selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Placering av 212s
PostPosted: Wed May 11, 2011 15:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej,

Hur långt från väggen brukar vara lämpligt att placera ett par 212s? Linn säger mer än 23 cm, men eftersom jag har ett ovanligt stort rum (60kvm) så kanske det blir för lite bas. För tillfället har jag inte tillgång till en Linn återförsäljare att finjustera (det gjordes en gång, men sedan råkade någon i familjen flytta högtalarna).

Post subject: Re: Placering av 212s
PostPosted: Wed May 11, 2011 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Hej,

Hur långt från väggen brukar vara lämpligt att placera ett par 212s? Linn säger mer än 23 cm, men eftersom jag har ett ovanligt stort rum (60kvm) så kanske det blir för lite bas. För tillfället har jag inte tillgång till en Linn återförsäljare att finjustera (det gjordes en gång, men sedan råkade någon i familjen flytta högtalarna).
Det har ingenting med mängden bas att göra. Det är tyvärr bara att lyssna fram rätt position. Som tur är lönar det sig rikligt.
Lycka till.

/Erik

PostPosted: Thu May 12, 2011 13:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Erik wrote:
Kravm wrote:
Hej,

Det har ingenting med mängden bas att göra. Det är tyvärr bara att lyssna fram rätt position. Som tur är lönar det sig rikligt.
Lycka till.

/Erik
Ett problem för mig är att Linn systemet finns i mitt vardagsrum och att det därför inte finns någon naturlig lyssningspunkt. Där "sweet spot" borde ligga står det ett soffbord. Så jag försöker hitta en placering av högtalarna där ljudet blir bäst möjligt i hela rummet. Därför letar jag efter någon rekommenderad generell placerings position, om det nu ens finns.

Bästa kanske är att välja en position och flytta högtalarna efter vad som låter bäst just där och sedan hopppas att den placeringen även fungerar bäst för övriga delar av rummet.

PostPosted: Thu May 12, 2011 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Kravm!

Det du beskriver går utmärkt. Den optimala positionen för högtalarna är nämligen densamma oavsett var i rummet du befinner dig. Om du beskriver ditt vardagsrum med en enkel ritning och anger vilka material väggarna består av, så kan du få generella råd här på forumet.

För att sedan få det att låta riktigt bra så behöver du en installation av någon som är duktig på att hitta exakt rätt placering. Märkligt nog är det så att det är i den sista centimetern som det allra största ljudmässiga lyftet sker, det är då allt "faller på plats".

PostPosted: Sat May 14, 2011 15:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lite hjälp på vägen tar jag tacksamt emot! Rummet är ca 65kvm med fem meter till nocken. Eftersom det är en vindsvåning så är det snedtak i hela rummet. Väggarna är av trä med gipsskivor mot själva rummet. Ganska mycket hårda ytor som glas och betong, men jag har en stor matta med en 10 man soffgrupp i mitten. Soffbord och spis i betong.

Förmodligen inte helt lätt att placera Linn systemet rätt, men jag behöver bara få det på en ungefär tills jag kan ordna så att min återförsälare kommer förbi.

Systemet är i dagsläget KDS/AK kontrol (model 2010)/AK4200/AK 212.

PostPosted: Sat May 14, 2011 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilket fantastiskt rum!!!!
10-mans soffa stort och högt i tak.
Ett sådant rum kräver Keltik 8)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun May 15, 2011 01:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

212 i ett sånt utrymme kommer att spela snyggt men att få något tryck blir svårt

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun May 15, 2011 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
212 i ett sånt utrymme kommer att spela snyggt men att få något tryck blir svårt
Ja. En 4200 till och aktivering + två 226:or och uppgradering av KDS till den nya skulle ta hela anläggningen till helt andra höjder än idag. Med två 226:or går det låta subben fylla på över 100 Hz (om det skulle behövas) och då blir det även rejält tryck. Testade själv så, men eftersom jag bara har en så blev det alldeles för tydligt var subben var (det behövs två om man skall dela högt). En sådan anläggning kräver proffsinstallation d.v.s. inget man gör enkelt själv.

PostPosted: Sun May 15, 2011 18:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

AK 212 är bara en tillfällig lösning, ska prova 320a snart. 350 är inget alternativ för mig, jag tycker de ser alltför klumpiga ut. Designen är viktig för mig (och speciellt min fru!). Sedan är ju det eviga problemet att grannarna har en tendens att klaga om man spelar alltför högt i en lägenhet. Klart att om man har ett separat lyssningsrum i en villa utan grannar så kan man gå för det bästa ljudet hela vägen. Men om systemet står i vardagsrummet och det finns grannar så måste man göra vissa kompromisser.

Målet är att kunna spela på lagom nivå (typ 60) och få allt att låta så bra som möjligt.

PostPosted: Sun May 15, 2011 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
AK 212 är bara en tillfällig lösning, ska prova 320a snart. 350 är inget alternativ för mig, jag tycker de ser alltför klumpiga ut. Designen är viktig för mig (och speciellt min fru!
Hej
Design är ju en smaksak men jag tycker K320 är fruktansvärt fula. Faktiskt den fulaste högtalaren som Linn har. Jag hade ett par K320A (ej dynamik) men sålde dem. Jag blev aldrig riktigt nöjd med dem. I ett sånt stort rum så är jag ganska säker på att 320 kommer att låta tunt. Mitt rum är ca 35 kvm och 320 lyckades aldrig fylla rummet med musik. Men det finns andra billigare aktiva högtalare som klarar det 8)

Post subject: Placering av 212s
PostPosted: Mon May 16, 2011 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen är vad jag förstår stativen till 320 i stort sett värdelösa, vilket är en skam på en så dyr högtalare iofs finns det ju andra stativ, men det känns jobbigt att behöva leta ett stativ som ska matcha en så dyr burk hoppas verkligen att Linn bygger om denna burk till en hel träkonstruktion utan element ner till

PostPosted: Mon May 16, 2011 08:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lustigt med HiFi.. Jag tycker att 320a är den högtalare som ser bäst ut hos Linn för tillfället. Och när jag provlyssnade på dem hos en handlare (med orginalstativ fast i ett litet rum) så lät de otroligt bra. Bra mycket bättre än en fullt aktivt 242 system med samma källa. Enda rätta är väl att testa mer. Om man vill ha ett highend Linn system och 242, 350, Komri faller bort.. Då får man hoppas på 320a (kanske med subbar i framtiden).

Men om vi återgår till mina nuvarande 212s. Vad tror ni om placeringen? Hur långt från väggen borde de vara placerade?

PostPosted: Mon May 16, 2011 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att ge ett råd om avstånd kommer endast att bli gissningar, eftersom alla rum kommer att reagera olika, så att skriva ut t.e.x 33,8 cm där mina 242 hammnade en gång i tiden kommer förmodligen inte att hjälpa dig efter det endast blir en gissning

PostPosted: Mon May 16, 2011 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Och när jag provlyssnade på dem hos en handlare (med orginalstativ fast i ett litet rum) så lät de otroligt bra. Bra mycket bättre än en fullt aktivt 242 system med samma källa.
Javisst de är ju fantastiskt bra högtalare, men de passar bäst i små rum. I budgeten ska man också räkna in en K345, den lyfter ett par 320 väldigt mycket.

Det är omöjligt att säga var dina nuvarande högtalare ska placeras, det går bara att lyssna sig fram till rätt position.

PostPosted: Mon May 16, 2011 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klimax 320A spelar med mer tryck och större än A212 och M109, även om man jämför dem aktiva. Så kan folk leva med de högtalarna till och med passivt så är det inget problem med 320A.

Dock gör Klimax 345A otroligt mycket för helheten. Det är en fantastisk subb, som faktiskt gör underverk för de flesta system. Har du väl hört den samman med 320A vill du inte leva utan den, de blir helt magiska med den!

Jag upplever stativen till Klimax320 som mycket bra(Antagligen bäst av de europeiska stativ som linn sälger, jag har inte hört eller provat några med de beryktade Japanstativen, men vad vet jag kanske inte är bättre de), Akurate stativen är väldigt lika och jag har inte hört någon klaga på dem? Det är dock mycket möjligt att det finns bättre till andra högtalare.

De som har problem med stativen kan prova att fylla dem till hälften med sand, eller liknande. Jag tycker de står riktigt stabilt då. Högtalarna skruvas föresten fast i stativet på ett mycket bra sett.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00