Erik wrote:
Kravm wrote:
Hej,
Hur långt från väggen brukar vara lämpligt att placera ett par 212s? Linn säger mer än 23 cm, men eftersom jag har ett ovanligt stort rum (60kvm) så kanske det blir för lite bas. För tillfället har jag inte tillgång till en Linn återförsäljare att finjustera (det gjordes en gång, men sedan råkade någon i familjen flytta högtalarna).
Det har ingenting med mängden bas att göra. Det är tyvärr bara att lyssna fram rätt position. Som tur är lönar det sig rikligt.
Lycka till.
/Erik
Ett problem för mig är att Linn systemet finns i mitt vardagsrum och att det därför inte finns någon naturlig lyssningspunkt. Där "sweet spot" borde ligga står det ett soffbord. Så jag försöker hitta en placering av högtalarna där ljudet blir bäst möjligt i hela rummet. Därför letar jag efter någon rekommenderad generell placerings position, om det nu ens finns.
Bästa kanske är att välja en position och flytta högtalarna efter vad som låter bäst just där och sedan hopppas att den placeringen även fungerar bäst för övriga delar av rummet.