selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: AKDS+KINOS
PostPosted: Fri Aug 12, 2011 20:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,
Har ngn kört AKDS med Kinos ? Tänkte byta ut min unidisc mot en kinos. Målet är ju ha en bättre försteg samt en bättre bild kvalite.
Läste att kinos är ju betydligt bättre än Akurate Kontrol. Stämemr det?
Tack för alla kommentarer.

Mvh
Alborz

Post subject: Re: AKDS+KINOS
PostPosted: Fri Aug 12, 2011 20:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Alborz wrote:
Hej,
Har ngn kört AKDS med Kinos ? Tänkte byta ut min unidisc mot en kinos. Målet är ju ha en bättre försteg samt en bättre bild kvalite.
Läste att kinos är ju betydligt bättre än Akurate Kontrol. Stämemr det?
Tack för alla kommentarer.

Mvh
Alborz
Körde ADS/D med Kinos under en längre tid.
Det enda jag jämförde Kinosen va mot AK utan Dynamik.
Kinosen va klart bättre.

/Teuvo

PostPosted: Sun Aug 14, 2011 01:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har kört unidiscSC med gamla AkurateDS. Sen Kinos med gamla Akurate/DS och byte upp til Nya AkurateDS.

Jag tycker Kinosen är mycket bättre än Unidiscen ljudmässigt. Jag tycker kinosen är klart bättre än gamla akuratekontrol med eller utan Dynamik.

När det gäller bild så vet jag inte om den kommer påverkas nänmvärt av att du då, om jag förstår det rätt bara använder unidiscen till källa för dvd. Men en liten förbättring är säkert möjlig. Jag tänkte inte direkt på den när jag i början hade kvar min unidisc och använde till dvd uppspelning.

Jag har inte jämfört nya akuratekontrol med kinosen men jag skulle tro att den är bättre än kinosen ljudmässigt, men då får man inte 5.1/7.1

PostPosted: Tue Aug 16, 2011 11:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack för svaret. Jag tror inte att det finns HDMI på Kinos eller? Undrar också om man kan spela musik i Kinos som en unidic för det är ju ett försteg som är byggd för en bättre bildöveföring men jag är inte så säker!!

Mvh
Alborz

PostPosted: Tue Aug 16, 2011 14:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag fattar inte vad fan Linn håller på med, varför har dom inte släppt försteg med HDMI ännu? Vad har hänt med Bluraystöd/HD-film?
Personligen så har jag inte riktigt råd att köpa en Kinos för 130 000 (eller begagnat för 68 000 som på takt o ton just nu), men OM jag köpte ett så skulle jag ju vilja ha stöd för HT-TV/HD-video och ett modernt interface som HDMI.

Post subject: AKDS+KINOS
PostPosted: Tue Aug 16, 2011 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja jag vet inte hur en kinos står sig mot en exotik/ak med dynamik, tyvärr så kom det inga nätdelar till kisto/kinos, att det inte kommer nya försteg med hdmi är väl för att Linn lämnat hemmabio bakom sig kanske?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Aug 16, 2011 15:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

AzP wrote:
Jag fattar inte vad fan Linn håller på med, varför har dom inte släppt försteg med HDMI ännu? Vad har hänt med Bluraystöd/HD-film?
Personligen så har jag inte riktigt råd att köpa en Kinos för 130 000 (eller begagnat för 68 000 som på takt o ton just nu), men OM jag köpte ett så skulle jag ju vilja ha stöd för HT-TV/HD-video och ett modernt interface som HDMI.
Jag frågade en av Linn snubbarna ang. HDMI? Det fanns ingen fastlagd standard för det.
Det moderna interfacet HDMI levererade varken bra bild eller ljud, i jämförelse med Komponentkabel/SPDIF.
(Har inte gjort någon jämförelse efter hdmi v1.1)
Jag tror du menar Kisto, och jag kan inte annat än hålla med om att det ät "snutt" med HDMI.

/T

PostPosted: Tue Aug 16, 2011 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns switchar för HDMI, och scalers för den som vill ha sånt.

Jag såg en intervju på nätet för en tid sedan med nån av de ledande utvecklarna från ett av de största hifi-bolagen. Han, nån halvchef, projektledare för referens grejer, menade att hdmi skulle hållas så långt borta från en preamp som möjligt. Han menade också att detta gjorde att deras Full-hd referens pre osv. blev så pass kostbar då de var tvungen att göra så mycket extra för att hålla samma kvalitet på detta försteg som på de som inte tar in HDMI-signaler.

Det bästa innan deras topp lösning var då att ha en bra blu-ray med inbyggd dekoder. Köra analogt till ett bra 5.1/7.1 försteg och köra bilddelen till en tv/projektor/scaler/hdmi switch osv.

Själv har jag tidigare prövat med ett par spelare analogt in i kinosen och det fungerar bra. Bättre än motsvarande spelare in i de FUll-hd recivers försteg jag haft möjlighet att jämföra med. Men de dyraste av dessa lösningarna har möjligen kostat på sin höjd som en mycket billig beggagnad kinos. (jag har faktiskt nog rca Linn Silver så jag kan köra bara Silver mellan en blu-ray och kinosen, om de nu påverkar ljudet) Sista spelaren jag hade var NAD's värsta/dyraste spelare, turligt nog köpte jag den beggagnad för jag var inte nöjd med den.

På Linn butiken här hade de en av de nya oppo spelarna när jag var där sist och kör Onkyo recivers/och onkyo pre till linn försteg slutsteg. Så att det går att driva center och bakhögtalare med reciver och dekoda hd signaler i onkyon sen via analog Linnpre som också används som pre för ren stereo och DS.

De rekommenderade mig att köra just så, ett analogt Linnpre och unity gain smat en reciver eller pre vid sidan om för hd-ljuds dekodning. Eller att hitta en bra Blu-ray och köra analogt. Men de menade att jag borde kunna få en hyfsad Reciver om jag sålde mitt A4200 som just nu bara driver center och bakhögtalare och då blir det inte fler låder. Men de menar samtidigt att om jag i framtiden inte tänkt ha mer en en källa med HD-ljud att Kinosen skulle vara bättre med en blu-ray analogt.

PostPosted: Tue Aug 16, 2011 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har Exotic unity Gain kanske det är det bästa för den som har en mer taight budget och köra en reciver vid sidan om för HD-ljud, hdmi switch samt drivning av center, bakhögtalare.

PostPosted: Tue Aug 16, 2011 19:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

På unidiscen sitter en HDMI interface och vad man hör hela tiden är ju att HDMI överför den bästa kvaliten på både bild och musik (jag vet inte om det stämmer men tanke på vad Ni tillade). Men hur som helst man ser ju nya TV burkar som är försedda med HDMI och t.o.m version 1.4 som är ju avsedd för 3D bilder.

En annan fråga är ju platsen. Hur många burkar skall man kunna ha(bör ha) på sin TV -bänk? För tillfället har jag 4 och det finns ingen plats för mera burkar. Skall man skaffa sig kanske en två våning TV bänk som kan stödja åt 9 burkar??? Å andra sidan, mera elektronik, mera krångel så jag vill gärna hålla antalet så låg som möjligt.

Om jag skall byta unidiscen mot en kinos, kanske för det mesta är ju föratt få en bättre försteg som kan leverera bättre musik men ärligt talat, valet är ju INTE så lätt.

Alborz

PostPosted: Tue Aug 16, 2011 21:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Exotic har inte unity gain, finns ingen orsak till det heller egentligen vad jag har förstått, likväl som Majik-I saknar det. Linn resonerade som så kring Majik-I att, vill man ha filmljud finns Kinos och Kisto. Vad dom inte tänkte på alls var tyvärr att det kommer nya format osv på löpande band.

Jag själv använder ett Integra DHC 80.2 försteg som är ett grymt bioförsteg med HDMI och hela baletten samt stöd för bland det bästa som finns i kalibreringsväg. Till musik i 2-kanals däremot låter det rätt så mediokert om man gillar just Linns sound och musikalitet då dom analoga ingångarna håller allt annat än vettig kvalitet. Har tänkt komplettera med ett nytt AK som har stöd för Unity Gain så fort plånkan har stöd för det. Så får den ta hand om 2 kanalsljudet medan Integran får ta hand om resten med HDMIväxling och stödet för bioformaten osv. En Oppo kopplad till det försteget och rätt kalibrerat låter sanslöst bra i film med blurayfilmer. Lyssnade på detta när jag var nere i fjollträsk sist och jag kan bara säga att, visst låter Linns bioprylar t.ex Unidiscen ok men dom har halkat efter lite bättre processorer som finns numera. Vill man ha ännu värre biosteg så är ADA ett bra val enligt branchfolk som bygger riktigt tunga biografer, har dock inte hört det själv.

Jag ser inte riktigt någon annan utväg egentligen, alternativet är väl att köra HDMI separat på sidan om och leva med Dolby Digital och DTS och plugga en in Kinos eller en äldre AK/Exotic. Båda runt 18-25k beggade vilket är helt okej.

kairn av nyare snitt (U12) , kollektor, nya AK, KK är dom försteg jag känner till som har Unity Gain. Otroligt synd att Linn inte har fixat det till Majik-I, hade varit ett klockrent val annars då det saknas ett försteg med Unity Gain i mellansegmentet (majikklass).

En liten fotnot också, jag skulle inte rekommendera att man kör centern på en Onkyo, då tror jag man blir besviken. Inte om man har Linnsteg till frontarna. Jag hade kört med Linnsteg till även centern utan tvekan. Jag ska köra med helaktiv front för att få balans i hela frontsystemet. Centern är viktig i film och man bör inte snåla in på slutsteget till den

Linns avsteg från multikanal med just AK tycker jag indikerar Linns inställning för närvarande. Det verkar vara stereoljud i fokus och jag tror det kommer att hålla sig på det viset under en överskådlig framtid.

PostPosted: Wed Aug 17, 2011 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testa en kinos eller kisto, med oppos bästa spelare analogt in och jämför den mot integran/onkyon digitalt in.... Onkyon är säkert imponerande på film men släng på nån bra konsert där inte färgning eller häftiga effekter, osv imponera på dig lika mycket. Jag tror det är pga att linns försteg är mycket bättre som du hör så stor skillnad med analog källa in. När du jämför Hd-ljud mot dts eller dd för onkyon ett helt annat källmaterial/source.

Edit: Det är mycket möjligt integran/onkyon gör om analogsignalen till digital och tillbaka till analog igen. DVS att den inte har någon analog genom gång alls...

Jag har inte hört nån sånn pre som slår kinos/kisto analogt in. Men o andra sidan har jag inte hört dyare än runt 20-25k och ser man til oppos bästa har den antagligen samma eller bättre dacar en dessa preampar och är mer opptimerad för att dekoda ljudet och skicka det vidare färdigt behandlad. Spelaren behöver trots allt inte innehålla hälften så mycket funktioner och grejer som en modern Hd-pre som har allt som krävs för att vara av senaste snitt. Och så är det kanske lite fusk att byta ut hdmi'n mot analoga kalbar.

Men jag vill ändå ha ett sånt försteg, jag vill ha switch, hd-dac, fullhd skalning osv i mitt pre det hade vart smutt. Men det får bli när jag har råd med en Klimaxkontrol till stereo delen, då kanske det kan vara värt att nedgradera surround delen mot att få alla extra funktioner. I slutändan kommer väl aldrig Linn med nåt ändå och när man väl har fler källor en 1 som kan gå Hd-ljud har man inte mycket att välja på... Eller så får jag helt enkelt leta upp ett surround pre med dom funktionerna som är bra nog. Jag har inte hört varken Krells 1200 eller evo 707'a kanske dom är bra, man hoppas att nåt ska vara det. prissett borde det de, då de kostar 110-130, respektive 300k dessutom kommer jag knappast ha råd ens till ett beggagnat 707a på flera år.... kanske inte ens en 1200....

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00