selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tips på hemmabio setup
PostPosted: Tue Sep 20, 2011 22:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej, jag har precis införskaffat mig ett par Linn majik 140 och är supernöjd med dom men just nu har jag en Naim nait 5i som förstärkare som jag tänkte byta ut och skulle uppskatta lite tips.
Dom stärkare jag kikat på är majik ds och hegel men andra recomendationer i samma prisklass uppskattas oxå.
Sen är jag inte super haj hifi, går det att köpa typ Hegel h200 med hemmabio funktion och sen köpa till ett linn steg för att få hemmabio och isåfall går det sen att uppgradera till aktivt för frontarna.
Hemmabion är inte viktigast utan 2 kanal ljudet är vktigast därför jag inte är inne på vanlig receiver.
Tänkte läsa på mer nu än när jag köpte naimen som inte går att uppgradera.
Är mest sugen på en ds el akurate om det går att bygga vidare på den så jag inte behöver hålla på att byta.
Tack på förhand.

PostPosted: Thu Sep 22, 2011 16:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej och välkommen till forumet Mickeyfrancis :)

Det finns olika alternativ i din situation, allt beror ju egentligen på vad du tänkt att det får lov att kosta.

1. Köp en begad Akurate Kontrol (förra modellen, inte den nya stereomodellen) den är oerhört prisvärd som begad nu tycker jag. Köp till slutsteg i form av ett 5125 eller 3st LK100's eller vad du nu vill, en Majik 5100 skulle också sitta som ett smäck. Då har du kompetent 2 kanals ljud och bra multikanals också i samma veva. Ett annat hyfsat alternativ är en Unidisk SC eller en 5103. Unidisk har jag själv haft men, jag tyckte den var lite tunn i ljudet i film men den gör absolut inte bort sig i 2kanals, där är den bra och lite underskattad rent allmänt. Bonus är att CDn i den är bra den med. (Se bara till att få en med dynamik!)

2. Köp ett försteg med HDMI och hela köret, köp också en kolektor, wakonda, senare kairn eller nya AK eller en KK som har unity gain samt slutsteg till det då precis som ovan. Då får du bra 2 kanals (jag tycker dock gamla AK > kairn/kolektor/wakonda. Nya AK finns inte riktigt att köpa begad och KK är en helt annan prisnivå) och även bra multikanalsljud om du köper ett vettigt försteg för film.

3. Köp en Anthem stärkare med HDMI och låt den driva center+bakre och köp till ett linnförsteg för musik precis som ovan, skillnaden blir att du sparar in lite på slutsteg men hursomhelst landar du på 3 apparater. Provlyssna också Anthem för 2kanals, jag har inte riktigt hunnit med att göra det själv ännu men i multikanal är det en klart kompetent maskin, jag misstänker att den faktiskt kan tänkas göra bra ifrån sig även i 2kanals. (just anthems stärkare är jag ruggigt imponerad av, deras nya lineup låter riktigt bra i film utan att dom för den skull kostar skjortan)

4. Köp en Majik DS-i. Den har också unity gain men innehåller också ett slutsteg, denna lösning låter dock sämre än t.ex en Majik DS + ett chakrasteg i slutändan då allt delar på strömförsörjningen och det blir helt enkelt inte lika bra.

Hegels integrerade går att använda också, då kopplar du från ett biostegs pre-outs till HT-ingångarna på hegeln, dock så.. Varför skulle man blanda in ett H200 när t.ex AK+Mx100 låter bättre? Kinos är också ett vettigt alternativ till AKn, liiite dyrare dock och en del tycker Kinos låter bättre. Jag har inte kört nån shootout just dom emellan själv dock så jag säger bara att båda låter bra i både musik och i film.

Mitt bästa tips är AK+M5100 , då har du 2 smidiga lådor och kanonljud direkt utan en massa krångel båda dyker upp begade titt som tätt också dessutom. Pluggar du på en ADS på det så sitter du med en riktigt fin anläggning som du kan sitta nöjd med i många år.

Fundera lite över vad du egentligen vill ha i slutändan och handla utifrån det så du slipper onödiga kostsamma byten fram och tillbaka.

((en liten fotnot: Enda orsaken till jag själv inte har en AK är att jag tyckte jag behövde 2 HDMI-ut iom projektor+plasman. Då är ett HDMI-kapabelt försteg enklare men jag ångrar mig faktiskt en del numera, jag borde ha kört med switch för HDMI istället :) Ska lägga ut mitt nuvarande försteg för försäljning och köpa en AK eller Kinos istället mest troligt och istället för att köpa ett nytt AK eller en begad KK så tänkte jag byta upp till en KDS från ADS'n.))

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 12:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej och tack för välkomnandet och svaret.
Har blivit erbjuden en movie av kvark men jag vet inte mkt om den el om den reder ut majik 140 så bra.
Som jag har det nu har jag Majik 140, en Pro-Ject Phonobox II, Pro-Ject RPM1.3 Genie, Naim nait 5i och sonos zoneplayer zp90 och en billig lg blueray med nätverksfunktion. Jag gillar sonos multirum system o de duger gott till kök, ungarnas rum och sovrum så jag kommer fortfarande köra med det och då antagligen linn´s system till majik högtalarna.
Är det ett bra allternativ och köpa movien och sen köpa en ds spelare efter?
Tänkte köpa ngt för runt 20 000 som "grund" och sen bygga vidare efter hand men vill att det ska vara en förbättring direkt jämfört med min naim.
El är det bättre och börja med en Akurate el majik ds spelare och sen går de väl o köpa till hemmabio till det? typ en akurate kontroll el movie eller blir det kaka på kaka.
För linn´s ds spelare har väl innbygd dac för skivspelare och streamad musik?
Sen kan man väl koppla in sonos i den?
Vet oxå att naim kommer med en ds spelare i slutet på året för runt 20, gillar ljudet på naim oxå och har bättre möjlighet och lyssna på deras grejjer då jag bor i Linköping. Lyssnade iof på Majik ds i sthlm och den lät klart bättre en min Nait 5a.
Vilket är bäst att börja med, AK´n el ds spelaren? kanske blir lite dyrt att börja med Kontrollen el?

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 14:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

mickeyfrancis wrote:
Hej och tack för välkomnandet och svaret.
Har blivit erbjuden en movie av kvark men jag vet inte mkt om den el om den reder ut majik 140 så bra.
Som jag har det nu har jag Majik 140, en Pro-Ject Phonobox II, Pro-Ject RPM1.3 Genie, Naim nait 5i och sonos zoneplayer zp90 och en billig lg blueray med nätverksfunktion. Jag gillar sonos multirum system o de duger gott till kök, ungarnas rum och sovrum så jag kommer fortfarande köra med det och då antagligen linn´s system till majik högtalarna.
Är det ett bra allternativ och köpa movien och sen köpa en ds spelare efter?
Tänkte köpa ngt för runt 20 000 som "grund" och sen bygga vidare efter hand men vill att det ska vara en förbättring direkt jämfört med min naim.
Hmm, du gjorde som jag och började i fel ände hehe, jag började också med högtalare och det blir lite tokigt då faktiskt :) I ditt fall verkar det som att det skulle behövas en källa, ett försteg och ett slutsteg, alternativt en källa i kombination med t.ex en Movie, jag har inte hört Movien själv så jag kan inte säga vad den stöder och hur den skulle fungera ihop med M140.
mickeyfrancis wrote:
El är det bättre och börja med en Akurate el majik ds spelare och sen går de väl o köpa till hemmabio till det? typ en akurate kontroll el movie eller blir det kaka på kaka.
En Majik/Akurate DS är en källa, betrakta den som du skulle betrakta en CD-spelare. Fast rätt så mycket bättre :) Jag skulle börja med detta, se till att du har en bra source först och främst, kör vidare med Naimen till du kan ordna med annat stärkeri. En begad ADS är ett bra tips men även en Majik DS gör inte alls bort sig på något vis men ADS är punkten där jag tycker DS-spelarna från Linn verkligen börjar skina. Majik DS-i skulle också kunna vara ett rätt så bra alternativ för dig. Då den har digital ingång för ljud (från t.ex din LG), den innehåller också en källa i form av en streamer samt ett chakraslutsteg. Då har du allt i ett och kan sen komplettera med ett multikanalsförsteg typ Akurate Kontrol eller något annat iom att DS-i har unity gainfunktionen.

Men.

Jag tycker fortfarande du ska göra så att du blickar lite framåt och försöker fastställa var du vill vara med din anläggning om t.ex 3 år. Just för att slippa onödiga kostsamma byten fram och tillbaka, detta gör man bäst genom att köpa rätt saker direkt, kanske inte allt på en gång men stegvis fungerar ju det med. Börja t.ex med en DS, driv med din naim tills vidare. Sen köper du försteg/slutsteg anpassat för dina behov.
mickeyfrancis wrote:
För linn´s ds spelare har väl innbygd dac för skivspelare och streamad musik?
Bara Majik DS-i har inbyggd DAC som kan nyttjas av andra digitala transporter.
mickeyfrancis wrote:
Sen kan man väl koppla in sonos i den?
Vet oxå att naim kommer med en ds spelare i slutet på året för runt 20, gillar ljudet på naim oxå och har bättre möjlighet och lyssna på deras grejjer då jag bor i Linköping. Lyssnade iof på Majik ds i sthlm och den lät klart bättre en min Nait 5a.
Vilket är bäst att börja med, AK´n el ds spelaren? kanske blir lite dyrt att börja med Kontrollen el?
Börjar du med en Kontrol så har du liksom ingen vettig källa och då blir det inte bra hur du än gör. Börja med en bra källa och utgå ifrån den.

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 16:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hehe jasså du har oxå börjat så.
Ok, fast om jag köper en majik ds-i så får jag 2*100 w i 4ohm vilket motsvarar ungefär samma som jag har nu (50w i 8ohm)
och sen kanske köpa till nåt majik slutsteg. El skulle du istället köpa en akurate ds o spara naimen för att sen köpa till slutsteg för man kan väl köpa till majikstegen till akuraten oxå?
lättast vore om de gick med ds-i o sen bygga vidare fast om det är stor skillnad med akuraten så kör jag på den istället.
hemmabion kommer i sista hand.
vad skulle du gjort?

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

UnidiscSC är likabra/bättre än Majikkontrol/MajikI (ja tunedem) och kan uppdateras med Dynamik och bli bättre. (den har inte ingångar för skivspelare men kan självklart kombineras med ett externt phonoförsteg om behovet uppkommer)

Har inbyggd dac som klarar att ta en digital signal från blu-ray, främst DTS men även DD att låta bättre än många kombinationer med HemmabioReciver+blu-ray med de nyaste Hd-formaten.

Det är möjligt det finns bättre jag har inte jämfört den rakt av mot med saker som kostar flera gånger dess pris beggagnat. Men för pengarna ger den otroligt mycket som bara försteg. gamla AkurateKontrol/dynamik är klart bättre(jag har inte jämfört exempel unidiscSC med Dynamik mot AkurateKontrol utan). Kinos är ändå bättre, kisto något bättre än kinos.

Ska man på en klart bra/hög nivå som närmar sig Klimax tycker jag Kinos är det klara försteget. Jag kör själv med det, men jag vill gärna ha ett Hd-ljudsförsteg, och har velat det länge, men jag har inte hittat något som är bättre som analogt pre in(för ds'en vilket är mycket viktigt) och samtidigt är bättre på surround.(jag har dock inte orkat dra runt och lyssna på allt, varken de som är väldigt billigt eller vldigt dyrt. För blir de väldigt dyrt kan jag lika gärna ha 2försteg(klimaxkontrol +kinos/eller annat surroundsteg) Min uppfattning har också varit att de flesta riktigt bra spelarna låter bättre analog in än digitalt in oavsett om försteget klarar HD-ljud eller inte. Dock kommer säkert vartfall tv-spel och kanske tv-boxar och liknande också benytja sig av HD-ljud senare och då kan det förståss vara kul att ha möjlighet till att nyttja det.

Jag hoppas Linn kommer med nåt nytt riktigt bra surroundförsteg eller en streamer som kan köra ut analogt 5.1 till film. Men jag tippar att de isf blir ganska kostbart..

Hoppas mina tankar och upplevelser kan hjälpa något.

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 15:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för tipsen.
Tror det blir att köpa en Akurate ds el majik ds till att börja med att bygga på. Är det stor skillnad mellan Majik ds-i mot att köra med typ majik ds + nåt slutsteg?
Hur funkar linn´s ds spelar? kan man stream film med dom oxå o isåfall vilka filformat?
Så om jag förstått det rätt så är måste man köpa unidisk, akurate kontrol, movie, kisto el kinos för att få surround ljud?
Vill ha så lite enheter som möjligt och blue-ray är de enda jag använder i skiv väg.
Det jag använder det är streamad musik i första hand sen streamade filmer och lp skivor och då ibland blue-ray skivor men eftersom linn inte har nån blue-ray spelare så måste jag i vilketfall som helst använda annan blue-ray spelare.
Så då tänkte jag börja med att köpa akurate/majik DS sen antingen att jag köper surround försteg el om jag bygger på med slutsteg först typ majik 5100 el liknande. Vill att prylarna ska matcha varann för ögats skull.
Sen gör det stor skillnad att uppgradera majik högtalarna el är det bättre att sikta in sig på att bi-ampa och senare köra aktiv?

PostPosted: Sun Sep 25, 2011 00:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

En lite dum fråga kanske, hur funkar de med aktiva kort? Säg att jag köper en majik ds-i och ett majik 5100 sätter man i korten i förstärkaren o måste man köpa alla på en gång. Fatta inte riktigt o de finns ju både mono och stereo?
sorry om de är en dum fråga

PostPosted: Sun Sep 25, 2011 12:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

comstedt: vad tror du om den här för HD-formaten Meridian HD621
http://www.lefflershifi.se/meridian-hd6 ... c-134.aspx

PostPosted: Sun Sep 25, 2011 13:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

mickeyfrancis wrote:
En lite dum fråga kanske, hur funkar de med aktiva kort? Säg att jag köper en majik ds-i och ett majik 5100 sätter man i korten i förstärkaren o måste man köpa alla på en gång. Fatta inte riktigt o de finns ju både mono och stereo?
sorry om de är en dum fråga
Du behöver 8 kanaler (slutsteg) för att ativera m140, så det blir t ex en 6100 och en 5100 om du önskar surround och center. Korten sätter man i slutsteget.

Edit, fast dsi, har förstås inte surroundkapacitet, då räcker det med två st 4100

PostPosted: Sun Sep 25, 2011 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mickeyfrancis wrote:
comstedt: vad tror du om den här för HD-formaten Meridian HD621
http://www.lefflershifi.se/meridian-hd6 ... c-134.aspx
the HD621 separates audio from the data stream at the HDMI source and outputs the audio via audio-only connections that are compatible with existing Meridian surround controllers. Outputs include Meridian’s proprietary MMHR interface, which can carry up to eight channels of balanced digital audio data at up to a 96-kHz sample rate, and a SmartLink output that consists of four phono sockets, each of which can carry a pair of digital audio channels at up to a 96-kHz sample rate.

Utdraget ifrån
http://www.hemagazine.com/node/meridian ... _processor

Utan att gå in i detalj på vad produkten klarar av(vilket innebär att jag måste läsa mer), TROR jag att den måste kombineras med annan utrustning, det är altså inte en enboxlösning, och den måste antagligen kombineras med just Meridian utrustning. box nr 2 är antagligen betydligt mer kostsam än denna. Jag har ingen aning om det sen blir ok ljud, hyfsat eller världsklass, men jag tror det blir kostsamt och fler låder än vad du redan vill ha, speciellt om det ska kombineras med ett Linnpre i slutändan.

Edit: The HD621 is a perfect partner for one of Meridian's Surround Sound Processors such as the G61R, G68, C61R or 861, enabling you to input and decode HDMI audio sources.
http://www.meridian-audio.com/the-colle ... essor.aspx

Jag har dock inte lyssnat nå mycket på Meridian eller haft möjlighet att jämföra med Linn pre/surround så jag vet inte hur de står sig. Dock är de nya produkter så jag tror det är billigare med en kinos, kisto osv. ska man ha top modellen är det antagligen billigare med Klimaxkontrol på kinos/kisto, men dessa ger förståss inte samma möjligheter.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00