selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 13:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad säger ni: Om man har perfekt intunade högtalare, kan rätt placering då ändras som man byter Cd-spelare från exempelvis Ikemi till Akurate CD?

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 18:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Fuffe, intressant fråga!

Min erfarenhet är, att det är mycket vanligt, att en viss justering av högtalar positionen är legio, efter alla uppgraderingar i anläggningen.

Frågan är ju om högtalarna verkligen stod på den "bästa positionen" eller om det bara var en suboptimal topp och den nya bättre källan, obarmhärtigt avslöjar detta.

Så för att få ut mesta möjliga musikåtergivning ur anläggningen, så brukar jag alltid se över installationen, efter en uppgradering.

Mvh MRTweak

PostPosted: Thu Sep 01, 2011 23:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min erfarenhet är att man hamnar på samma position. Tunedem anpassar högtalarna till rummet oberoende av källa.
Men dock är det så att med bättre källa blir det lättare att höra skillnader! Slutsatsen blir att om du kände dig osäker på den gamla placeringen, så gör om. Om du hittar en ny optimal placering kan du lätt jämför med den gamla.

PostPosted: Mon Sep 12, 2011 13:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min högtalarplacering har inte direkt ändrats vid uppgradering av exempelvis LP12 eller försteg. Jag har dock varit med om att ju bättre anläggning man får ju tydligare blir det om högtalarna verkligen stod optimalt. Som nu senast när jag lät Lejonklou justera LP12an så blev det mer uppenbart att det kanske skulle gå att optimera högtalarplacering ytterligare, det kändes liksom lite spretigt men det hade jag inte tyckt innan, jag hade även exprimenterat en del innan utan att hitta något som var bättre. Efter lite provande har jag kommit fram till att 0,5cm invinkling blev bättre. Så man kan alltid prova lite, men det är förmodligen bäst att göra efter några veckor när man vant sig vid uppgraderingen.

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00