selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Klout på Keltik
PostPosted: Tue Apr 26, 2011 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min gode Linnbroder Xanlin lokaliserade ett par Keltik i UK vilka ter sig intressanta. Som ni alla förmodligen vet så har jag haft förmånen att avnjuta ett dylikt system under en tid. Vad jag med denna tråd vill fråga den samlade kunniga skara som håller till på forat är vilket slutsteg som bäst ämnar driva baselementen i dessa bestar. Jag personligen anser att det inte skulle vara någon nackdel att köra med en äldre generationens transformatorbestyckad kloss just på basen. Ni som hört och kört Keltik under lång tid eller i tidigare system,vad åkte ni med för grejor? Vilka nivåer spelades?

Vilka av er kör fortfarande med Klout här inne och inte minst,var befinner ni er geografiskt? Vad jag med sista frågan givetvis fiskar efter är att själv kunna få bilda mig en uppfattning om karaktären.

När jag ändå är igång och bombarderar med frågor så går jag vidare till filtren: Ju nyare desto bättre givetvis begriper jag men gäller det i alla register? Hur dålig/bra är baskorten till Keltik av den gamla "goda" monosorten?

Slutligen: finns det någon som är intresserad av att sälja ett par Klout?

//Niclas

Post subject: Re: Klout på Keltik
PostPosted: Tue Apr 26, 2011 23:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Klout på KELTIK

Hej Haraldur, jag kör ju med fyra Kloutar till mina Keltik och jag är och har varit helt klart nöjd med detta ända sedan 2006, då de sista stegen köptes.

Givetvis så drevs de med betydligt klenare steg från början, 3 st LK100 men det dröjde nog max en vecka, innan det fjärde LK 100 steget införskaffades.

Detta pga av att man bör/läs måste, strypa lågfrekvensåtergivningen på basfiltren om man kör med ett enkelt bassteg, till de dubbla ovala baselementen. Det blir på tok för tung och seg återgivning av basen annars IMO.

Har jag då inte hört bättre slutsteg, jovisst har jag det (8 st Solo), men inte för de pengar som Kloutar brukar kosta ca 8500 - 10 000 kr st.

Mina steg är inte till salu och kommer nog inte bli det heller.

Riktigt tight återgivning av basregistret får man först, när man gjort en ”FF” installation.

Både den beryktade ”Badbollsbasen” går att få till och ”Pålkransbas” är ju inget bekymmer alls.

De filter jag använder är monofilter och det funkar helt OK, men visst vore det kul med Klimax filter. Jag har lyssnat på detta och det var riktigt bra. Första filtret jag hade var faktiskt en Keltik Aktiv Box och det lät bra den med, men klart bökigare att använda med lödda motstånd osv.

Mvh MRTweak

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för din ytterst värdefulla information MRTweak. Har haft den känslan själv ända sedan jag lyssnat till Linns moderna slutsteg första gången. Min svåger har två jobbarkompisar som har Keltik drivna med 4x 5105(egentligen tre då ett 5105 dog den numer klassiska linndöden Zzap!)med god behållning. Det är mer "grunt" i Klout än i de nya slutstegen(ok kanske solo undantaget)och jag kan tycka att man riktigt känner hur keltik suger musten ur de klena dynamik nätdelarna. Watt i all ära men det känns lite som att försöka starta bilen med ett niovoltsbatteri från miniräknaren. Spelas det på moderata nivåer är det världsklass på Keltik med chakrafilter och x200 steg. Kommer man upp i nivåer vilka erfodras för att hårdrock som exempel ska bli övertygande så upplever jag nästan att effekten kranas ner i basen. Frustrerande men säkert tur för öronen. Men vem vill ha strypning à la EU moppefart i en sportbil? 6100/4100/2100 22 42 osv verkar ju alla vara drabbade av samma nätdel. På ett par Ninka,M109,140,242 eller annan lätt last så blir det här problemet med mager nätdel inte något problem medans Keltik suger musten ur nätdelen skoningslöst.

Jag vill förtydliga mig att ovanstående påståenden är knutna till isobarik konstruktioner.

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testa 2st 2200 till basarna. Akuratarna är klart bättre en klout, chakrakorten är också klart bättre.

Jag har sett de som har 4st 2200 för att köra aktivt med så mycket kraft och kvalitet som möjligt och det är ändå mycket billigare än 8st solos.

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00