selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Värde Ikemi?
PostPosted: Tue Feb 01, 2011 10:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har en, tidigare ytterst välljudande, Ikemi i behov av service. I bästa fall handlar det om genomgång och rengöring, men ev laserbyte. Vad får man för de här apparaterna idag på ett ungefär? Är det värt att kosta på service för ett par tusen för att sälja, eller ska man sälja den som den är till ett lågt pris?

Post subject: Re: Värde Ikemi?
PostPosted: Tue Feb 01, 2011 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig är CD-spelare ett passerat kapitel. Många spelar dock CD´s och en fungerande Ikemi är en välljudande apparat. De priser jag sett är ca 5-7 tusen beroende på ålder och skick. En nyservad Ikemi med bytt laser osv borde då ligga i det högre prissegmentet.

Jag har själv funderat på en Ikemi som alternativ när det dyker upp en CD (passar bra med mina andra LK-lådor) men tycker att det är för mycket pengar att låsa i något som används några gånger om året. Men det är ju jag det, andra tycker säkert annorlunda.

Personligen tror jag det är bättre att sälja en fungerande apparat, dvs du får säkert ut mer för den totalt sett (nuvarande skick + rep kost) än vad du får om du avhänder den som ett reparationsobjekt. Men då har du ju också arbetet med att fixa till den, det arbetet kan ju bara du värdera.

/ B

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Personligen tror jag det är bättre att sälja en fungerande apparat, dvs du får säkert ut mer för den totalt sett (nuvarande skick + rep kost) än vad du får om du avhänder den som ett reparationsobjekt. Men då har du ju också arbetet med att fixa till den, det arbetet kan ju bara du värdera.

/ B
Håller med om detta.
Köparen är säkert sugen på att pruta ner priset rejält om han måste fixa till spelaren själv.

Det är en hel del psykologi inblandat när man säljer och köper saker :)

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Köparen är säkert sugen på att pruta ner priset rejält om han måste fixa till spelaren själv.

Det är en hel del psykologi inblandat när man säljer och köper saker :)
Absolut. Själv skulle jag knappt betala en tusenlapp för en icke-fungerande Ikemi. Dvs ungefär värdet på själva lådan... Jag är säkert inte unik och räknar man på detta så lär det vara en bättre affär att fixa spelaren till topptrim och sedan sälja den. Det kommer finnas köpare för en lång tid framåt, inte alla vill hoppa på DS-tåget och antalet CD12:or är väl rätt begränsat...

/ B

PostPosted: Tue Feb 01, 2011 14:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Absolut. Själv skulle jag knappt betala en tusenlapp för en icke-fungerande Ikemi. Dvs ungefär värdet på själva lådan... Jag är säkert inte unik och räknar man på detta så lär det vara en bättre affär att fixa spelaren till topptrim och sedan sälja den. Det kommer finnas köpare för en lång tid framåt, inte alla vill hoppa på DS-tåget och antalet CD12:or är väl rätt begränsat...
Ja det var ungefär vad jag befarade, men det låter ju rimligt. Man får väl lägga ner en del slantar och tid på att serva den. Det är onekligen en fantastisk spelare för pengarna på beg. marknaden nu för tiden!

Om det är någon som ändå är intresserad av att repa den själv, är det bara att PMa...

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00