selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 15:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

För ett par år sedan började jag lyssna lite på musik igen efter en rätt lång paus. Ett enkelt sätt att skaffa en praktisk och rätt prisvärd anläggning var då att skaffa en Sneaky DS med ett par K104 barnvänligt fastskruvade i väggen på brakits. Den Majik-I (LK) som jag tidigare hade till stereon fick flytta upp till teverummet. Jag rippade min skivsamling till FLAC, skaffade NAS och en iPad och var helt enkelt rätt nöjd. Visst, Komponent 104 har inte massor av bas men låter ändå ganska trevligt och det är trivsamt att kunna sitta i soffan och kontrollera musiken. Jag lyssnar på skapligt blandad musik, till exempel jazz, klassiskt, funk och kanske lite hårdrock och country.

Nu ska jag emellertid flytta och kommer att vara tvungen att ha musik- och teverum kombinerat. Jag behöver alltså ingångar för tevebox, mediaspelare, blu-rayspelare och vad det nu är i min anläggning för att få teveljud som går att acceptera.

En trevlig variant är att köpa en Majik DS-I och ett par M109 och ha Sneakyn i sovrummet. Det innebär dock en inte obetydlig utgift, även om jag skulle byta in min Sneaky som jag rimligen inte får speciellt många tusenlappar för.

Ett alternativ till det är att använda min LK Majik-I som förstärkare, Sneaky DS som källa och behålla K104-högtalarna. Jag har inte testat hur det skulle låta, men det är för all del enkelt att göra. Fördelen med det alternativet är att jag redan har allt som behövs.

Sedan finns det naturligtvis alternativet att behålla Sneakyn som källa men byta ut mer eller mindre av resten och det är där ni kommer in. Hur skulle man för rimliga pengar uppgradera genom att byta ut eller komplettera det jag redan har? Budget är ju rätt beroende på hur bra resultatet kan förväntas bli och jag är inte främmande för att köpa begagnat. En liten förbättring kan väl vara värd några tusenlappar, en större kanske 15. Ska jag lägga ut mer pengar köper jag som sagt en DS-I (kanske begagnad om jag kan hitta en) och passande högtalare och får allt jag behöver i en enda låda. Möjligheten att spela jättestarkt är rätt oviktig eftersom jag ska bo i lägenhet. Bonuspoäng utdelas för möjligheten att kunna uppgradera stegvis och för lösningar som möjliggör digitala ingångar och bättre DA-omvandlare för teveprylarna.

Så, finns det någon som skulle vilja dela med sig av några idéer?

PostPosted: Wed Aug 31, 2011 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som att du egentligen redan vet vad du vill ha; DS-In, vilket också låter som klockren lösning på de önskemål du har, förutom att det kan bli lite svårt att få in i budget, men beg går det kanske.

Ett grundråd som ofta framförs och som har sina klara poänger är att ta en funderare på var du vill hamna och hur mycket du på sikt är beredd att betala och försöka komma dit med så få omvägar som möjligt.

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 10:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Traktorpojken wrote:
Låter som att du egentligen redan vet vad du vill ha; DS-In, vilket också låter som klockren lösning på de önskemål du har, förutom att det kan bli lite svårt att få in i budget, men beg går det kanske.

Ett grundråd som ofta framförs och som har sina klara poänger är att ta en funderare på var du vill hamna och hur mycket du på sikt är beredd att betala och försöka komma dit med så få omvägar som möjligt.
Du har rätt, det är DS-I jag vill ha och innan jag köpt en sådan kör jag med Sneaky DS och LK Majik-I. Budget är flexibel och det viktigaste är nog att jag köper något jag vill ha.

Vilken den i kedjan vill man uppgradera först, dvs gör mest skillnad, om målet är DS-I och bättre högtalare än de jag har nu? Vilka högtalare kan man sikta på? K110, M109 eller kanske något äldre som Ninka?

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 11:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

a.g wrote:
Jag behöver alltså ingångar för tevebox, mediaspelare, blu-rayspelare och vad det nu är i min anläggning för att få teveljud som går att acceptera.
En trevlig variant är att köpa en Majik DS-I och ett par M109 och ha Sneakyn i sovrummet. Det innebär dock en inte obetydlig utgift, även om jag skulle byta in min Sneaky som jag rimligen inte får speciellt många tusenlappar för.
Ett alternativ till det är att använda min LK Majik-I som förstärkare, Sneaky DS som källa och behålla K104-högtalarna. Jag har inte testat hur det skulle låta, men det är för all del enkelt att göra. Fördelen med det alternativet är att jag redan har allt som behövs.
Så, finns det någon som skulle vilja dela med sig av några idéer?
Kör Sneaky/K104 i sovrummet. (eller skippa sovrummet å satsa allt du kan i TV-rum)
Jag skulle ha satsat på: (Jag lägger högsta prio på musiken.)
Väldigt Flexibel budget : ADS/D - Kinos - A2200/D - M140.
Mindre Flexibel budget : ADS/D - Sen 5103 - 5250(5125) - M109
Begränsad budget : ADS/D - LK Majik-I - K104

Motivering en ADS/D är en ruskigt prisvärd musikåtergivare som du kan leva rätt länge med! (My "5 cent")

/T

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser nu att jag läst ditt inlägg lite slarvigt; trodde du behövde digitala ingångar.

DS-In är ju en grymt fin lösning om man har krav på få lådor men den är fortfarande ovanlig på begagnatmarknaden. Håller nu helt med Teuvo att en ADS av så modernt snitt som möjligt vägen att gå. Det börjar vara gott om Akurate DS med Dynamik på beg marknaden för priser som ryms i din angivna budget. ADS/D-Majik-k104 kommer att spela riktigt fint och ger också en god flexibilitet för framtiden.

Handlar man begagnat kan det ofta vara en poäng i att inte alltför hårt låsa in sig på vilken del man ska byta härnäst utan bestämma vilket system man vill uppnå på sikt och slå till när rätt produkt till rätt pris dyker upp.

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 12:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Traktorpojken wrote:
Ser nu att jag läst ditt inlägg lite slarvigt; trodde du behövde digitala ingångar.
Jag var antagligen otydlig. Jag behöver kanske inte digitala ingångar men visst skulle det vara ett ganska stort plus att slippa använda enklare DA-omvandlare i mediaspelare eller blu-rayspelare när man ser på film. Dock är musiken utan tvekan högre prioriterad så jag tar till mig av era råd att överväga en begagnad ADS/D.

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 13:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

a.g wrote:
Traktorpojken wrote:
Jag var antagligen otydlig. Jag behöver kanske inte digitala ingångar men visst skulle det vara ett ganska stort plus att slippa använda enklare DA-omvandlare i mediaspelare eller blu-rayspelare när man ser på film. Dock är musiken utan tvekan högre prioriterad så jag tar till mig av era råd att överväga en begagnad ADS/D.
Helt rätt du kan alltid börja med en ADS/D.
Senare titta på ett bra/prisvärt AV-försteg 5103/Kinos/Kisto.
Har själv ägt en Kinos ett par år och va väldigt nöjd med den?

Två saker har jag lärt mig: (int' för att jag e klok eller nått!)
- Det finns inget slutmål, vilka prylar finns det om 10/15/20 år?
- Budgeten är till för att spricka... hehe!

/T

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 20:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

På sistone har Unidisk SC sålts för nästan löjliga priser. Den har digitala ingångar (både optiska och elektriska), analoga ingångar, spelar dvd:s etc. etc. Kolla om det kan vara ett alternativ. Tänk bara på att det finns olika versioner. bl.a. med scart eller hdmi för bild. Med dynamik är självklart ett plus.

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 21:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tackar för alla goda råd jag fått. Fortsätt gärna, jag lär mig saker hela tiden.

Nu har jag testat lite hemma med Linnprylarna jag har, alltså Sneaky DS och Komponent 104 med och utan LK Majik-I. Jo, jag är lite nybörjare på det här, men eftersom det ju är jag som ska lyssna är väl mina synpunkter viktigast. Därmed inte sagt att jag inte gärna tar emot hjälp av er som lyssnat både mer och på bättre prylar.

Vad kan man säga? Till en början låter det ju olika med och utan Majik-I. Ganska mycket olika, faktiskt. Tyvärr kan jag inte riktigt avgöra vad som låter bäst. Eller, kör jag med Sneakyn upplever jag ljudet som tydligare. Som att alla detaljer är tydligare utmejslade, precis det där som slog mig så tydligt när jag lyssnade på DS för första gången. Det som krånglar till det är ju att det på något vis låter skojigare när jag kopplar in Majikförstärkaren. Mer musik och mindre ljud om ni förstår vad jag menar? Som att vara på fest: jättekul men kanske en smula suddigt i kanten ibland.

Är jag ute och cyklar? Borde den ena kombinationen låta mycket bättre än den andra?

Jag tror i alla fall att jag kan leva med kombinationen SneakyDS, LK Majik-I och Komponent 104 ett tag. Billigt på nivån gratis är ju aldrig fel och så lyder jag rådet att hoppa på någon uppgradering när jag springer på ett bra tillfälle.

PostPosted: Fri Sep 02, 2011 00:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

a.g wrote:
Jag tror i alla fall att jag kan leva med kombinationen SneakyDS, LK Majik-I och Komponent 104 ett tag.
Det är ju faktiskt en alldeles utmärkt anläggning (och du kan säkert få den att prestera ännu bättre än idag genom att jobba mer med detaljer installationen framöver). Kul!

PostPosted: Fri Sep 02, 2011 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

a.g wrote:
...kör jag med Sneakyn upplever jag ljudet som tydligare. Som att alla detaljer är tydligare utmejslade, precis det där som slog mig så tydligt när jag lyssnade på DS för första gången. Det som krånglar till det är ju att det på något vis låter skojigare när jag kopplar in Majikförstärkaren. Mer musik och mindre ljud om ni förstår vad jag menar? Som att vara på fest: jättekul men kanske en smula suddigt i kanten ibland.
Jag tycker det låter som en bra beskrivning. Sneaky som ren källa gör att det blir roligare, LK Majiken grötar till det lite. Tänker man source first så blir det totalt sett bättre musik när du kombinerar dem.

PostPosted: Fri Sep 02, 2011 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men borde inte Majik vara bättre som förstärkare också?

PostPosted: Fri Sep 02, 2011 15:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Men borde inte Majik vara bättre som förstärkare också?
Inte helt 100 när det gäller "LK" Majik.
Men det vore kul att testa!

/T

PostPosted: Fri Sep 02, 2011 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast varken den digitala volymkontrollen eller slutstegen i Sneaky ska väl vara så mycket att hurra för?

PostPosted: Sat Sep 03, 2011 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svårt att veta. Digitala volymkontroller brukar inte vara så bra utanför ett snävt volymområde. Slutsteget borde vara bättre än i en LK Majik-I, tycker jag. Men då det (väl?) inte går att använda separat är det svårt att jämföra.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00