selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 10:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 18:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Har kanske en LINN Basik, m AKITO och K5 på gång.
Jag är medveten om att en LP spelare kan vara i mkt dåligt skick och då vill man ju ha budget över för reparation. :?
Så vad kan den vara värd om den är i dåligt resp bra skick :?:
Någon som har en aning?? Hepcat kanske?

Har läst i en annan tråd att man bör få den kollad innan man köper men detta är nog inte möjligt. Så vad bör jag se upp med :?:

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag har en Linn Basik som jag har köpt privat från Hifimagasinet det satt en Akitoarm och en K5 lät bra direkt ur lådan.

Nått att ha? Ja definitivt jag är väldigt nöjd med min, särskilt nu när Adikten sitter på plats. Definitv bättre på tune-dem än min Genki och klart bättre än en Rega P3 (i mina öron) med samma puppa, gjorde jämförelse med K5 på båda

Vad ska man tänka på? det är väl lite av ett lotteri om armen är ok eller inte men har personen inte fraktat den på fel sätt eller våldfört sig på armen, så ska det vara lugnt. Annars har den ett ofjädrat chassi, mao inte så mycket att justera.

Gör dock inte som jag och försök dig på att byta pickup till en Adikt själv, risken att det slutar illa är allt för stor

Det enda jag har gjort är:
Fyllt på lite olja i lagret till tallriken (olja från Linnbutiken)
rengjort remmen med lite sprit (hade kvar Laproigh eller vad tusan det heter, det enda det duger till :wink: ) fast det är nog bättre med ren sprit
Ställt in tonarmen efter konstens alla regler inte svårt alls

Basiken är verkligen "plug and play"

Jag kommer inte att byta ut den så länge jag bor i en stad utan Linnhandlare, enda nackdelen med en LP12 är ju att den kräver regelbunden service, en Basik finns det ingen anledning att lämna in för service eller? Ja nålbyte såklart


Top
   
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
spheniscus wrote:
Har kanske en LINN Basik, m AKITO och K5 på gång.
Jag är medveten om att en LP spelare kan vara i mkt dåligt skick och då vill man ju ha budget över för reparation. :?
Så vad kan den vara värd om den är i dåligt resp bra skick :?:
Någon som har en aning?? Hepcat kanske?

Har läst i en annan tråd att man bör få den kollad innan man köper men detta är nog inte möjligt. Så vad bör jag se upp med :?:

Dåligt skick i stort sett ingenting i bra skick vet jag inte riktigt men 2-3000 kanske du bör iallafall fixa så att oljan blir bytt och drivremmen. risken att an basik skulle vara i dåligt skick är ju inte direkt stor men kolla gärna så att armen följer med skivorna ordentligt in på blank spåret i slutet armar är ju inte billiga annars är det ju tallriks lagret som skulle kunna vara skadat men det är inte så troligt att så skulle vara fallet.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
hepcat wrote:
kolla gärna så att armen följer med skivorna ordentligt in på blank spåret i slutet
Precis. Skruva ner antiskating till noll och minska nåltrycket till noll så att nålen flyter ovanför skivan. Puffa till armen så att den rör sig från skivans första spår och in till etiketten. Akitos har ofta två notchar som ligger i början och slutet på skivan, vilka uppkommer av att lagret i tonarmspelaren kläms ihop då kragens skruv dras åt.

Två mindre "inbromsningar" är okej, armen låter bra ändå. Två grava tvärnitar som är svåra att passera betyder att armen är illa behandlad och inte presterar optimalt.

I samma veva kan man testa det horisontella lagret genom att släppa en bit av en tändsticka (lite mindre än en cm) på armens skal med pickupen precis utanför skivtallriken och se om rörelsen är harmonisk.

Lagret är sällan skadat då Basikens tallrikar är så lätta. Det krävs grov misshandel för det, såvida den inte körts utan olja vill säga...

Lycka till! Basik är en kul spelare, enkel men med väldigt fina delar.

/Fredrik


Top
   
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Lejonklou wrote:
Lycka till! Basik är en kul spelare, enkel men med väldigt fina delar.
Är det samma lager i basik som i LP12?

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Levde ett långt förhållande med en basik med akito samt k5

Troligen bästa köp för pengarna

MEN

Tyvärr är LP12an såpass mycket bättre att jag inte rekommenderar annat än ett Lp12 köp även om den är ofta dublt så dyr minst.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
rengjort remmen med lite sprit (hade kvar Laproigh eller vad tusan det heter, det enda det duger till :wink: ) fast det är nog bättre med ren sprit
Om du har en massa Laphroig som du slösar på detta flagranta sätt, byter jag gärna till mig den mot lite lämpligt rengöringsmedel för gummi :D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bill50x wrote:
don Tomaso wrote:
rengjort remmen med lite sprit (hade kvar Laproigh eller vad tusan det heter, det enda det duger till :wink: ) fast det är nog bättre med ren sprit
Om du har en massa Laphroig som du slösar på detta flagranta sätt, byter jag gärna till mig den mot lite lämpligt rengöringsmedel för gummi :D

/ B
hehe vet ju att det finns en del Single Malt njutare här men personligen har jag aldrig lärt mig att tycka om denna ädla dryck, det var bara en lite skvätt som jag har kämpat länge med :wink: Ska det vara starka drycker så avnjuter jag rött vin, helst från Italien. Möjligen Malt i bättre form tex en Guiness.

On topic igen då är det samma innertallrik på en Basik som en LP12? dvs kan man ta innertallrik och kanske andra delar från en LP12:a och hänga på en Basik? Ock skulle det i så fall ge nått? Det brukar ju slumpas bort lite LP12 delar på tex ebay.

Tompa


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
don Tomaso wrote:
Bill50x wrote:
don Tomaso wrote:
rengjort remmen med lite sprit (hade kvar Laproigh eller vad tusan det heter, det enda det duger till :wink: ) fast det är nog bättre med ren sprit
Om du har en massa Laphroig som du slösar på detta flagranta sätt, byter jag gärna till mig den mot lite lämpligt rengöringsmedel för gummi :D

/ B
hehe vet ju att det finns en del Single Malt njutare här men personligen har jag aldrig lärt mig att tycka om denna ädla dryck, det var bara en lite skvätt som jag har kämpat länge med :wink: Ska det vara starka drycker så avnjuter jag rött vin, helst från Italien. Möjligen Malt i bättre form tex en Guiness.

On topic igen då är det samma innertallrik på en Basik som en LP12? dvs kan man ta innertallrik och kanske andra delar från en LP12:a och hänga på en Basik? Ock skulle det i så fall ge nått? Det brukar ju slumpas bort lite LP12 delar på tex ebay.

Tompa
Inte riktigt samma lager som på LP12 men likadana mått men du kan ta delar men sannolikt gör det mer skada än nytta bland annat är vikterna på tallrikarna och innertalrikarna helt olika och en innertalrik är gjort för sitt lager så att man bör inte ens ta en innertalrik från en 12a och matcha ihop med ett lager från en annan 12a lagertappen ger sitt lilla inviduella fingeravtryck i lagret därav att det följer med en ny innertallrik med Cirkus uppdateringen.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Man ska inte skämta om én av de absolut godaste wiskeysorterna som någonsin tillverkats.
En av få drickbara skulle jag säga men sen att fortsätta med lite stout kan aldrig vara fel.

_________________
Peter


Top
   
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
henriklh wrote:
Är det samma lager i basik som i LP12?
Mja, det är baserat på ett av LP12's gamla lager; det näst senaste. Det LP12-lagret hade vit plastbussning och hamnade i Axis och Basik i förenklad version (vet inte exakt vilka härdnings/poleringsprocesser som de sparade in på, men det blev billigare att tillverka fast det för ögat ser nästan lika fint ut).

LP12 hade då redan uppgraderats till det senaste lagret med svart plastbussning. Oljan är densamma för dessa två (men inte för alla äldre LP12 lager-varianter!).

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 23:50 
Jag vill ge mina varmaste rekommendationer för Linn Basik - en riktig höjdare för pengarna. Personligen skulle jag hellre spela på en Linn Basik än en topp-rega, så bra är den! Sätt på en Adikt och den växer ännu mer, flytta Adikten till LP12:an när du köper den sen :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Mellan vilka år tillverkades Basik och Axis?
Vad är skillnaden på dessa två?
Hur såg priset ut på dom när de fanns?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 13:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Rätta mig någon om jag har fel men dels är väl Axis fjädrad (icke justerbart) och dels har Axis en avancerad motorstyrning (en föregångare till Lingo?).

Finns säkert fler skillnader.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 15:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Laphroaig till en Basic, låter passande.
Ett scottskt desstillat till en scottsk spelare. 8)

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited