selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Rekonda svarta Ninka
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Då har man slagit till igen utan hänsyn till familje-ekonomin och bytt in mina svarta Keilidh (snyft) mot ett par svarta Ninka hos tonläget.
Fråga 1:
Ninkorna är jättefina men lite matta på toppen,
Troligen har de torkats av lite för ofta från damm.
Kan man återställa orginal-lystern på något smart sätt, vill ej börja eprimentera med olika preparat, Linn borde ju veta vad man kan använda.
Fråga 2:
Hur bygger jag ett bra alternativ till stenfötterna, dessa är ju lite väl dyra 3300kr
Fråga 3:
Hur långt från väggen är ett bra "defaultvärde" för Ninkorna
Även andra installationstips för just denna högtalare

Svart knäcker
Steffe

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 14:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
1. Du kan ju alltid testa "smörja" toppen med lite paraffinolja.
2. Både orginal- och polyfötterna är nog ganska väl uträknade för Ninka och därför rekomenderar jag dig att inte börja exprimentera med egna utan behålla orginal tills du har råd till ett par nya polymer eller vänta tills du hittar ett par beggade.
3. Finns inget default, alltid olika från rum till rum. Men de flesta brukar nog ha dem mellan 20 och 30 cm från bakvägg. Jag hade mina 36 från bakvägg. Invinkling får du också lyssna dig till vad du gillar bäst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 14:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Jag tycker att ca. 30 cm från bakkväggen är ett minimum, men det är ju jag det. Många säger att man ska ta bort grillen då ljudet blir bättre, men jag jämförde och fann ingen märkbar skillnad, så jag följde det estetiska och satte tillbaks dom.
Mera tips får du nog vänta på "kavalleriet" (alla andra) för att få.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 14:37 
Quote:
Jag tycker att ca. 30 cm från bakkväggen är ett minimum, men det är ju jag det.
Heh, "rummet" tycker... menar du :P

I vissa rum kan Ninka stå så nära som 2dm från bakvägg med bästa resultat. I mina rum har Ninka alltid hamnat runt 25cm från bakvägg.
Quote:
Hur bygger jag ett bra alternativ till stenfötterna, dessa är ju lite väl dyra 3300kr
Håller med daggen. Det du bygger själv kommer säkerligen bli sämre än den enkla originalfoten (det var iaf vad min vän fick erfara). Spara tills du har råd med den riktiga polymerfoten istället.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
För att få tillbaka lysterns så borde väl MP52 möbelpolish fugera fint jag använder det till det mesta i tröväg hemma det eller teak olja. men om det finns något rekomenderat från Linn vet jag inte.

Vad gäller plasering och fötter så placeringen är olika från rum till rum men det står väl en utgångsrekomendation som man kan starta med, fötterna säger jag som de andra kör standard till du kan köpa stenfötterna.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 15, 2004 19:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Jag har kört med vanlig möbelpolish både på mina Ninka och Kaber, det fungerar utmärkt för att få tillbaka lystern.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Som du säkert har märkt ändrar de karaktär väldigt mycket beroende på avståndet till väggen. Jag har mina ca 40 cm från väggen.

Ang foten. Jag håller med dig att 3000 kr är rätt saftigt för två stenplattor. Det är ju inte precis rocket science. Det är inte direkt ovanligt med begagnade fötter för ca 1500-1700 kr. Annars skulle du ju kunna fråga en stenhuggare vad det skulle kosta att be honom fixa ett par liknande åt dig. Det är ju bara två fyrkantiga plattor med 8 hål i varje och så får du köpa en uppsättning spikes.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 11:06 
ulfbnilsson wrote:
Det är ju bara två fyrkantiga plattor med 8 hål i varje och så får du köpa en uppsättning spikes.
Som jag tidigare sagt, jag håller inte med. Har du själv testat att byta ut stenfötterna mot två fyrkantiga plattor med 8 hål i varje? Om du har gjort det och fått samma resultat som originalfoten hade du tur. Trots en mycket liknande konstruktion är skillnaderna stora mot stenfoten (jag har inte testat själv, men min vän la många timmar på att trixa med en DIY-fot som sen visade sig låta sämre än standardfoten till Ninka).

Om du har provat så OK! Men om du inte har provat tycker jag INTE att du ska säga att det är så enkelt. Punkt.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag talade om möjligheten/svårigheten att tillverka något liknande. Det hade du sett om du inte bara ryckt ett citat ut ur dess sammanhang. Det framgår tydligt att det var ett förslag och jag har absolut inte hävdat att jag har provat det.

Info i linje med att jag har en vän som har provat diy men det var sämre än originalfoten är ju i inte särskilt givande, eftersom du inte redovisar vare sig hur ljudet ändrades eller framför allt hur diy foten var utformad. Det är ju lite som "jag har en polare som säger att han jämförde en okänd cd spelare med en ikemi och den var bättre".

Eftersom ditt resonemang bygger på att fotens utformning har stor betydelse för ljudet, så är det ju rimligt att redovisa hur diy foten var utformad. PUNKT.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 12:56 
ulfbnilsson wrote:
Jag talade om möjligheten/svårigheten att tillverka något liknande. Det hade du sett om du inte bara ryckt ett citat ut ur dess sammanhang. Det framgår tydligt att det var ett förslag och jag har absolut inte hävdat att jag har provat det.
Jag tycker inte att du ska kommentera svårigheten att tillverka något liknande om du inte försökt. Jag irriterade mig på hur du beskriver stenfoten i ditt inlägg: "Det är ju bara två fyrkantiga plattor med 8 hål i varje och så får du köpa en uppsättning spikes."
ulfbnilsson wrote:
Info i linje med att jag har en vän som har provat diy men det var sämre än originalfoten är ju i inte särskilt givande, eftersom du inte redovisar vare sig hur ljudet ändrades eller framför allt hur diy foten var utformad.
Jag har redovisat detta vid ett tidigare tillfälle. Hans mål var att kopiera Linns stenfot, men eftersom det var svårt att få fram exakt samma material, och att det (trots stenhuggare till hjälp) var svårt att få till exakt samma form blev resultatet lidande. Hur det lät? Kallt, spretigt och dåligt! När han satte på ett par standardfötter (som ingår med Ninka) föll allt på plats och det blev bra! Han hade faktiskt ett par Keilidh i samma lokal, och de lät bättre med sin originalfot än vad Ninka gjorde med DIY-foten... Klart bättre!

Jag irriterar mig på folk som tror att allt är så jäkla enkelt att "fixa själv". Om ni sätter igång och gör era egna fötter, se till att jämföra länge och mycket med standardfoten innan ni bestämmer er för att byta.

Kalla mig insöad, dum och nervärderande. Men det är min åsikt.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 13:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag irriterar mig på folk som tror att allt är så jäkla enkelt att "fixa själv". Om ni sätter igång och gör era egna fötter, se till att jämföra länge och mycket med standardfoten innan ni bestämmer er för att byta.
Samtidigt ska man å andra sidan passa sig för att falla ner i diket på den andra sidan, och inte ifrågasätta alls. Jag tycker själva inställningen "hm, undrar om det här går att göra själv?" är hälsosam. Om man sen upptäcker att det visst inte var så lätt ändå, fine! Då är man en erfarenhet rikare, och har förhoppnigsvis haft ganska kul medan man höll på. Det gäller att hålla sig i balans mellan de två förhållningssätten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 13:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jul 02, 2004 12:59
Posts: 84
Jag förstår inte varför många är negativa till att betala
3000 kr för ett par stenfötter eller närmare 1000 kr för
ett par skeets när man gladeligen lägger ut 10000-tals
kronor på ett par högtalare. Se stenfötterna och skeets
(om man behöver sådana) som en del av högtalarna och
gå vidare.

Visst, man kan tycka att det är mycket pengar
att betala för ett material som i princip inte kostar mer än
några kronor men se det istället som en försäkring att
har man gjort allt för få sin investering att låta så bra som
möjligt för en relativt billig penning så kan man sova lugnt.

Om man har obegränsat med tid och intresse kan man möjligen
prova och älta olika material och konstruktioner.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag kan inte se annat än att foten har som enda uppgift att fixera högtalaren och ej ge några resonanser.
Stort footprint = bra
Hårt, vibrationsdämpat material = bra
Vikt = högre bör vara bättre
Utseende = Linns fötter harmonierar med högtalarna, men detta måste ju rimligen sakna betydelse.

Att Linn använder en stenarmerad epoxyplast verkar logiskt.
Bra styvhet
Bra hållfasthet
Enkelt att formgjuta och lägga i insatsgängor
Snyggt

Jag tänkte gjuta ett par rektangulära i betong med lite större footprint än Linns stenfot.
jag skulle bli förvånad om Linns lilla MDF-fot skulle låta bättre.

Åtminstone på mitt kassa golv...

Till
Mortifikator Crenshaw
Hur såg förresten de mindre lyckade fötterna ut. Material, storlek, spikes,
Var de skruvade i högtalaren mm...
Detta måste utredas.

mvh
Steffe

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 13:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Om man har något (fötter) som känns som en blandning mellan plast och sten, har man dom "bra" fötterna då...Jag kommer inte ihåg om det följde med mina!?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 16, 2004 14:11 
Ayn wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag irriterar mig på folk som tror att allt är så jäkla enkelt att "fixa själv". Om ni sätter igång och gör era egna fötter, se till att jämföra länge och mycket med standardfoten innan ni bestämmer er för att byta.
Samtidigt ska man å andra sidan passa sig för att falla ner i diket på den andra sidan, och inte ifrågasätta alls. Jag tycker själva inställningen "hm, undrar om det här går att göra själv?" är hälsosam. Om man sen upptäcker att det visst inte var så lätt ändå, fine! Då är man en erfarenhet rikare, och har förhoppnigsvis haft ganska kul medan man höll på. Det gäller att hålla sig i balans mellan de två förhållningssätten.
Det är hälsosamt att ifrågasätta, men jag gör ibland misstaget att tro att alla i likhet med mig är ointresserade av att göra Linns jobb och vill lägga sin tid på att få maximal njutning utan tjafs. Det tar tid att gräva ner sig i DIY, och jag har sett exempel när det tagit över helt. Musiklyssnandet får mindre tid, och när DIY-experimenten misslyckas blir man trött&less och slutar spela skivor. Jag har sett det.

Jag skiter egentligen i vad folk gör med sin tid om alla är lyckliga i slutändan, men jag blir irriterad över kommentarer som uppmuntrar till DIY på ett område där jag har sett hur snett det kan gå. Det minsta man kan begära är att folk talar av egen erfarenhet i så fall!

Något jag uppskattar med Linn är att de verkligen tänker på allt. När de skapar en produkt ser de till att alla tillbehör funkar optimalt ihop, och de testar noggrannt. Det är inget man ser hos vilken tillverkare som helst! Det känns så dumt att inte utnyttja detta... Linn + DIY ska inte behövas...
Stephen wrote:
Hur såg förresten de mindre lyckade fötterna ut. Material, storlek, spikes,
Var de skruvade i högtalaren mm...
Detta måste utredas.
Jag minns inga detaljer, men han hade detaljerade skisser. Är övertygad om att jag kan få ta del av det.

De var gjorda av nån sorts granit (han försökte skapa något som liknade Linns material) och var slående lika standard-Ninka-fötterna fast i sten. De var skruvade i högtalaren enligt konstens alla regler (såklart).

/ MC


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited