selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Mar 13, 2012 19:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

ATTENTION TO DETAIL, samt annat Smått o Gott

Hejsan Image

Tänkte att det kunde vara kul att starta en tråd med lite roliga,enkla eller också mindre enkla tankar,berättelser och optimeringar kring ens Linnsystem och livet runt omkring detta intresse :oops: .

Alla kan bidra både nybörjare och mer erfarna,ingenting är rätt eller fel att skriva/delge oss andra,roliga berättelser från verkligheten eller tips att göra med sitt system.Bara att fatta pennan.....ursäkta :oops: ,tangentbordet och ös ur er det ni har provat själva eller även funderat på eller händelser som hänt.

En galen tråd i fritt fall, som växlar mellan berättelser enligt Rogers,tips och seriositet :D .

Fick ide´n när jag läste nicknamnet Rogers inlägg under The Archangels "Öppen Bekännelse"-tråd,en härlig anekdot från det verkliga livet.

Obs:Det behöver inte vara vetenskapligt verifierbart, utan kanske har fungerat för just dig.Intressant då att kanske få kommentarer/synpunkter på det just du gjort, varit med om,kanske någon annan varit lika crazy i sitt Linnskap :wink: .
Du kommer inte att bli negativt ifrågasatt,för hur många tokiga saker har man inte provat/testat, gjort själv .Såna erfarenheter kan också vara kul att dela med sig av :wink: .

Så ös på nu guys and Spill Your Beans som engelsmännen säger Image

Jag börjar...under avdelningen seriöst,eller försök därtill
:oops:

Här kommer ett tips som kan/brukar göra en trevlig skillnad, beroende på när/om det är gjort tidigare.

Ta medicinsk bensin (finns på Apoteket),eller 95% sprit som finns på databutiker att rengöra datorkomponenter med.Dessa två produkter lämnar inga spårämnen.
Sen tar du vanliga tops,bättre är att ta de tops som finns på Apoteket med träpinnar.Bomullsdutten brukar sitta bättre på dessa,vissa bomullsduttar är lite stora,bara att ta de som är mindre i förpackningen.

Då man motionerar högtalarbananerna i slutstegsanslutningen respektive högtalaränden,dvs drar bananerna ut och in ngr gånger för att få bort oxider så blir det med tiden lite svarta avlagringar pga att bananerna är av aluminium.

Ta tops, doppa i bensinen/spriten,stick in och dra fram och tillbaka i varje anslutningshål både på slutstegen och högtalarna.
Det blir många rengöringar beroende på hur många slutsteg och högtalaranslutningar som används :wink: .Du kommer nog bli förvånad hur mörkgrå/svart varje tops blir,byt gärna för varje hål.

Efter du gjort detta tar du en trasa som du doppar i bensinen/spriten och torkar av/rengör bananerna också.Sen då du stoppar tillbaka bananerna så dra dom ut och in 4-5ggr i respektive hål....efter det spela.
Spela en låt innan du börjar, och spela samma låt efteråt så att du kan jämföra.
Har gjort detta många gånger och det har alltid varit en klar skillnad till det bättre,senast för någon vecka sedan hos en kompis.

Då du ändå har lös bananerna i högtalaränden så efterdra högtalarkontakterna också.Det brukar ju följa med ett sånt där plåtvertyg för det,annars kan du ta en vanlig tång och vara lite försiktig.

Om någon topsdutt skulle lossna inne i hålet, så tar du bara en vanlig vass smal skruv och skruvar in i bomullen så kommer den ut.

Det har aldrig hänt mig förrutom 2ggr vid sista ovan nämnda tillfället,men det var lätt ordnat enligt ovan.

Och du,skillnaden kan vara ganska stor beroende på när och om det alls är gjort tidigare.
Berätta sen vad du tyckte... :)

Last edited by Foundation First on Wed Mar 14, 2012 02:01, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Mar 13, 2012 22:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

.....fortsätter med Attention To Detail-galenskap,om hur man inte ska göra :oops: .

1986 drog jag första gången separat ström till Linnsystemet,JA,det var en kompis som hade behörighet som hjälpte mig/gjorde det.
Jag hade då Linns första LK1-försteg och LK2-slutsteg,min handlare hade sagt att det är bättre om du låter LK1`an vara påslagen hela tiden.Orsaken var enligt honom då, att det tar ngr dagar om man slår av den innan det låter riktigt bra igen.

Ungefär 1 vecka efter denna sladd-dragning var klar så kom min kompis igen,vi skulle dra in en jordsladd på toaletten till tvättmaskin (uttag,fas/nolla fanns men inte jord)...bodde då i flerbostadshus.

Jag hade givetvis (som den sanna Linnfanatiker jag var :oops: ) berättat att man ska undvika att slå av LK1´an.
Ni märker vars detta är på väg eller hur... :mrgreen: ...... nåväl.Säkringscentralen satt i hallen,en lång hall 5m och toalett rakt fram.
Jag stod i toaletten och tittade mot uttaget,kompisen matade sladden från centralen.

Helt plötsligt small det så in i h-lvete med ett efterföljande ljussken,jag lovar....jag hoppade rakt upp övertygad att ljusskenet kom från uttaget i toaletten.
På ren svenska....Fy Fan vad rädd jag blev.

Vad hade hänt,JO..kompisen (som var/är elektriker) hade av hänsyn till min berättelse om LK1´an inte slagit av huvudströmbrytaren :roll: :oops: :mrgreen: .

Följdverkan:Förrutom i lägenhetscentralen, så gick en av huvudsäkringarna för hela hyreshuset nere i källaren,denna löste också ut av vårat macklande,så ni förstår att smällen var kraftig.Kompisen hade råkat kortsluta mellan två faser i centralen med skruvmejseln.

Jag lovar,fastighetsskötaren var INTE glad när han fick rycka ut på en söndagkväll.

Som sagt,det finns gränser även för... Attention To Detail... :oops: :mrgreen:

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 03:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varsamhet med grejorna är annat som jag inte tillräckligt kan betona vikten av. Det finns exempelvis ingen större vits med att motionera bort den några my tunna guldeloxeringen från RCA kontakterna i jakten på den ultimata förbindelsen. Lika viktigt är det att ha känsla för den brytkraft som uppstår i det stackars kontaktdonet som endast vilar på en klen plastupphängning och som utan större svårighet bryts sönder till smulor på apparatens insida. Med tanke på det bett som en interconnect kontakt kan utöva på sagda guldpläterade kontaktdon så förstår man att fortsatt juckande sedan man röjt plasten ur vägen endast leder till att de kvarvarande innanmätet sviktar när man tvångsmässigt i sin "attention to details" kör interconnectkontakten ut och in bryskt de sjätte sjunde gångerna för att slutligen ta både benet och den genompläterade lödön med sig samt vidhängande kretskortsbana. Sedan förbindelsen brutits så har man föga förbättringar av vare sig välsorterade rättvända säkringar som dammsugna kretskort.

Så noggrann kan man förvisso vara men man bör inte förglömma att allt förbättrande även utsätter din elektronik för stress som inte alltid är av godo.

Morgondagen kommer att tillbringas tillsammans med Fluke schema och lödstation. Min utrustning kommer aldrig mer att lämna bostaden. Sense First!

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 05:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ibland är inte sunt förnuft någon självklarhet, skrämmande.

/Erik

PostPosted: Tue Mar 27, 2012 11:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag fick löda om kontakterna i mitt gamla Proton D1200 slutsteg! Som tur var hade kretskortet klarat sig! Det var bara lödningen som spruckit.

PostPosted: Thu Mar 29, 2012 01:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image
Image
Image

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00