sportbilsentusiasten wrote:
torig, har du testat olika DHCP inställningar då?. Större skillnad än Songcast som redan det är en trevlig förbättring.
Jag är ingen nätverkstekniker och vill därför inte experimentera med inställningarna i min router (Asus RT-N56U) utan experthjälp. Hos mig är DHCP "aktiverad", men installatören av min ena DS ska ha gett densamma en "dedikerad" IP-adress (ursäkta om jag använder fel uttryck). Förövrigt kan routern "hantera" upp till 253 IP-adresser och jag har inte upplevt någon instabilitet förutom någon "drop-outs", någon gång. Det skulle dock vara spännande att testa mer vad det gäller de olika inställningarna och dess betydelse/påverkan på det slutliga resultatet vad det gäller musikåtergivning.
Som NAS använder jag RipNas (dock inte till att rippa skivor med ety jag tycker jag inte har samma kontroll över rippningen som när jag använder dBpoweramp separat). RipNas har ju som bekant ingen fläkt utan är tyst och fin. Dock har jag ställt den på en extern datafläkt (avsedd för bärbara PC), som drivs via USB-ingången på dotterns PC. Jag inbillar mig att kylning är viktigt, så RipNasen får extra kylning när dotterns PC är igång (vilket den i princip är hela dagarna). RipNasen har totalt 2,5TB ledigt utrymme, så den räcker till några skivor till
/mvh