selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Nov 16, 2010 22:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tjo!

Igår kväll sent så fick jag för mig att jag skulle kolla av hur mycket min anläggning drar i rena Watt när försteg är i standby osv.. Kopplade in en "Wattmeter" från classe och jag glömde stänga av på brytaren på både DS'n och Unidisken.. dom var i standby dock, jag ryckte glad i hågen ur strömsladden och jag hörde inget speciellt då..

Kopplade in strömsladden igen (fortfarande med brytarna på 1) och provkörde lite film osv för att kolla strömförbrukningen i full drift, noterade att, när jag slog igång allt så knäppte det till litegrann, 2-3 korta "tudd" (brukar bara höra en knäpp när försteget går ur standby), inga höga knäppar eller så dock men ändå, jag är van en knäpp då mina LK100'or alltid är påslagna och jag tror det är hyfsat normalt..

Nu till det märkliga, satte mig idag och skulle till att lyssna på musik och det låter milt sagt annorlunda, jag har haft strulig bas som tusan och trott det är rummet som spökat mest av allt men dom om min förvåning när jag nu tycker basproblemen är som bortblåsta. Det spelar bas som det ska men inte i överflöd som det gjort tidigare. Tycker mig uppleva aningens ljusare karaktär på ljudet rent allmänt eller så är allt rent allmänt mer framträdande på nåt vis.. Jag gjorde en update på min ADS för nån vecka sen och detta är nog första gången jag drar ur strömmen ordentligt sen dess.

Fattar ärligt talat ingenting, nån som har nån aning om vad som hänt? Det låter inte alls sämre, det låter bara annorlunda nu.

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter uppgradering av ,mjukvara till DS bör man definitivt slå av och på apparaten (DS:en). Varför kan man spekulera i, men att det i många fall gör en agörande skillnad är klart.

Om det inte var det som hände så kanske du vänt på någon strömkablel (så att fas och nolla matas tvärs om jämfört med tidigare). Det gör också tydlig skillnad. har du inte kollat att fasen är rätt på samtliga burkar så har du en trvlig uppgradering där :-)

Det finns ju en möjlighet att något gått sönder också, men det är nog ovanligt att man detekterar det som en förbättring ;-)

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 11:17 
Moderator
Moderator

Vilken mjukvaruversion uppgraderade du ADS till? Och vilken version hade du tidigare?

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 13:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

HCL: jag stängde av med brytaren på baksidan på DS'n samt gjorde en reflash på den för att tömma bort eventuellt cachad information. Kan vara så att man måste koppla bort den rent elektriskt helt och hållet dock men det ställer jag mig lite tveksam till.

Fas satt rätt innan, jag drog ur strömfördelaren och kopplade bara in densamma igen i samma vägguttag så det var inte det heller :)

Per: från sista cara 9 till näst sista betan cara 10 nånting, är på jobbet just nu så jag kan inte kolla.

Jag begriper det inte riktigt, det låter verkligen.. helt annorlunda nu, har andra upplevt markant skillnad mellan cara9 och cara10?

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
Jag begriper det inte riktigt, det låter verkligen.. helt annorlunda nu, har andra upplevt markant skillnad mellan cara9 och cara10?
3.10.4 och 3.10.5 är riktigt bra, har inte hört om någon som gillat den senaste betan 3.10.6. Själv tycker jag 3.10.5 är den bästa hittills, den är tydligare och svänger bättre än Cara 9, men basen upplevs som aningen slankare.

PostPosted: Wed Nov 17, 2010 13:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hemma nu..

3.10.5 är den jag kör nu. Precis som du säger Tendaberry så är basen slankare, för mig gör det en värld av skillnad eftersom att jag tidigare hade problem med vissa basfrekvenser och jag upplever också ett tydligare ljud överlag men det kan bero på att basen har gått till sig ordentligt så den inte dominerar så mycket.

Kan nog kanske vara så att det är sista Carauppdateringen som inte riktigt slagit igenom hos mig förrns jag drog ur strömmen helt. Tyckte mig dock höra en skillnad efter bytet direkt men det var ingen stor skillnad, det lät lite annorlunda men jag kunde inte sätta fingret på det men som det är nu är det som sagt markant skillnad i hur det låter.

edit: oj jädrar.. har hunnit lyssna igenom en massa mer musik nu och jag kan lugnt säga att det faktiskt låter riktigt bra med 3.10.5, basen har gått till sig fullständigt och låtar jag haft enorma bekymmer med tidigare låter bara sanslöst bra nu när man hör basgången ordentligt. Fantastiskt roligt!

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00