selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Enklaste DS-systemet
PostPosted: Mon Jan 17, 2011 19:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Med tanke på den diskussion som uppstod i tråden om DS vs. LP 12 som första anskaffning kom frågan om "kringutrustningen" upp. Dvs. att skaffa en DS är början, sedan skall det till en del hård och mjukvara. Vissa tycker att det är inget att orda om medan andra som jag själv, tycket inte att det är en bagatell.

Min fråga är, tillför NAS och annat något för ljudkvalitén? Om jag hittar en liten tyst laptop kopplad med nätverkskabel till DS samt en extern HD med USB inång, är det inte maximalt? Alltså allt i samma rum och därmed bortser från ev. fläktar odyl.

Post subject: Re: Enklaste DS-systemet
PostPosted: Tue Jan 18, 2011 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Med tanke på den diskussion som uppstod i tråden om DS vs. LP 12 som första anskaffning kom frågan om "kringutrustningen" upp. Dvs. att skaffa en DS är början, sedan skall det till en del hård och mjukvara. Vissa tycker att det är inget att orda om medan andra som jag själv, tycket inte att det är en bagatell.

Min fråga är, tillför NAS och annat något för ljudkvalitén? Om jag hittar en liten tyst laptop kopplad med nätverkskabel till DS samt en extern HD med USB inång, är det inte maximalt? Alltså allt i samma rum och därmed bortser från ev. fläktar odyl.
Maximalt är det inte, men det låter väldigt väldigt bra. Och framför allt en bra start på DS-tåget :-) Att lagringskapaciteten i en laptop är begränsad är en annan sak, men det finns ju externa diskar.

/ B

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 16:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har all min digitala musik i flac på två separata 1 TB HDD. Den ena kopplad till datorn och den andra som backup och reserv vid en ev. hårddiskkrasch. Lägger in ny musik på bägge när det skall laddas på nytt.

Jag förstår inte varför man använder NAS och nätverk om det inte är för bekvämligheten med nätverket som sådant. Det tillför väl inget ljudmässigt?

Jag hade tänkt att köpa en liten laptop med flashminne och köra ifrån samma rum med kort nätverkskabel direkt till DS och ha den datorn kopplad trådlöst till nätverket.
Jag är dålig på sådant här så det är kanske en "korkad" frågeställning. Min avsikt är försöka göra det så enkelt som möjligt för att slippa vara beroende av router osv för att spela musik.

Just nu har jag en stationär dator i ett annat rum med kabel till comhemrouter, vidare med kabel till nästa router (rekomenderat av handlaren) och sedan kabel genom tre rum sammantaget till DS:en i lyssningsrummet.
Använder Ipod som fjärr. Det fungerar bra men gillar inte kabeldragningen (provisorisk) och varför NAS om den inte behövs? Eller :?

edit:
förklaring: flashminne=alltså tyst och nästan ingen strömförbrukning. Dock då kopplad till separat fläktlös HDD är avsikten.

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 00:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det bästa är om du kan jämföra en NAS med din lösning och om det är marginell skillnad eller ingen alls väljer du den som passar dig bäst.Jag har min NAS i källaren och det är rätt skönt att inte ha den prylen i vardagsrummet.

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00