selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Öppen bekännelse
PostPosted: Sat Mar 10, 2012 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter andkans (och lite senare även foundationfirst) ihärdiga påtryckningar så plockade jag ut whiskyhyllan ur rummet. Började tunea in allt igen, började lite snabbt förra veckan. Men har kört en heldag idag. Kunde bredda ut högtalarna lite. Vilket blir till min sambos stora glädje då hela tvn numera syns. Några cm hit och dit, lite mindre och lite mindre och till slut en liten invinkling som mätades ut med riktningsmätningar istället för mätning mot vägg för att undvika variationer på väggen.
Tuneat in dämpningar, dukar och mattor. Det enda som inte är tuneat är hundens placering.

Slutsats: sjukt bra!

Öppnade upp sig helt, kunde placera om högtalarna hyffsat mycket. Som att gå aktiv i jämförelse. Så därför kommer öppen bekännelse att injustering ger mer än vad jag tidigare har trott.

Me like. Nu är till och med beatles riktigt riktigt bra. Upptäckte massa bra låtar jag aldrig hört förut.

Nu ska bara stereomöbeln flyttas och lite uppgraderingar göras. Sen blir det fullt lyssningsbart här hemma:)

Post subject: Re: Öppen bekännelse
PostPosted: Sat Mar 10, 2012 23:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

The Archangel wrote:
Det enda som inte är tuneat är hundens placering.
Han är ju rätt stor så det kan påverka :roll: 8) :mrgreen:
The Archangel wrote:
Efter andkans (och lite senare även foundationfirst) ihärdiga påtryckningar så plockade jag ut whiskyhyllan ur rummet.
Ursäkta att jag var liiiite påstridig att flytta ut din Whiskysamling,fick ju tjata lite :oops: .
The Archangel wrote:
Tuneat in dämpningar, dukar och mattor
Åkte dom där vita lurviga skinnen (4st) upp på det vackra väggarrangemanget som vi provade, eller blev det någon annan placering efter tunningen?

Med andra ord,Skitkul....dags för whisky och musik snart hos dig/er då mao 8) ,förresten hälsa din sambo.

Du jag har en mkt bra nätlist för dina anslutningar,fick den i veckan och har provat den på ngr system.Har du separat lina från proppskåp till uttag men sätter denna i ett vanligt uttag, så blir denna bättre.Givetvis om du sen sätter denna på den separata linan så blir det ännu bättre.Skickar PM....
The Archangel wrote:
Sen blir det fullt lyssningsbart här hemma:)
:lol: så även ett par Komri går att stå ut med då menar du...som jag tror jag sa,det gäller att hålla ut. 10 steg fram och några tillbaka,10 steg fram och ngr till tillbaks....tillslut går man imål.Men det gäller att ta det i rätt ordning och vara uthållig och inte hoppa fram och tillbaka bland parametrarna.

PostPosted: Sun Mar 11, 2012 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Foundation First wrote:
The Archangel wrote:
Det enda som inte är tuneat är hundens placering.
Han är ju rätt stor så det kan påverka :roll: 8) :mrgreen:
The Archangel wrote:
Efter andkans (och lite senare även foundationfirst) ihärdiga påtryckningar så plockade jag ut whiskyhyllan ur rummet.
Ursäkta att jag var liiiite påstridig att flytta ut din Whiskysamling,fick ju tjata lite :oops: .
The Archangel wrote:
Tuneat in dämpningar, dukar och mattor
Åkte dom där vita lurviga skinnen (4st) upp på det vackra väggarrangemanget som vi provade, eller blev det någon annan placering efter tunningen?

Med andra ord,Skitkul....dags för whisky och musik snart hos dig/er då mao 8) ,förresten hälsa din sambo.

Du jag har en mkt bra nätlist för dina anslutningar,fick den i veckan och har provat den på ngr system.Har du separat lina från proppskåp till uttag men sätter denna i ett vanligt uttag, så blir denna bättre.Givetvis om du sen sätter denna på den separata linan så blir det ännu bättre.Skickar PM....
The Archangel wrote:
Sen blir det fullt lyssningsbart här hemma:)
:lol: så även ett par Komri går att stå ut med då menar du...som jag tror jag sa,det gäller att hålla ut. 10 steg fram och några tillbaka,10 steg fram och ngr till tillbaks....tillslut går man imål.Men det gäller att ta det i rätt ordning och vara uthållig och inte hoppa fram och tillbaka bland parametrarna.
En hamnade på kaminen, en på träpinnarna där, men där varjag lite osäker. Var nog min iver att börja puncha musik som gjorde det. Blev så nöjd efter högtalarjusteringarna att jag skyndade mig igenom det sista :).

Och ja du fick tjata lite, adnkan också. Men till slut så gav det resultat:).

Och ja, det är en process, komrisarna är svåra, men sjukt bra. Ser fram emot uppgraderingarna. Nu när' man kommer få mer ut av det.

PostPosted: Sun Mar 11, 2012 00:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

The Archangel wrote:
En hamnade på kaminen, en på träpinnarna där, men där var jag lite osäker
Du,på träpinnarna...det gällde ju innan du tunnat.Dvs då högra högtalaren stod längre från den sidovägen och båda mkt tätare ihop.

Tror att behovet att ha en eller som vi hade då 2 på träpinnarna, nu inte är lika stort eller kanske inte alls.
Bara att testa men det kan du ta en annan dag,ett råd är att spela och ta in det nya och sen gå vidare där ifrån.

PostPosted: Sun Mar 11, 2012 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Foundation First wrote:
The Archangel wrote:
En hamnade på kaminen, en på träpinnarna där, men där var jag lite osäker
Du,på träpinnarna...det gällde ju innan du tunnat.Dvs då högra högtalaren stod längre från den sidovägen och båda mkt tätare ihop.

Tror att behovet att ha en eller som vi hade då 2 på träpinnarna, nu inte är lika stort eller kanske inte alls.
Bara att testa men det kan du ta en annan dag,ett råd är att spela och ta in det nya och sen gå vidare där ifrån.
Jo jag har bara en där nu, ska pröva mer sen. Just nu vill man bara spela.

Sen måste jag ju tillägga att äkta tune dem har använts vid tuneandet;)

PostPosted: Sun Mar 11, 2012 12:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Härligt :D ,gjorde du det själv eller passade exempelvis andkan på att titta in på väg ner/upp från Stockholm för att vara medlyssnare.
Synd att det är ca 28 mil emellan, annars hade jag glidit förbi på en förmiddagskaffe innan jag ska fortsätta att skotta upp altanen från snö.Blir ju alltid lättare att skotta med lite Komrimusik sjungande i huvudet :mrgreen:

PostPosted: Mon Mar 12, 2012 23:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja sådant som svänger med kan förstöra den bästa anläggning och har man Komri är det säkert än viktigare. Jag kommer ihåg en gång för länge sedan när jag bodde i Stockholm och köpte mina första Kan högtalare av Göran Rudling på Highfidelity (hade 12:a och en nait, the little chrombumper you know). Efter hemkomsten var jag inte nöjd - det lät rätt illa så jag ringde till Göran och sa att jag ville ha några andra högtalare istället. Svaret var aldrig i livet jag kommer. Sagt och gjort han kom och upplevde samma sak - det lät verkligen illa - och började justera högtalare, LP 12:a osv men inget hjälpte. Efter ett tag började han att kolla in möbler och fastnade vid en lampa med en skärm av mässing. Lyft ut den sa han och helt plötsligt var det magisk musik igen. Och det var bara små Kan som inte flyttar så mycket luft som dina Komri. Det var bara en enkel historia jag upplevt så jag förstår dig.

PostPosted: Tue Mar 13, 2012 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul :!:
Kul att fler o fler inser att injustering ger mer än vad de tidigare hade trott! Det inbegriper det som finns i rummet.
Som jag skrev i tune dem tråden, man behöver uppleva för att verkligen förstå.

Lycka till med intuningen.

PostPosted: Tue Mar 13, 2012 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vid ngt tillfälle hade jag en prydnadsgrej uppe på en CD hylla( Benno från Ikea) det var en plast sak med ngt inuti. När jag spelade blev det resonans ngt otroligt så jag fick flytta ut åbäket. Vips var ljudet perfekt igen! Glad blev jag! :wink:

Vid ett annat hade jag en trumma från Afrika i rummet. Den åkte samma väg dvs ut! Det var resonans där också så det smällde om det. Som sagt iväg med den och ljudet var tillbaka igen.

PostPosted: Wed Mar 14, 2012 00:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade en Deccaborste (alltså en gammal men bra skivborste) på stereobänken. Någon föreslog att att jag skulle ta bort den.
Den lilla borsten? Vad skulle det förändra?
Ok, jag lägger den någon annanstans och förbättringen var påtaglig. Den ligger inte där på stereo hyllan längre...

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00