The Archangel wrote:
bose wrote:
Jag har Keltik med Klimaxtunebox, Renew, Maxad 12:a med Arkiv B, KK 1/D, Twin/D diskant, Solo mellanregister, bas 2 Klout. Har provat att köra Solo på diskanten men Klimax Twin är klart bättre. Mina Solos är från 1999, skall uppgradera med Dynamik när ekonomin tillåter. Jag vet att många tycker att åldre Solos är bättre än TwinChakra/D. Kanske mina Solos är måndagsexemplar?
Hört fler som sagt samma som du, att nya twin är bättre än gamla solo. Med tanke på hur bra twin/d är så förvånar det mig inte.
Det handlar även om vilka exemplar man jämför med = jämför många exemplar så du vet hur ett BRA ex ska låta!
Och köp endast grejjer med känd historia.
Därför får man jämföra många olika exemplar. Och man får göra det i ett välinstallerat system OCH använda samma elkabel, signalkabel, ha stegen på samma plats i racket etc för att kunna dra säkra slutsatser.
Dynamik eller ej, har aldrig hört Twin vara lika musikalisk som Solo mkI
Men den största skillnaden är ljudmässigt. Dynamik, välljud, kraft, bas, avslappnad men samtidigt full kontroll.
Solo har det gammeldagsmysiga Linnljudet med tyngd.
Så innan du slår till, jämför många olika Klimaxsteg i ditt system!
Dessutom, köper du Twin/D kommer du hela tiden att gå och sukta efter Solo...
Men jag skulle FÖRST satsa på Klimax Xover och sedan byta ut dina Akuratesteg, ett efter ett.
Klart du ska köra Komri aktivt!