selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 09, 2003 00:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har hört LK140 på två olika system. Dels "Classik, LK140, Ninka" och dels "Classik, LK140, Dali~14.000:-"

På Ninka-systemet så upplevde tre av tre personer (som lyssnade) att LK140'n gav ett mer kontrollerad ljud, dock försvann det roliga i musiken. Vi bytte tillbaka till enbart Classiken och upplevde glädjen i musiken igen. När vi åter testade LK140'n så var det kontrollerat men trist igen.

Dagen efter så var LK140'n utbyt mot en Klout och det var grejor det! Dock var väl inte priset lämpligt, så det blev väl inget inköp.

Dali-systemet har jag bara hört med LK140'n och det tycker jag låter väldigt kalt, kallt och trist.

Så är verkligen LK140'n nåt att satsa på? Beror väl lite hur man kör dom, men kombinationen Classik/LK140 har jag enbart upplevt är väldigt trist.

Feedback!?!?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2003 02:09 
Site Admin
Site Admin

Det låter konstigt att 140n skulle göra classiken mer trist.
Dock upplever jag att classiken ensam är väldigt trist och inte speciellt musikalisk. Det jag saknade med classiken (ensam) var att den inte hade det där sista drivet och svänget som jag vill ha för att det ska bli, som du säger, roligt.
Ett extra slutsteg borde ju rimligtvis ordna saken, men jag vet inte.

Föresten...var det ett blindtest som Ni gjorde ?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2003 02:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nej... den anläggningen står just nu med Classiken mot Ninka (även en LP12'a är inblandad). Så när vi skulle testa LK140'n så kopplades den på och vi slog förväntansfullt på första skivan och det lät TRIST!

Classiken stod iaf för mer glädje än med LK140'n. Fast när vi dagen därpå testade med en Klout då blev det ju ett ordentligt sving uppåt.

Det var alltså inte ett blindtest, men ingen av oss ville ju bevisa att det låter "tråkigare" med en LK140. Nu eftersom jag även upplevt liknande om musiken på det andra systemet med ett par Dali-högtalare tänkte jag om det är LK140'n förtjänst även i det fallet.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2003 02:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter mysko tycker jag. Kan det vara något fel på den LK140ian?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2003 02:49 
Site Admin
Site Admin

Alltså smaken är ju som baken, men jag tror inte jag har hört någon som har fått en försämring med lk140.
Prova med ett 2250 kanske :D

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2003 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter lite konstigt att LK140 skulle ge ett sämre resultat än det i Calssik inbyggda slutsteget.

Undrar också vad du egentligen menar med
Quote:
När vi åter testade LK140'n så var det kontrollerat men trist igen.
Menar du med kontrollerat att man lättare kan följa melodin/takten eller ska vi säja det musikaliska förloppet?

För mig låter "mer kontrollerat men trist" som en lite konstig beskrvning?
Mer kontrollerat = Bättre för mig!

Vad lyssnade ni till för musik/inspelning?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2003 19:22 
Site Admin
Site Admin

Jag tror att vi måste reda ut definitionerna lite här eller hur? :D

Kontrollerad=positivt ??
trist=torrt och oengagerande ??
Då blir det nog lättare att följa ditt (equis) resonemang inte sant ?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 09, 2003 22:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

"Kontrollerad" betyder ofta något positivt, men inte i det här fallet. Jag upplevde ljudet med kontrollerad, t.ex. så satt basen där den skulle utan att fladdra iväg det minsta, dock så kändes den väldigt tam, trist och på det sättet upplevde jag hela ljudupplevelsen.

Speciellt på systemet med Dali-högtalarna. Det systemet låter skittrist! Det är som inge kräm i nåt som kommer ut ut högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2003 00:12 
Site Admin
Site Admin

Det kan ju ha att göra med många saker i och för sig.
Kanske var det akustikproblem, eller dålig högtalarplacering ?
Att du upplever kontroll låter ju rimligt eftersom att det är extra slutsteg vi pratar om.
Hur kändes basen med endast classiken ? Inte tam och trist om jag har förstått dig rätt?
Återigen tycker jag att det låter konstigt, men vad vet jag, smaken och ljudupplevelserna är olika.

Jag hoppas att vi inom en rimlig framtid kan ordna en tillställning där vi har möjlighet att tillsammans prova alla dom kombinationer som vi har pratat om här under hösten.

Då kan vi en gång för alla reda ut många saker :D :D
Jag längtar till den dagen då vi var och en kan skriva en redogörelse för "helgens forumträff".

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2003 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nasoferm wrote:
Jag hoppas att vi inom en rimlig framtid kan ordna en tillställning där vi har möjlighet att tillsammans prova alla dom kombinationer som vi har pratat om här under hösten.

Då kan vi en gång för alla reda ut många saker :D :D
Jag längtar till den dagen då vi var och en kan skriva en redogörelse för "helgens forumträff".
Återigen så skulle det vara mycket intressant att samla ihop prylar och folk för en forumträff. Problemet är framför allt avstånd.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 00:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

LK140 besitter en ruskig kraft vilket är precis vad en Classik behöver! Classiken är, enligt mig, alldeles för tam för att driva ett par Ninka och behöver MINST en LK85 för att göra bra ifrån sig på ett par så rejäla högtalare.
Provade 2st 140 aktivt med mina gamla Keilidh och det var en ruskig skillnad i jämföreölse med mina LK100 i fråga om kontroll. Å andra sidan saknades den livligheten och rock´n´roll känslan som LK100 ger. Kontentan av det hela var att jag behöll mina LK100. Jag påstår absolut inte att det är dåliga steg, utan det hela handlar om vilket ljudideal man har och jag föredrar kanske lite "skitigare" musik och då är de gamla stegen att föredra....

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 11:03 
Site Admin
Site Admin

Välkommen till forumet, Young!
Ännu en Umeå-bo... :)

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nasoferm wrote:
Välkommen till forumet, Young!
Ännu en Umeå-bo... :)
Hm börjar nog bli dags att tänka på att flytta upp nästan alla linnioter verkar ju bo i Umeå. :D :D :D

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller nog med Young... LK140'n kanske ger ett för välkontrollerat sound som gör det "tråkigare" att lyssna på musiken. För det var så vi upplevde det när vi körde LK140'n bakom ett par Ninka.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 15:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

detta kanske är lite off-topic men,lk140 och kolektor,tycker jag representerar litegrann linns nyare ljudideal.medans lk100 och wakonda står lite för det äldre idealet.inget av de två idealen är fel!
de gånger som jag har jämfört lk100 med lk140 så har lk100 blivit totalt överkört av lk140.det fanns ingen parameter som lk100 var bättre på.
det finns dom som påstår att t.o.m en lk85 ska vara bättre än lk100,det låter jag dock vara osagt,har inte gjort den jämförelsen.
hoppas att ni lät lk140 stå och "koka" ett tag och bli varm,det gör ganska så stor förbättring.jag misstänker också att kolektor/lk140 spöar classik/lk140 trots att man inte bi-ampar.när jag bytte bort min majik till en kolektor så blev förbättringen enorm trots att jag inte kunde bi-ampa längre och endast använde ett lk100 :shock:

mvh/new order

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00