Jag har all min digitala musik i flac på två separata 1 TB HDD. Den ena kopplad till datorn och den andra som backup och reserv vid en ev. hårddiskkrasch. Lägger in ny musik på bägge när det skall laddas på nytt.
Jag förstår inte varför man använder NAS och nätverk om det inte är för bekvämligheten med nätverket som sådant. Det tillför väl inget ljudmässigt?
Jag hade tänkt att köpa en liten laptop med flashminne och köra ifrån samma rum med kort nätverkskabel direkt till DS och ha den datorn kopplad trådlöst till nätverket.
Jag är dålig på sådant här så det är kanske en "korkad" frågeställning. Min avsikt är försöka göra det så enkelt som möjligt för att slippa vara beroende av router osv för att spela musik.
Just nu har jag en stationär dator i ett annat rum med kabel till comhemrouter, vidare med kabel till nästa router (rekomenderat av handlaren) och sedan kabel genom tre rum sammantaget till DS:en i lyssningsrummet.
Använder Ipod som fjärr. Det fungerar bra men gillar inte kabeldragningen (provisorisk) och varför NAS om den inte behövs? Eller
edit:
förklaring: flashminne=alltså tyst och nästan ingen strömförbrukning. Dock då kopplad till separat fläktlös HDD är avsikten.