selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Svällande filbibliotek
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gissar att jag är långt ifrån ensam om att ha ett bibliotek med musikfiler som börjar bli oöverskådligt. I skrivande stund består det av drygt 28000 låtar. Mitt problem är att jag allt mer har övergått till att lyssna på senast inlagd plus några få gamla favoriter. Har en absolut känsla av att DS-tekniken har minskat det antal skivor jag lyssnar på under en given period.

När man hade skivor, både CD och LP, så bläddrade jag igenom biblioteket när jag inte visste exakt vilken skiva jag ville lyssna på och fastnade då ofta för något jag inte lyssnat på på länge. Med digitala filer blir det mycket svårare att få den överblicken.

Medan jag rippade mina skivor körde jag en Squeezebox (och Squeezecenter) som hade en funktion som jag saknar med de mediaservar jag testat. Nämligen att man kan klassificera musiken med mer än en genre, tex kunde låt 1 tillhöra genren "pop; rock" medan låt 2 "progressiv; rock". Sökte man då på genren "rock" dök båda upp, medan låt 1 även dök upp på "pop" och låt 2 på "progressiv". För mig var detta ett mycket bra sätt att få fram ett hanterbart antal träffar och utifrån dem välja vad jag skulle lyssna på; ofta har jag iaf lite känsla för vilken stil man är sugen på när man ska dra igång stereon.

Hur gör ni andra? Har ni några bra tips för att skapa en bra översikt över en stor musiksamling?

PostPosted: Mon Jun 27, 2011 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En bra browser (t.ex. Chorus DS HD på iPad) och full koll på taggar är ett måste för att få koll. Bra bilder och bra sökträd är också viktigt. För egen del brukar jag browsa i Artist/Album el. Genre/Artist/Album el. Genre/Album (den senaste blir rätt maffig), men med rätt konvolut och en snabb server/browser så funkar det finfint - påminner mycket om att bläddra i skivhyllan.

PostPosted: Mon Jun 27, 2011 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med HCL om skivomslaget, det är viktigt för att uppnå en "känsla".

Om din mediaserver ger dig möjlighet, bläddra runt bland skivomslagen. Det är väldigt inspirerande och kan plötsligt ta dig in på en musikalisk väg, som du kanske inte hade tänkt vandra på när du satte dig ner för att lyssna :)

PostPosted: Mon Jun 27, 2011 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina taggar är närmast prickfria men är inte nöjd med hur det funkar på min iPhone/iTouch. Använder ffa de första två sökträden som HCL anger, plus via "folders" där jag lagt upp en mapp dit jag lägger all ny musik som får ligga där tills den inte känns "ny" längre.

Ska man behöva skaffa en iPad? (eller så kanske jag ska säga att "äntligen får jag skaffa en padda"... 8)

PostPosted: Mon Jun 27, 2011 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker att padda+chorus dshd funkar kanon. (köpte en beggad padda 1 gen för 2,5, räcker fullt och väl). Fortfarande i första hand twonky som ställer till det mest tycker jag - en av twonkys mest irriterande funktionsbrister är oförmågan att hantera multipla poster i artist-fältet. Multipla genrer ska dock kunna hanteras vill jag minnas att jag läste nånstans på linns forum.

PostPosted: Mon Jun 27, 2011 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken, känner igen mig i det du skriver. Själv funderar jag på att testa Kinsky Jukebox med utskrift på papper med omslagsbilder och låtlistor. Kan tänka mig att det är ett rätt trevligt sätt att bläddra i musikbiblioteket. Problemet är väl bara att utskriften blir på flera hundra sidor! Så om man lägger till nya skivor, ska man då printa allt igen...? Men kanske kan vara något att prova? Jag tilltalas av det analoga i konceptet.

PostPosted: Tue Jun 28, 2011 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Traktorpojken, känner igen mig i det du skriver. Själv funderar jag på att testa Kinsky Jukebox med utskrift på papper med omslagsbilder och låtlistor. Kan tänka mig att det är ett rätt trevligt sätt att bläddra i musikbiblioteket. Problemet är väl bara att utskriften blir på flera hundra sidor! Så om man lägger till nya skivor, ska man då printa allt igen...? Men kanske kan vara något att prova? Jag tilltalas av det analoga i konceptet.
Svällande bibliotek kan bli problem oavsett i vilken form man har dem. Ett par hundra skivor är helt ok att hantera, må det vara LP, CD eller på hårddisk. Alla format har också sina för- och nackdelar. LP/CD har en överskådlighet som jag inte tycker hårddisklagring har. Sökfunktionerna i rätt taggad hårddisklagring är dock oöverträffad.

Jag hade själv tankarna att spara CD-omslagen separat i plastfickor (finns anpassade sådana, bla annat hos Svalander) men då blir det ett bekymmer med musik som anskaffats på annat sätt.

Att skriva ut albumen på en sorts lista är en lösning, men då bör man ha en sida per album eller åtminstone en sida per artist. Då behöver man inte skriva om så mycket vid nyanskaffning.

// B

PostPosted: Tue Jun 28, 2011 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag hade själv tankarna att spara CD-omslagen separat i plastfickor (finns anpassade sådana, bla annat hos Svalander) men då blir det ett bekymmer med musik som anskaffats på annat sätt.
Jag har faktiskt haft kvar min skivsamling brevid anläggningen för att kunna ögna igenom den när jag inte vet vilken skiva jag ska välja. Tyävrr är dock samlingen fortfarande nerpackad efter flytten från lägenheten till huset i väntan på att jag ska får musikrummet färdigt.

Men det känns lite som att gå över ån efter vatten att först välja skivan i hyllan och därefter leta fram filen och spela den på DSen.

Dessutom är detta inte hållbart ens i teorin särskillt länge till då allt större del av mina musikinköp sker digitalt så det inte ens finns någon skiva att ställa i hyllan.

PostPosted: Tue Jun 28, 2011 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Jag håller med och känner igen mig i detta. Jag använder numera en PC med Kinsky desktop och tycker att det funkar hyffsat. Ofta använder jag year / album, för att planlöst hitta musik.

Jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt det. Jag har ofta funderat över "överflödets förbannelse" vilket jag tycker detta är. Jag är därför idag ganska försiktig med addera ny musik till musik biblioteket. Med det utbud som finns idag så är annars risken stor att man har massor med musik som man inte hunnit lyssna igenom och genom detta bara spelar gamla favoriter.

Med jämna mellanrum går jag igenom musik som jag inte känner igen och raderar helt enkelt sånt som inte tilltalar mig. Både på vinyl och DS. Man kan tycka att det är dumt och onödigt bryskt att göra så, men jag är av den uppfattningen att om ett schysst Linn system inte kan få mig att uppskatta musiken efter 2 genomlyssningar så spenderar jag hellre min tid med att lyssna på sånt som ger mig något. Detta är väl en aning inskränkt men tid är idag en sådan bristvara så att när jag väl lyssnar på musik så ska det vara kul. Risken är naturligtvis att man inte breddar sin musiksmak, men man får ta det onda med det goda. Kommer man i framtiden på andra tankar så går det alltid att köpa musiken igen. Ungefär som med vin: varför ska jag sitta och pina i mig dåliga viner när det finns goda. Jag satsar hellre på kvalité (subjektivt enligt min smak) än kvantitet.

PostPosted: Tue Jun 28, 2011 11:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag änvänder ChorusHD och en IPAD. Har man lagt till bra coverart känns det som att bläddra i ett CD bibliotek.. Fast bättre eftersom jag kan snabbt söka upp specifika album.

PostPosted: Tue Jun 28, 2011 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Upptäckte nu till min glädje att XBMC, som jag har installerat på min kombinerade filserver och HTPC, fixar genrer som jag önskade enl ovan så att genren "pop; rock" dyker upp som tre olika genrer "pop", "rock" och "pop; rock". Alltid något.

Återstår att testa om det blir någon kvalitetsförlust jämfört med Asset eller Twonky...

Får kanske fundera på en iPad för att få det mer överskådligt...

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00