selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Pickup till Ekos
PostPosted: Sat May 12, 2012 20:25 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 08, 2010 16:05
Posts: 11
Location: Stockholm
Hej
Har spelat sönder min Akiva och har tyvärr inte budget att köpa en ny. Så - nån som har tips på en "budget" pickup? Tänkte mig runt 3000, ev. något mer - eller mindre.

_________________
In transit:

LP12, Ekos, Akiva, Lingo mk1,
Naim 32.5, Avondale Audio 821 line stage, TeddyCap
AV-5105 x 2
Ninka Aktiva
Kan inaktiva
Naim Nait
Squeezebox 3 (Slimdevices)
DIY DAC
iPod Classic 120 GB
Koss Porta Pro
Tivoli iPal


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sat May 12, 2012 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Måste den vara ny eller pratar vi tänkbara spelade puppor med liv kvar i?

Ny puppa:
Adikt
AT MC(kan inte beteckningen utantill men det finns en populär AT-OC9? nånting,kanske värd att kolla upp)

Denon har ett par prisvärda puppor med men troligen är Adikten enda som även har "groovet" som vi här inne oftast vill ha..

Begagnade trevliga nålar om de finns några hundra timmar liv kvar :
Asaka
Karma
Troika
Arkiv B

För £360 får du en full rebuild på de flesta nålar hos ESCo

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sat May 12, 2012 21:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kolla på lpgear.com, t.ex.

http://www.lpgear.com/product/ATC01.html


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sat May 12, 2012 22:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
AT OC9 funkar bra tycker jag! Ett tips är öka nåltrycket jämfört med det rekommenderade. Jag kör på 2 g. Annars finns det en beg Adikt här på forumet som verkar även ha en ny nål! Själv har jag funderingar på Lyra Delos men det är ju i en annan prisklass.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Tue May 15, 2012 21:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Kör själv Adikt till min Ekos och det funkar riktigt bra. Har tyvärr ej hört billigare MC men är sugen att pröva de som nämts ovan, AT OC9 eller retippade äldre Linn MC. Det finns också en dynavector för ca 6 som kan vara ett alternativ. Men det blir ju lite på chans att köpa något ohört och i det avseendet var det bättre förr när skivspelarna stod på rad med olika pickuper monterade;)


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Tue May 15, 2012 22:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag har haft OC9:an mk11. Mycket trevlig pickup som spelar med en massa sväng och musikalitet. Vet inte hur mk111 är, tyvärr. Har Adikt på min Ekos och det fungerar bra.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Tue May 15, 2012 22:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Någon som testat beställa från Lpgear det är bra priser enl länken ovan. Men det tillkommer väl tull eller något annat?


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Tue May 15, 2012 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Kom att tänka på denna tråd vad gäller lite "billigare" MC från andra tillverkare, i detta fall en Denon.
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=7&t=7128


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Tue May 15, 2012 22:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Roger wrote:
Någon som testat beställa från Lpgear det är bra priser enl länken ovan. Men det tillkommer väl tull eller något annat?
Det kan tillkomma tull och moms på det värde som anges på paketet.

Köpte en ATOC9 för kanske 300 USD, i sverige kostade den då över 5000kr så det kan vara billigare i vilket fall.


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sat Oct 19, 2013 17:19 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Oct 16, 2013 13:47
Posts: 2
Har två Lp12:or, där en är referens och den andra utsatt för experiment. I Linn 1 sitter en Ekos-arm (typII) just nu med en Denon DL S1. Motorstyrning Lingo 1 och RIAA är bl.a ett Linto. På Linn 2 (referens) sitter det en Ittok/Denon 304 och RIAA är ett MingDa 2006. (Välkänt i UK bl.a) I övrigt finns inga Linn-prylar då jag hittills inte hittat vad jag sökt efter bland dessa. Förstärkeriet utgörs bl.a av separata enheter från Krell. Jag kan direkt säga att jag är mycket nöjd med Denons pickuper, 304 och S1 är väldigt lika i karaktären, men det kommer med ett förbehåll, de funkar inte ljudmässigt tillsammans med Linto. Jag kör därför enbart genom MingDa-RIAAt för mer seriös lyssning. Denon+Linto låter aningen rått, med konstig balans mellan registren. Låter nästan lite distat. Ger dock ett intryck av energi pga det. (Ungefär som en radio upplevs låta högre när den klipper). Framförallt verkar det som ljudbilden krymper ihop till en prick utan djup på Linto. MingDan målar upp ett veritabelt landskap vid en jämförelse. Jag är mycket petig med ljudbilden och dess storlek samt att akustiken ska återges så korrekt som möjligt. Jag skulle alltså INTE rekommendera vare sig Denon DL 304 eller Denon DL S1 till Ekos (eller Ittok som i stort är sett samma tonarm ljudmässigt) om man har en Linto. (Har inte testat Ulrika).

Är i övrigt mycket imponerad över kombinationen LP12/Ekos som är en otroligt kompetent kombination OAVSETT vad man prioriterar. Jag får vad jag vill ha: bergfast perspektiv, stor ljudbild, mikrodetaljer och info, bra balans mellan registren allt med en bra dynamik. Är väl kanske inte en typisk Linn-entusiast och är rätt krtisk till övriga sortimentet av det jag hört.


Attachments:
mingda.jpg
mingda.jpg [ 112.25 KiB | Viewed 4172 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sat Oct 19, 2013 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Sumiko Blue Point Special har jag goda erfarenheter av i Linn Ekos-armen även om min var en tidigare version än den som syns på bilden. Lät renare, lite "snyggare" och spårade mycket bättre än Linn Akiva men inte med riktigt samma "drag under galoscherna". Kostar väl en typ 3-4000:- om jag minns rätt.

Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sat Oct 19, 2013 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
982jan wrote:
Är i övrigt mycket imponerad över kombinationen LP12/Ekos som är en otroligt kompetent kombination OAVSETT vad man prioriterar. Jag får vad jag vill ha: bergfast perspektiv, stor ljudbild, mikrodetaljer och info, bra balans mellan registren allt med en bra dynamik. Är väl kanske inte en typisk Linn-entusiast och är rätt krtisk till övriga sortimentet av det jag hört.
Ja vill man ha hifi och underhållande ljudupplevelser är inte alla Linn-apparater riktigt rätt val, men är det musik man är ute efter brukar Linn vara i en klass för sig.


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sat Oct 19, 2013 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
982jan wrote:
Är i övrigt mycket imponerad över kombinationen LP12/Ekos som är en otroligt kompetent kombination OAVSETT vad man prioriterar. Jag får vad jag vill ha: bergfast perspektiv, stor ljudbild, mikrodetaljer och info, bra balans mellan registren allt med en bra dynamik. Är väl kanske inte en typisk Linn-entusiast och är rätt krtisk till övriga sortimentet av det jag hört.
Ja vill man ha hifi och underhållande ljudupplevelser är inte alla Linn-apparater riktigt rätt val, men är det musik man är ute efter brukar Linn vara i en klass för sig.
En generalisering som jag tycker man ska låta bli. Linn är ett säkert kort, absolut, men verkligen inte det enda fabrikatet som kan leverera och kanske inte ens det bästa. Jag har tex vid några tillfällen lyssnat på rörförstärkare som passerat de flesta Linn-baserade förstärkare som jag hört. Däribland den svenska The Dream och amerikanska Audio Research. Inte ens LP12:an står i någon egen klass, men det kan vara mer jobb att leta upp en egen välljudande kombo än att slanta av för en Linn.
Här pratar jag alltså inte "hifi" och ljud utan återgivning av musik!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sun Oct 20, 2013 02:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Att matcha föremål med varandra misstänker jag är en god ide också. Har en händelse ur mitt episodiska minne som hängt sig kvar vilken utspelade sig på senaste Safarit här uppe. Det mellanlandades bland annat hos Ubbe,(kanske du kan hjälpa mig flika in här HerrJanzon om du fortfarande hänger här inne)det lyssnades på varierande musik i källaren genom ett i stort sett lokalproducerat system,i mina öron vältajmat,kanske möjligen avrullat(förmodad klångedangkänsla,har aldrig hört dem själv)och väldigt avslöjande när det spelades digital källa via nån HTPC lösning. Hur som haver så började jag leta i den imponerande vinylsamlingen och fann omedelbart mer plattor som jag ville höra än vad det fanns tid för. Svarven-en gammal Lenco i överdrivet stor plint hade en arm från en Majik tolva och någon Grado? PU. RIAA't var troligen någon Clearaudio produkt. Vad jag slogs av när "ploppet" hördes och "Rulltrappan" med Ola Magnell började rulla ut högtalarna,var det sjuka drivet och hur kärnfullt det lirade,jag hörde även svarvens tillkortakommanden i form av rent mekaniska missljud,men ändå var upplevelsen sanslös. Plattor skiftades och vad jag kommer ihåg så gjorde aldrig spelaren bort sig musikaliskt på något spår,det fanns allt man kunde önska att tillkortakommanden gick att leva med. Kniviga Dylanspår åt sig in i huvudet. Resan till detta resultat hade emellertid inte varit utan jobb. En extremt hängiven likasinnad med PU samling som de flesta inte ens kan fantisera sig till hade ställt upp frikostigt med flertalet puppor och lika många RIAA hade prövats och ratats. Till sist så hade "magin" infunnit sig med denna kombo efter timmar av test och jämförelse.

Det är således inte lätt,men med en ängels tålamod så kan man få till det även om PU heter något annat än Linn. Samma kväll spelades en rätt bra ljudande Thoren's justerad av lokal linnskruvare,den gjorde många saker som jag inte hört en sådan svarv tidgare(har ett klipp på några beskrivande sekunder att ladda upp till tuben om någon vill höra vad jag menar,men den lämnade få spår i minnet i jämförelse med Lencon sina missljud till trots. Kanske skulle ett bättre matchat RIAA ha hjälpt upp denna svarv? Inledningsvis spelades det Tolva under måltiden,även här hade värden haft jobb med att ersätta den RIAA försedda Luxmanlådan när den till sist av ålder lade av. Är övertygad att med obegränsad tid och hängivenhet så kan man få till det med andra produkter,det bekymmersamma och krävande är att prova ut vad som fungerar!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Pickup till Ekos
PostPosted: Sun Oct 20, 2013 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag har erfarenhet av två billiga puppor som jag lirat med Ittok lv II och lv III, på den tidigare körde jag med ny karma vilken jag gillade skarpt, bytte från Adikt och blev mer än nöjd! På den senare har jag kört med en Ortofin Kontrapunkt A, vilken har varit något mer detaljerad med ett klassiskt HIFI ljud, men jag skulle nog hellre kört karma i längden.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited