selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Byta elcentral?
PostPosted: Tue Nov 30, 2010 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag och min sambo håller på att totalrenovera ett hus från 60-talet och har av elektrikern fått på offerten att "de byter samtliga apparater i installationen". Som jag läser det ingår även byte av elcentral/proppskåp. Jag har någonstans fått för mig att gammeldags proppskåp med porslinsproppar har fördelar jämfört med moderna varianter, ofta med flipbrytare. Samtliga kablar är redan bytta men proppskåpet är kvar och det ser ut som om elektrikern tänkt låta bli att byta det.

Nu undrar jag om jag ska påpeka detta så att även elcentralen byts eller om det tom är bättre att ha kvar den gamla (men med nya ledare)? Frågar här främst ur "ljudmässigt perspektiv" men om någon här sitter på djupare el-tekniska kunskaper är jag tacksam även för sådana råd.

Post subject: Re: Byta elcentral?
PostPosted: Tue Nov 30, 2010 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ingen aning gällande ljudet men porslinsäkringarna är betydligt trögare än aut säkringar. En porslinsäkring kan klara dubbla lasten i halvtimme har jag för mig. Vet inte hur viktigt just centralen är den sitter ju en bit bort från stereon. Viktigare är nog matningen till linnriggen 2.5mm2 på separat säkring. Ännu viktigare nätsladdar. Men det vet du väl redan om förstståss.

PostPosted: Tue Nov 30, 2010 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även dvärgbrytare (sk. automatsäkringar) kan fås i trög variant. Kolla till exempel efter karakteristik C, som klassas som trög (B är snabbare).
På brytaren brukar det stå t.ex. C10, vilket betyder 10 Ampere säkring med C-karakteristik.

Edit: justerade min text lite, det fanns faktafel...

PostPosted: Thu Dec 02, 2010 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det stämmer men även en trög aut säkring är inte lika trög som en trög porslinsäkring. Men det kanske inte är så mycket att bry sig om. Jag vet iaf att en kompis fick byta aut säkring till porslinproppar till svetsen.

PostPosted: Thu Dec 02, 2010 21:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hur är det med jordfelsbrytare, sätter du in sådana med?

PostPosted: Thu Dec 02, 2010 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Hur är det med jordfelsbrytare, sätter du in sådana med?
Jepp. Jordfelsbrytare är installerat, liksom separat ström till musikrummet, eller för att vara ännu mer exakt, endast till uttagen där musikanläggningen ska kopplas in, lampor etc går på annan säkring.

Allt är klart förutom frågan om jag ska ligga på elektrikern och få elcentralen bytt eller inte.

PostPosted: Fri Dec 03, 2010 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle personligen inte tvekat att byta till ny elcentral med dvärgbrytare. Det är skönt att slippa smältsäkringar! Men någon annan får inflika om det finns erfarenheter av en ev. försämring av musikåtergivning jämfört med smältsäkringar. Det vet jag tyvärr inget om.

Edit: Som Pär var inne på kan besvärliga laster, som en svets, ställa till det om man använder dvärgbrytare. Så om du använder sådana apparater ska du kanske fundera lite extra. Jag tror ifs att det går att få tag på en elcentral med plats för både dvärgbrytare och någon/några grupper för smältsäkringar. Då har man inte målat in sig i ett hörn. Din elinstallatör kan säkert hjälpa dig med detta.

PostPosted: Fri Dec 03, 2010 20:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Skulle tro att det är så många parametrar som är inblandade så att det i princip är omöjligt att veta om det blir någon hörbar skillnad (och i så fall bättre, sämre eller bara något annorlunda). Klart du skall ha ett modernt proppskåp om de skrivit så, ta och tjata på dem!

PostPosted: Wed Dec 08, 2010 11:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Traktorpojken wrote:
Jag och min sambo håller på att totalrenovera ett hus från 60-talet och har av elektrikern fått på offerten att "de byter samtliga apparater i installationen". Som jag läser det ingår även byte av elcentral/proppskåp. Jag har någonstans fått för mig att gammeldags proppskåp med porslinsproppar har fördelar jämfört med moderna varianter, ofta med flipbrytare. Samtliga kablar är redan bytta men proppskåpet är kvar och det ser ut som om elektrikern tänkt låta bli att byta det.

Nu undrar jag om jag ska påpeka detta så att även elcentralen byts eller om det tom är bättre att ha kvar den gamla (men med nya ledare)? Frågar här främst ur "ljudmässigt perspektiv" men om någon här sitter på djupare el-tekniska kunskaper är jag tacksam även för sådana råd.
Prata med Peter på T&T, har för mig att han har experimenterat(hans elektriker) lite kring detta.

mvh/

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00