selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Apr 26, 2011 18:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hejhej!

Jag skulle vilja köpa en Axis eller en Basik, nu vet jag inte exakt hur de står i pris, men har sett ett par gamla annonser där de sålt för ganska liten peng.. och där siktar jag.. haha.

Hopp, min mail då; adam.max(a)@hotmail.com

Tack på förhand!

Last edited by Mittageisen on Wed Sep 07, 2011 09:53, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Apr 26, 2011 19:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hör med Takt & Ton dom har en.

PostPosted: Tue Apr 26, 2011 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tonläget i Gbg har en Basik för 2900 kr. Mycket vinylskoj för pengarna...
http://www.tonlaget.com/beg.html

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 16:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

aen66 wrote:
Hör med Takt & Ton dom har en.
Åh 7000kr känns lite top of the line, men det skulle kännas bättre att köpa från ett företag.
Linnofil wrote:
Tonläget i Gbg har en Basik för 2900 kr. Mycket vinylskoj för pengarna...
http://www.tonlaget.com/beg.html
Har haft sikte på den ett tag nu, men jag vet inte "ex pu", jag antar att det betyder att man inte får med någon PU? Då får man nästan lägga till tusen kronor till på den, och då känns det ganska dyrt(för mig då)..

Hur skiljer sig Basiken mot Axisen lite snabbt? Är Axisen värd de extra tusenlapparna?

PostPosted: Thu May 12, 2011 19:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

För att dra upp den här tråden igen.. jag har noterat att ebayen verkar vara översvämmad av skivspelare, och Axisarna brukar inte bli sådär fasligt dyra(den senaste jag följde gick för bara £180!).

Men är det någon som vet hur säkert det är med frakten? Skulle vara retligt om den gick sönder..

Har förövrigt spann på denna förtillfället;

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... ink:top:en

Något att ha?

PostPosted: Thu May 12, 2011 20:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Axis är märkbart bättre än basik (om jag minns rätt från den tiden).

Det vanliga är väl att armen bör ha ok lager. Har hört om nätdelar/motorstyrningar som gett upp också men snurrar den skall väl allt vara ok.

Om den skall skickas bör den packas enligt manualen, d.v.s. ytter och innertallrik skall lyftas ur så att inte det lagret skadas. Det finns små "hattar" att sätta över lagerhålet så att oljan inte rinner ut (finns nog hos linnhandlare om den saknas). I det här fallet är ju tonarmshållaren skadad också så armen bör nog monteras av den också. Ta och goggla upp en manual, tror det finns packinstruktioner i dem för originalkartongen, saknas den får man väl improvisera ;)

Köper du en beg så se till att säljaren kan packa den ordentligt. På en beg axis/basik kan det väl vara idé att kolla lageroljan och ev. byta drivrem när du får den. Med en rätt installerad pick-up också skall det lira riktigt bra. Pick-up behöver inte vara tokdyrt heller, en at-95 t.ex. är inte fel http://www.svalander.se/shoppen/vinyl/pickuper

PostPosted: Thu May 12, 2011 23:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag vet att Axis ansetts bättre. Men personlgen har jag alltid gillat Basik bättre. Har äkt båda. Bättrs sväng med Basik helt enkelt. Axis motorstyrning kan lägga av på grund av ålder. Det är en variant på Valhalla där strömmen är påslagen hela tiden, trots att skivspelaren inte är i gång. Värme utvecklas vilket torkar ut kondensatorer som till slut gör att skivtallriken inte snurrar. Jag tror att Leijonclou nog kan reparera strömförsörjningen. Men det kostar ju pengar. Hur mycket man skall räka med vet jag inte. Äldre Axis brukar ha Basik+arm, senare Akito 1. Akito låter bättre man kan ha däliga lager så kolla upp detta. Ibland kan en ok Basik+ vara ett bättre val en en halvtaskig Akito1. Har själv köpt en beg Basik med dåliga vertikallager via en handlare i Stockholm (ej High Fidelity) Ett av mitt sämsta affärer. Vid reklamation påstods att jag själv ha förstört lagren.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00