selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så, i mina klimaxuppgraderingars fundering och grubblerier. Jag ber härmed om råd av erfarna linnister. Akurate-steg har jag lagt bakom mig, många lärdomar har jag fått men inget vi behöver gå in på här. Går fram och tillbaka hela tiden i funderingarna.

Pengamässigt så finns ju en del utrymme men allt måste ju godkännas hos regeringen, framförallt när vi nu är tre i hushållet istället för två. Så mina funderingar gäller detta: akurate-delarna i anläggningen (akurate ds/D och 4x2200/D) är ju stabila och fina men i jämförelse med klimax så har de ju (jag lånar ett uttryck här) ett dieselaggregat i bakgrunden som kör för fullt. Så vill komma till den mjuka klimaxnivån istället, twin/D är underbar, detta vet jag men ligger just i gränslandet av kraft som jag önskar. Men hur är den musikaliskt jämfört med gamla solo? Solo/D blir ju i runda slängar 50k dyrare än gamla solo hur man än vänder och vrider på det. Är twin/D bättre än gamla solo så lutar det åt en twin för att sedan knipa en renew tills vidare, det blir inte så stora summor egentligen, målet är ju förstås en ny klimax ds, men vill bli av med dieselgeneratorn tills dess. Tror inte att aktiva filter kommer göra mig nöjd, även om de är klimax aktiv.

Fördelen förstås med gamla solo är att de går att uppgradera senare. Är gamla solo lika lena och musikaliska (nästan iaf) som nya twin, så är det nog till fördel för gamla solo, med tanke på uppgraderingsmöjligheten.

Råd? Please help. Kommer självklart försöka lyssna själv på alternativen innan köp men väger ändå råd tämligen tungt.

PostPosted: Sun Jan 29, 2012 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har Twin Chakra/D och jämfört med gamla Twin Chakra så är det STOOOR skillnad.

Dock skulle jag - om jag vore du - hellre köpa ett par gamla Solo, eftersom du har den framtida uppgraderingsmöjligheten. Solo är Solo, så är det 8)

Och efter vad jag förstår, har du Komri och enligt min mening så skulle jag förorda ett par äldre Solo istället för Twin Chakra/D att driva dessa.

OBS! Jag har inte gjort några direkta jämförelser mellan Twin Chakra/D och Solo. Det är bara min "magkänsla" jag redogör för. En del påstår ju att Twin Chakra/D är likvärdiga (ljudmässigt) med ett par Solo.

Renew DS är också ett gott val, men skillnaden mellan RDS och KDS/1 är lika stor som mellan Twin Chakra och Twin Chakra/D. Bara så du vet :wink:

/mvh

PostPosted: Sun Jan 29, 2012 22:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har Keltik med Klimaxtunebox, Renew, Maxad 12:a med Arkiv B, KK 1/D, Twin/D diskant, Solo mellanregister, bas 2 Klout. Har provat att köra Solo på diskanten men Klimax Twin är klart bättre. Mina Solos är från 1999, skall uppgradera med Dynamik när ekonomin tillåter. Jag vet att många tycker att åldre Solos är bättre än TwinChakra/D. Kanske mina Solos är måndagsexemplar?

PostPosted: Sun Jan 29, 2012 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Jag har Twin Chakra/D och jämfört med gamla Twin Chakra så är det STOOOR skillnad.

Dock skulle jag - om jag vore du - hellre köpa ett par gamla Solo, eftersom du har den framtida uppgraderingsmöjligheten. Solo är Solo, så är det 8)

Och efter vad jag förstår, har du Komri och enligt min mening så skulle jag förorda ett par äldre Solo istället för Twin Chakra/D att driva dessa.

OBS! Jag har inte gjort några direkta jämförelser mellan Twin Chakra/D och Solo. Det är bara min "magkänsla" jag redogör för. En del påstår ju att Twin Chakra/D är likvärdiga (ljudmässigt) med ett par Solo.

Renew DS är också ett gott val, men skillnaden mellan RDS och KDS/1 är lika stor som mellan Twin Chakra och Twin Chakra/D. Bara så du vet :wink:

/mvh
Bra info, speciellt det sista :). Inte jämfört källorna där så. Blir ju dsm i helgen och det ska bli sjukt intressant att se. Nu när vi fått ordning på allt annat. Men dieselaggregaten som sagt... :).

det bästa vore att dsm är så sjukt bra att jag helt enkelt "nöjer" mig med dom tills vidare och slår på där, och sen fortsätter spara in lite för att få tag på solo. Det huvudsakliga just nu är att bli kvitt det som stör mig vid högre volymer. Låter säkert fånigt med detta tjat om högre volymer men så är det :). Nån sorts last måste man ju få ha :).

PostPosted: Sun Jan 29, 2012 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Jag har Keltik med Klimaxtunebox, Renew, Maxad 12:a med Arkiv B, KK 1/D, Twin/D diskant, Solo mellanregister, bas 2 Klout. Har provat att köra Solo på diskanten men Klimax Twin är klart bättre. Mina Solos är från 1999, skall uppgradera med Dynamik när ekonomin tillåter. Jag vet att många tycker att åldre Solos är bättre än TwinChakra/D. Kanske mina Solos är måndagsexemplar?
Hört fler som sagt samma som du, att nya twin är bättre än gamla solo. Med tanke på hur bra twin/d är så förvånar det mig inte.

PostPosted: Sun Jan 29, 2012 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
bose wrote:
Hört fler som sagt samma som du, att nya twin är bättre än gamla solo. Med tanke på hur bra twin/d är så förvånar det mig inte.
Det handlar även om vilka exemplar man jämför med = jämför många exemplar så du vet hur ett BRA ex ska låta!
Och köp endast grejjer med känd historia.

Därför får man jämföra många olika exemplar. Och man får göra det i ett välinstallerat system OCH använda samma elkabel, signalkabel, ha stegen på samma plats i racket etc för att kunna dra säkra slutsatser.

Dynamik eller ej, har aldrig hört Twin vara lika musikalisk som Solo mkI
Men den största skillnaden är ljudmässigt. Dynamik, välljud, kraft, bas, avslappnad men samtidigt full kontroll.
Solo har det gammeldagsmysiga Linnljudet med tyngd.
Så innan du slår till, jämför många olika Klimaxsteg i ditt system!

Dessutom, köper du Twin/D kommer du hela tiden att gå och sukta efter Solo...

Men jag skulle FÖRST satsa på Klimax Xover och sedan byta ut dina Akuratesteg, ett efter ett.
Klart du ska köra Komri aktivt!

PostPosted: Sun Jan 29, 2012 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svårt att jämföra flera ex när det ens är svårt att lyssna på ett ex :) . För att inte tala om att jämföra med aktivt. Tyska reviewn rekommenderade aktivt men andra källor säger solo bättre än aktivt. Svårt. Har ju inte obegränsat med pengar. Tyvärr :). Men dina ord väger tungt sportis. Blir nog solo tror jag. Dynamiken är stor skillnad menar du när det är solo mot twin dynamik? Ännu mer med solo dynamik mot twin d?

PostPosted: Mon Jan 30, 2012 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kom ned hit till mig då, här ska vi enkelt kunna ragga ihop flera olika par Solo (mkI och mkII), Twin (mkI och mkII) - privatägda och demoex från handlare.
Här nere är det en självklarhet att Linnhandlare hjälper till att dema grejjer. Har de inte hemma, fixar de lån från Linn.
Är sådan service som ger nöjda kunder som handlar, kanske inte just då men över tiden!

PostPosted: Mon Jan 30, 2012 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kom ned hit till mig då, här ska vi enkelt kunna ragga ihop flera olika par Solo (mkI och mkII), Twin (mkI och mkII) - privatägda och demoex från handlare.
Här nere är det en självklarhet att Linnhandlare hjälper till att dema grejjer. Har de inte hemma, fixar de lån från Linn.
Är sådan service som ger nöjda kunder som handlar, kanske inte just då men över tiden!
Låter trevligt värre! Kan ta med en bättre single malt som fredspipa. Detta med slutsteg är mer komplicerat än man kan tro. Var nog lättare förr. Kommer nog ta dig på orden framöver. Först källdemo till helgen sen ser vi. Vad som ger vad jag söker och vad som håller i längden.

PostPosted: Mon Jan 30, 2012 13:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade valt att gå Solo vägen. Antingen ett par gamla Solo second hand (om det finns att få tag på, tror inte marknaden är så stor) eller ett par Solo dem ex.

Jag har själv Twin med dynamik. Jag är väldigt nöjd, men jag var nere hos P&S i Göteborg över jul och lyssnade på Solos. Helt fantastiskt. Samma sak när jag var på en Linn demo i Skottland. Jag har aldrig hört Solos med Komri (den demon är inte lätt att få till) men det borde bli bra.

Om du väljer Twin blir det säkert väldigt bra, men risken är att du ändå kommer köpa ett par Solos inom något år. Väldigt svårt att låta bli om möjligheten finns i budgeten. Glöm bara inte att gömma kvitton, min fru skulle inte uppskatta vissa av mina inköp:-).

PostPosted: Mon Jan 30, 2012 21:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

På vägen till Göteborg i fredspipans och eldvattnets tecken är du välkommen att stanna och lyssna på Komri med Solo... kanske kan jag överraska med något annat kul också... ;-)

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Mon Jan 30, 2012 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
På vägen till Göteborg i fredspipans och eldvattnets tecken är du välkommen att stanna och lyssna på Komri med Solo... kanske kan jag överraska med något annat kul också... ;-)
Det låter trevligt! Alltid velat se svarta komri också :). Överraskningar är populära.

PostPosted: Thu Feb 16, 2012 17:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vi har en äldre Twin, en nya Twin/d plus senaste SOLO/d i butiken. Sportis kan säkert hjälpa till om man ska jämför ett par äldre SOLO??

Nya SOLO är sanslös bra och bättre med tid. Jag var imponerade men inte ''blown away'' när jag hört dom först men efter några månader dom är helt sjuk bra ... vi har dom på 242's med senaste KK + KDS. Stark och extremt ren ... fantastic system ..

En kille från en av världens bäst utrustade studio var helt skockade! ;)

www.linnhifi.blogspot.com

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00