 men sen fick dom fick in en beg Ekos1, både handlaren och jag var överens om att den var tydligt bättre.

Ekos är grejen, även en tidig!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
har ägt ittok, Ekos 1 o Ekos 2
Ekos är så bra att jag o grabbarna i Uppsala som installerade den (var bland de första) grät av lycka.
Det är det största lyftet jag upplevt!!
Ekos 1--> 2 är svårt bedömma, då jag köpte allt nytt, LP 12, arkiv etc...
Hur en Ekos 1 står sig mot Akito2 vat jag inte men skullle tippa på att ekos 1 är bäst


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 07:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
En Akito2 skall vad jag förstått vara ganska nära en Ekos1 var ett tag sedan jag gämförde men sedan skall man nog inte glömma av att en Ekos kan lämnas in för uppdatering till Linn och även om en Akito2 kanke är i stort sett lika bra som en Ekos1 / Itock LVIII/2 så i långa lopppet så håller nog Ekos'en sina prestanda längre.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag har aldrig fattat varför dom behöll namnet Akito när dom började tillverka den helt nya armen Akito2. Vad jag begriper så har dom i princip inte en enda del gemensamt. Linn brukar ju inte göra så och jag tror faktiskt att det har dragit ned försäljningen. En produkt som plötsligt går upp i pris från 1500:- till 10.000:- utan att riktigt byta varken utseende eller namn... Jag kommer ihåg hur sur jag var när jag köpte min LP12 och var tvungen att köpa "samma" arm en gång till (bytte in en Basik med akito1) för mycket mer pengar. tänk om dom hade lanserat den som den nyhet det faktiskt var!

Edit: Eller brukar och brukar, nu kom jag att tänka på Index / Index II, men där ser man ju att det är en helt ny högtalare. dessutom så var väl inte IndexII så mycket dyrare än Index?

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
henriklh wrote:
Jag har aldrig fattat varför dom behöll namnet Akito när dom började tillverka den helt nya armen Akito2. Vad jag begriper så har dom i princip inte en enda del gemensamt. Linn brukar ju inte göra så och jag tror faktiskt att det har dragit ned försäljningen. En produkt som plötsligt går upp i pris från 1500:- till 10.000:- utan att riktigt byta varken utseende eller namn... Jag kommer ihåg hur sur jag var när jag köpte min LP12 och var tvungen att köpa "samma" arm en gång till (bytte in en Basik med akito1) för mycket mer pengar. tänk om dom hade lanserat den som den nyhet det faktiskt var!

Edit: Eller brukar och brukar, nu kom jag att tänka på Index / Index II, men där ser man ju att det är en helt ny högtalare. dessutom så var väl inte IndexII så mycket dyrare än Index?

/Henrik
Inte kostade väl Akito1 1500:- inte vad jag minns iallafall. sedan gick Akito2 inte upp till 10000:- med en gång. Först kostade Akito2 4000:- sedan 4400:- sedan kom ett jättekliv till dubbla priset ungefär. Jag köpte min Akito2B jag hadde på min förra LP12a för 4000:- det kommer jag ihåg. Jag har för mig att Akito 1 låg vid 4000:- när den slutade tillverkas.

Det mycket riktigt att den inte har något med gamla Akiton nya bättre lager samma armrör som Ekos Tillverkad i Scotland istället för i Japan.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
hepcat wrote:

Inte kostade väl Akito1 1500:- inte vad jag minns iallafall. sedan gick Akito2 inte upp till 10000:- med en gång. Först kostade Akito2 4000:- sedan 4400:- sedan kom ett jättekliv till dubbla priset ungefär. Jag köpte min Akito2B jag hadde på min förra LP12a för 4000:- det kommer jag ihåg. Jag har för mig att Akito 1 låg vid 4000:- när den slutade tillverkas.

Det mycket riktigt att den inte har något med gamla Akiton nya bättre lager samma armrör som Ekos Tillverkad i Scotland istället för i Japan.
Hm... ja jag kan ha fel. Men jag har bestämt för mig att jag köpte min Basik för 5500:- (4000:- + 1500:-) Men Akito kanske gick upp en massa sen? Är det någon som vet vad som är skilnaden mellan Akito2 och Akito2B?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
henriklh wrote:
hepcat wrote:

Inte kostade väl Akito1 1500:- inte vad jag minns iallafall. sedan gick Akito2 inte upp till 10000:- med en gång. Först kostade Akito2 4000:- sedan 4400:- sedan kom ett jättekliv till dubbla priset ungefär. Jag köpte min Akito2B jag hadde på min förra LP12a för 4000:- det kommer jag ihåg. Jag har för mig att Akito 1 låg vid 4000:- när den slutade tillverkas.

Det mycket riktigt att den inte har något med gamla Akiton nya bättre lager samma armrör som Ekos Tillverkad i Scotland istället för i Japan.
Hm... ja jag kan ha fel. Men jag har bestämt för mig att jag köpte min Basik för 5500:- (4000:- + 1500:-) Men Akito kanske gick upp en massa sen? Är det någon som vet vad som är skilnaden mellan Akito2 och Akito2B?

Jag tror det är armlyften som skilljer dem åt Akito2B har en dämpad armlyft som man istort sett bara putter till lite så sjunker armen sakta och fint ner till skivan medan Akito2 har en lyft som påminner om Itock armarnas lyft som man får föra ner helt själv till skivan ingen ljudmässig skillnad vad jag och handlaren kunde urskilja då när de böt. handlade min Akito2B i den vevan.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited