selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Intressant jämförelse
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 03:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
jag undrar bara hur mycket bättre Akurate "monitorer" är som stereohögtalare än t ex. katan, och hur dom står sig mot Espek.
tycker att det vore intressant då många kanske är intresserade av Akurates kvalitét men tycker att 80000 är lite väl mycket pengar för högtalare, även om givetvis frontarna är bättre...

Någon som har provlyssnat detta alternativ?


Top
   
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 10:38 
Gospodin wrote:
jag undrar bara hur mycket bättre Akurate "monitorer" är som stereohögtalare än t ex. katan, och hur dom står sig mot Espek.
tycker att det vore intressant då många kanske är intresserade av Akurates kvalitét men tycker att 80000 är lite väl mycket pengar för högtalare, även om givetvis frontarna är bättre...

Någon som har provlyssnat detta alternativ?
Javisst.

Kan inte annat säga än att Katan låter trasiga i jämförelse med Akurate-stativarna. Det finns egentligen inget jag saknar i 212, men om man vill att det ska bli riktigt bra ska man köra Akurate 212 med dubbla Akurate-subbar. :shock: Riktigt plågsamt bra, men dyrare än golvarna (antagligen bättre än golvarna också, har ej testat).

Mot Espek är det lika lätt seger för 212. Espek låter "trist" i jämförelse, även fast de spelar djupare bas.

Men då bör det sägas att jag är extremt kär i ljudet i Akurate-modellerna. Älskar punktformigheten och det sanslösa drivet. Det finns säkert andra här som har annan erfarenhet!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag hörde stativarna med två Sizmik 12.45, lät otrooooooligt bra. Stativarna är dock i min mening helt oanvändbara utan sub (låter väldigt "tunt och klent" i rent subjektiva termer) då dom inte som Katan/Tukan/Kan/... (IMHO) upplevs försöka fuska fram bas dom ändå inte klarar. Skulle gissa att det gör dom extremt lättintegrerade med sub.

Jag misstänker också att stativarna+sub är det bästa alternativet, men har inte jämfört. Jag har blivit utsatt för både 212 med sub och 242 utan, haksläpp vid båda tillfällena :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Akurate 121 utan/med 1sub/med 2sub är ett smart sätt att steg för steg uppgradera.
Men du ska ha Akurate subben! Annars "förstör" man ljudet i 212
Tänk på att Akurate serien är gjorda för 5.1 = 2st 242, 2st 212, Akurate center o sub.
Dvs, även med golvarna 242 spelandes 2-kanal musik, ska man helst ha en sub :?

Artikulat som kommer snart, är en "full range" golvare!

fyi - Akurate o Komri tillhör den "nya generationen" Linn prylar som även LÅTER Hifimässigt High end. (separation, soundstage..)

Frågan är... när kommer det billigare högtalare med liknande kvaliteter?(jämför Kontrol vs. Exotik... Solo vs. Twin Shackra...)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 11:33 
daniel.n wrote:
(låter väldigt "tunt och klent" i rent subjektiva termer)
:shock:

Dåligt rum? Jag hörde 212 i ett bra rum, och där saknades det inte bas vill jag lova... :) Aktiva Ninka kanske dundrar på mer, men knappast samma rena bas med samma klipp. Iofs drevs 212 med klimax-slutsteg, men... :roll:

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 11:35 
sportbilsentusiasten wrote:
Frågan är... när kommer det billigare högtalare med liknande kvaliteter?(jämför Kontrol vs. Exotik... Solo vs. Twin Shackra...)
Jag har hört att det redan är på gång... Ersättare till Katan, Ninka och Espek! När? Ingen aning. Om ett halvår, eller fem år. Ingen vet.

Då snackar vi tre läger: Keilidh/Keltik-människor (som gillar det äldsta Linn-ljudet), Katan/Espek-människor som gillar mellanljudet och alla som diggar Akurate/nya Linngrejer.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Japp ganska dåligt rum, placering en bra bit från vägg också. Men högtalare kan inte åsidosätta naturlagar bara för att det sitter en Linn-logga på dem, stativare är och förblir stativare.. Det var bara extra tydligt med Akurate-stativarna, vilket jag tycker är BRA! Unik är ett kul exempel på småhögtalare som inte försöker vara något dom inte är - otroligt lätta att integrera med en sub och fäller en del hakor till golvet parat med en Melodik :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 11:49 
daniel.n wrote:
Japp ganska dåligt rum, placering en bra bit från vägg också. Men högtalare kan inte åsidosätta naturlagar bara för att det sitter en Linn-logga på dem, stativare är och förblir stativare.. Det var bara extra tydligt med Akurate-stativarna, vilket jag tycker är BRA! Unik är ett kul exempel på småhögtalare som inte försöker vara något dom inte är - otroligt lätta att integrera med en sub och fäller en del hakor till golvet parat med en Melodik :).
Hehe, det har jag faktiskt inte testat... Kul idé!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 13:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Så när kommer utbudet av beg. Akurate 212!? :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 13:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Skulle väl gissa att en och annan handlare kommer få akurate-högtalare i inbyte mot artikulat kanske? Men någon stor ström lär det väl knappast vara, någon som har någon aning om hur många exempler av Linns olika högtalare som sålts?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 13:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Jag har lite delad syn angående Akurate. Jag har lyssnat på dem i olika miljöer och funnit att Akurate kräver sitt idealrum för att komma till sin fulla rätt.

Då spelar de skiten ur de mesta på marknaden!

Har dock hört dem spela uddlöst, då med väggar som suger åt sig bas. I sådana situationer gör Espek ett makalöst arbete. Inte kul att punga ut 80 papp och behöva uppgradera med en ny subba!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Har bara hört hela Akurate systemet vid ett tillfälle. Var på Linn butiken i Princess square i Glasgow för ett halvår sen och hörde dem med toppad LP12, Unidisk, Kisto och lite annat godis. Det var det tröttaste mest osvängiga sound jag hört på länge - supertråkigt utan nått som helst klipp i grejorna. Jag hoppas (och utgår från) att de har mycket bättre potential än så. Kan bero på uppställningen, de hade ett par kilometer mellan frontarna. Killen spelade bara hifi pling plong som Floyd - helikoptrar och skit och snackade om "beautiful imageing" (!)

Vi gick snabbt därifrån och drack istället en super duper lunch tills alla blev glad i hatten.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ogcnisse wrote:
Jag har lite delad syn angående Akurate. Jag har lyssnat på dem i olika miljöer och funnit att Akurate kräver sitt idealrum för att komma till sin fulla rätt.

Då spelar de skiten ur de mesta på marknaden!

Har dock hört dem spela uddlöst, då med väggar som suger åt sig bas. I sådana situationer gör Espek ett makalöst arbete. Inte kul att punga ut 80 papp och behöva uppgradera med en ny subba!
Hårt men sant, bara att inse att Akurate ÄR byggd för att funka med sub.
Dessutom kan kan inte ha skitsaker framför... för då låter det ju skit (problemet med högupplösta prylar)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Då snackar vi tre läger: Keilidh/Keltik-människor (som gillar det äldsta Linn-ljudet), Katan/Espek-människor som gillar mellanljudet och alla som diggar Akurate/nya Linngrejer.
Varför då?
Jag gillar keltik/Klout men det är väl ingen som inte hellre skulle ta ett par 242'or med ett knippe 2250'or. :?
Det nya Linn ljudet är renare, mer upplöst, mer HIFI nördigt = underbart! SAMT mer sväng = ännu bättre!
De som säger sig föredra det gamla Linn ljudet har nog inte hört vad det nya kan prestera.

Att det upplevs "tunnare " är bara för allt bummel o skrammel försvinner.

Som jag ser det är det på försteg o högtalarsidan Linn har spottat upp sig mest med sina nya produkter. Det är en JÄTTE skillnad, på ALLT!
De nya slutstegen är bättre än de gamla men en SÅN stor skillnad är det inte - faktiskt :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 14:35 
sportbilsentusiasten wrote:
Som jag ser det är det på försteg o högtalarsidan Linn har spottat upp sig mest med sina nya produkter. Det är en JÄTTE skillnad, på ALLT!
De nya slutstegen är bättre än de gamla men en SÅN stor skillnad är det inte - faktiskt :wink:
Hehe...

Tänk på känslan du fick när du gick från tre Klout till fyra Klout. Vad tror du händer om du byter ut alla klout mot 2250 från 2004? :shock: Jag vågar inte tänka på hur stor förbättring det måste bli (med tanke på skillnaderna jag hört PASSIVT mellan Klout och en äldre 2250).

Men som du säger, Klimax är nästa steg för dig.

/ MC


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited