selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Oct 16, 2010 10:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Varför ”svänger” inte musiken ”mera” från LINN?

Jag var nu i veckan och lekte i någon timme med en DS-anläggning och den lät trevligt och bra…..Den skulle funka jättebra i köket eller som bakgrundskval på nån fest i vardagsrummet.

Fattas bara, när anläggningen bestod enbart av Klimax prylar dvs, DS, Kontrol och 320 dvs hårdvara för över en halv miljon svenska kronor. :x

Höger foten vippade lite upp och ner och huvudet gungade i takt med musiken.
Alla instrument, musikslingor och melodier hördes mycket tydligt och tonomfånget var det definitivt inget fel på, men var är draget, kraften, suget, musten och den råa urkraften i musiken och rytmen?

Jag vill bli ”bergtagen” av en musikanläggning och det jag hört hittills av minst 20 olika DS-anläggningar, så levererar de inte alls, vad jag är bortskämd med sedan tidigare, nämligen massor med ös och klös. :mrgreen:

På nåt vis så verkar Linn totalt ha övergivit sitt tidigare sväng, för vackra melodislingor.

När man besökte en Linn butik på 90-talet, så var inte en högerfot stilla på de kunder som var inne och provlyssnade. Kolla nu så skall ni få se, på Sfinxer/stenstoder, det är möjligen handlaren, som diggar loss fortfarande, som i fornstora dar. :roll:

Jag vill att en bra anläggning ska klara av, ”att ta tag i ballan och dra till, så att hakan hamnar nere bland knäna” och att rytmen gör, att det är helt omöjligt att sitta still. :twisted:

Som tur är, så har jag en anläggning som levererar just det, som en ”rytmjunkie” behöver.. :wink:

Jag hoppas att det återigen blir mer "drag och attack", i Linns prylar någon gång i framtiden.

Mvh MRTweak

PostPosted: Sat Oct 16, 2010 13:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, det var ord och inga visor. Nu är det ju så att det finns inte någon musik som svänger bara för att det reproduceras av en hifianläggning. Inga apparater kan få musik att svänga. Det är musikerna som står för svänget. Sen kan man givetvis förstöra med mossigt pålägg (dålig elektronik) som gör att det låter tråkigt och ej medryckande. Spelar musiker utan att det svänger är det omöjligt, även för Linn, att göra någonting åt saken.

Det talas mycket om melodi hit och melodi dit. Musik består mycket riktigt inte bara av melodier. Det kan det förvisso göra om det just bara är en enkel melodi :P. Men det kan vara komplext med kontrapunktik och rytmik. Därmed inte sagt att utvärderingsformen för optimal hifi ’Tune dem’ inte fungerar. Det gör den säkert och alldeles utmärkt. Jag håller inte alls med om att det inte kan svänga när musik spelas i moderna Linn-anläggningar. Den senaste 12:an med radikal är inte direkt kass :roll: och DS-spelarna är sköna på ett sätt som befriar musiken från den digitala tristessen..förutom när det kommer till nätverksjoxet.

PostPosted: Sat Oct 16, 2010 15:17 
Ny Medlem
Ny Medlem

Var hos min Linnhandlare i Oslo och hörde Naim förstärkeri med Majik 140 (vet inte vilken källa) och det svängde som satan med sjuka mängder bas. Jag ska nu provlyssna DSI -- 6100 -- Majik140 aktivt och om det inte svänger så ska jag be att få testa Naim slutsteget istället för 6100, då med passiva Majik 140. Hoppas det var ett Naim steg i samma prisklass som 6100 och inte det dubbla, för då har jag fan inte råd.

Jag håller med om att Linn låter väldigt försiktigt numera. Chakra stegen är säkert musikaliska, men det var mera rå tryck och ös i ett LK140 eller Klout. Jag provlyssnade även DSI med Majik 140 och sedan med 4200 (ej Dynamik) och kunde fan inte höra någon skillnad när handlaren kopplade in det stora slutsteget. Antingen lurade han mig och spelade vidare på DSI-n eller så är jag helt döv. Det var en mycket märklig upplevelse. Även om källa och försteg behålls så ska ett 4200 krossa steget i DSI-n (eller 2100).

PostPosted: Sat Oct 16, 2010 23:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Inte så kul läsning för mig som precis för mig som precis bestämt mig gör att logga in i Linnsfären. :?
Jag har under en kort tid spelat på äldre Linn-pryttlar och känt att det spelar så att fötterna automatiskt vill röra på sig. Att dyka längre in i den senaste tekniken försvinner något menar alltså TS?

PostPosted: Sun Oct 17, 2010 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Inte så kul läsning för mig som precis för mig som precis bestämt mig gör att logga in i Linnsfären. :?
Jag har under en kort tid spelat på äldre Linn-pryttlar och känt att det spelar så att fötterna automatiskt vill röra på sig. Att dyka längre in i den senaste tekniken försvinner något menar alltså TS?
Sitter själv på en bunt lk140 sen länge, har kört ninka med lk140 och kairn. Underbart system. Det tillsammans med en genki var underbart. Sen blev genkin en tolva, och ninka blev espek, ännu mer underbart. Kairn blev en exotik och exotiken blev en klimax kontrol. Bättre och ännu bättre. Har provat en 6100 vs 140 och 6100 är klart bättre, mer attack, mer ös, mer live. Stampa takten försvinner verkligen inte. Vad som det nya för med sig är mer "hifi" över ljudet. Tidigare var väl linn _bara_ stampa takten, nu har den hifi över sig också och det kanske är det folk reagerar på. Man får lätt att fokusera på det istället.
Men stampa takten finns kvar, och följa melodierna blir bara lättare och lättare.
Men som sagt, det kanske är så att linns speciella "sound" som dom hade tidigare har försvunnit, dock inte på bekostnad av stampa takten och melodier, utan helt enkelt för att de också har blivit mer hifi.

Men det är ju bara mina egna spekulationer. Jag kan dock försäkra dig om att du inte kommer stampa takten mindre med ny elektronik.

Post subject: LINN lirar fortfarande!
PostPosted: Sun Oct 17, 2010 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan hålla med om mycket i det som skrivits, men inte alls att det skulle vara mindre sväng idag. Däremot så tycker jag nog att det ganska lätt kan bli så att anläggningen inte fås att leverera vad den kan ofta på grund av otillräckliga förutsättningar och installation. Man kan konstatera att även relativt enkla prylar idag ligger på en prestandanivå som tidigare inte fanns förrän man kom upp på toppprylar. Det går ju inte rangordna kvalitet på signalkälla resp. förstärkeri, men jag skulle nog hävda att det idag är både svårare och lättare att hamna i en baktung anläggning.

Resultatet med en baktung anläggning är enligt min mening ofta kan låta fint och rent, men gnistan/glöden/nerven/energin saknas (d.v.s. direkt kontraproduktivt ur ett musikupplevelseperspektiv).

En framtung anläggning (om det nu finns sådana - har nog inte stött på någon uppenbart framtung anläggning - utom möjligen live) låter kanske inte så fint, men poängen med musiken går fram ändå (typiskt för live-framträdanden).

För att få en ordentlig musikupplevelse från inspelad musik var man länge, nära nog, hänvisad till att använda en LP12 som signalkälla. Vinyl tycks i sig vara relativt robust som bärare av musikalisk information vilket direkt gör att förutsättningarna för en god musikupplevelse vid avspelning via även en rimligt bra hifi-anläggning är goda. Att då använda en LP12 säkrade ofta att man inte hamnade i en baktung anläggning.

LP12 med 80-tals elektronik var kanske inte höjden av finlir alla gånger, men det var inte extremt känsligt m.a.p. installatiosnförutsättningar (hyllor, högtalarplacering, kablar, el). Visst man kunde göra mycket genom att optimera installationen redan då, men idag är det mer eller mindre tvunget att man ser över hela installationen för att vilken anläggning som helst skall prestera nära sin potential. Så var det med toppsystemen redan på 80-talet. Idag är det så med allt utom de enklaste systemen. I varje fall så länge som man har att göra med apparater från Linn. de flesta andra märken är fortfarande kvar på en prestandanivå som i goda stunder tangerar vad Naim/Linn gjorde på 80-talet.

Jag tror inte man skall överdriva svårigheterna med installation idag heller. För det första så är inte alla lika petiga (som vissa gnällspikar här på forumet - :wink: - mig själv antagligen inräknad) och dessutom är det idag lätt att hitta kunskap om hur man kombinerar apparater för ett lyckat slutresultat och får till en bra installation. Vill man garantera att anläggningen presterar optimalt så kan man alltid engagera t.ex. Lejonklou för råd/tips och handgriplig hjälp.

Ett fintrimmat medium/topp-system av idag spelar, även med digital mjukvara, på en nivå som många kan tangera även relativt bra live-framträdanden. Vill man ha hög total trovärdighet (både musikalisk och ljudmässig) utan att köpa toppgrejor så behöver man fundera lite mer på hur man kombinerar ihop sin anläggning. Source-first är då ett måste! Man behöver också lägga en del resurser på övriga förutsättningar och på installation.

Last edited by HCL on Sun Oct 17, 2010 11:33, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Oct 17, 2010 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

majikcapibara wrote:
Jag håller med om att Linn låter väldigt försiktigt numera. Chakra stegen är säkert musikaliska, men det var mera rå tryck och ös i ett LK140 eller Klout.
Klout är ju det slutsteg från förr som låter mest likt dagens slutsteg och att referera till LK140 resp. Klout som spelandes någorlunda likvärdigt känns inte helt klockrent. Klout klarar svårare last än dagens Majik-slutsteg men spelar enligt min mening ändå på en prestandamässigt något lägre nivå (även om jag inte jämfört just Klout - Mx100/D).
majikcapibara wrote:
Jag provlyssnade även DSI med Majik 140 och sedan med 4200 (ej Dynamik) och kunde fan inte höra någon skillnad när handlaren kopplade in det stora slutsteget. Antingen lurade han mig och spelade vidare på DSI-n eller så är jag helt döv. Det var en mycket märklig upplevelse. Även om källa och försteg behålls så ska ett 4200 krossa steget i DSI-n (eller 2100).
Ett 4200 är (med eller utan dynamik och) med tillräckligt bra prylar innan (källla och försteg) helt överlägset Majik-slutstegen och detta är nog en omvänd typdemo av source-first. Med vissa skivor hade du/ni säkert kunnat notera vissa förbättringar med 4200:an, men någon större poäng att byta till 4200 uppstår inte förrän man kombinerar med risktigt bra källa och försteg.

PostPosted: Sun Oct 17, 2010 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
majikcapibara wrote:
Jag håller med om att Linn låter väldigt försiktigt numera. Chakra stegen är säkert musikaliska, men det var mera rå tryck och ös i ett LK140 eller Klout.
Klout är ju det slutsteg från förr som låter mest likt dagens slutsteg och att referera till LK140 resp. Klout som spelandes någorlunda likvärdigt känns inte helt klockrent. Klout klarar svårare last än dagens Majik-slutsteg men spelar enligt min mening ändå på en prestandamässigt något lägre nivå (även om jag inte jämfört just Klout - Mx100/D).
Senaste versionen av 140 var väldigt jämbördig med klouten i musikalitet. Sen var väl 140n också starkare rent effektmässigt iaf. Hade hemma en klout till mina aktiva ninkor och klouten kopplade ur på nivåer som 140n hade som vardagsmat.

Dagens majiksteg ligger väl på samma effekt som klout? Och musikaliskt/tune/attack dem så spöar den klouten med hästlängder.

Klouten är väl dock det vackraste slutsteg som nånsin gjorts :)

PostPosted: Sun Oct 17, 2010 17:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hi hi ! :)

Vad snälla ni är, jag hade förväntat mig en snabb ”idiotförklaring”, med påföljande arkebusering. :cry:

Nåväl jag påstår inte att LINNS nya ljudfilosofi inriktning, gjort att de nya prylarna ”helt” saknar stampa takten faktor, men nog har upplösning, melodi och harmonier fått en hel del förtur i prioriteringarna. :(

Jag säger som Queen sjöng en gång -”I WANT IT ALL”. 8)

Givetvis gillar jag också prylar som presterar maximalt enligt Tunedem, men jag vill även ha, skyhög upplösning och massor med 3-D (bredd/djup/höjd) utan att ”stampa takten & kött o blodfaktorn” blir lidande.

Men den nya tekniken är ju ännu rätt så ny och torde utvecklas ytterligare, så att den kanske kan närma sig det drama, passion och allvar, som t.ex. en bra LP12:a kan leverera.

Glädjande tecken finns ju: de ”nya” Dynamik nätdelarna, är helt klart ett steg i rätt riktning. :!:

Vem vet, den nya Akurate serien kanske är precis vad jag går och längtar efter? :wink:

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Oct 17, 2010 17:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

MRTweak wrote:
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Linn elektronikk har i mine ører blitt litt vel polerte. De mangler driven og kraften de hadde tidligere. Samme opplevelse har jeg med andre "moderne" forstekere som Chapter Audio og Jeff Rowland (begge såkalt "digital", eller ICE). Av denne grunn har jeg funnet lykken med Naim.
Linn har fortsatt verdens beste kilde i form av LP12, men på forsterkere har de trått feil IMHO.
Derfor er mitt råd: Lytt til LP12 med Naim forsterkere. Da får du alt!

PostPosted: Sun Oct 17, 2010 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Nej. Nummer två.
Det finns ett fåtal svarta Klimax Solo. 8)

PostPosted: Sun Oct 17, 2010 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
The Archangel wrote:
Nej. Nummer två.
Det finns ett fåtal svarta Klimax Solo. 8)
I stand corrected :)

PostPosted: Mon Oct 18, 2010 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Nåväl jag påstår inte att LINNS nya ljudfilosofi inriktning, gjort att de nya prylarna ”helt” saknar stampa takten faktor, men nog har upplösning, melodi och harmonier fått en hel del förtur i prioriteringarna. :(

Givetvis gillar jag också prylar som presterar maximalt enligt Tunedem, men jag vill även ha, skyhög upplösning och massor med 3-D (bredd/djup/höjd) utan att ”stampa takten & kött o blodfaktorn” blir lidande.
Om man jämför produkter, gamla o nyare, inser man att Linn fokuserar på musikalitet, SOM DE ALLTID GJORT.
Dvs ingen ändring i inriktning, men med mer erfarenhet har de steg för steg byggt bort svagheter i äldre produkter. Nyare låter mindre distat, renare etc.
Jämförde nyligen Sara mot nyare Linntalare samt Lk280 mot nyare slutsteg. Jösses vad pisk de äldre får på ALLA sätt inkluderat "stampa takten".

Dock är det allt för enkelt att med de nya produkterna, som ljudmässigt låter så fantastiskt bra, att fokusera på ljudet o inte musiken. Det är bara en indikation på för dålig installation!
Ju bättre grejjer, destå viktigare blir installationen.
MRTweak wrote:
Enkelt, mata Komri med Klimaxkälla/stärkeri. Inget annat jag hört kommer ens i närheten, inkluderat äkta upplösning/3D egenskaper. Vilket alltid är en överaskning då man testar/lyssnar på andra sk "high end" system o finner allt som oftast ett konstlat fräckt ljud. En trumpet ska inte låta fräckt, den ska bara låta som...ja som en trumpet. För det gör den i verkligheten.

PostPosted: Mon Oct 18, 2010 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sportis: det där med dist kan jag köpa,det var väldig skillnad bara med mina billigare upgraderingsprylar som jag ebayat ihop för skitpengar,bland annat slutade betydelsen av kablage att vara lika viktig för mig i högtaleriänden i alla fall.

Däremot,till skillnad mot stampa takten junket som jag kan köpa så har jag ännu inte funnit den så kallade "live" känslan som Linn numera påstås besitta. Jag köper in mig på tänket, eller snarare analogin om digitalkameran med filtret som gör bilderna skarpare,inte på riktigt bättre,men för mig tydligare,därmed inte sagt att inte en streamer via Andkans försorg inte kommer in i mitt hem framledes,men inte är det "Live" som gör detta, snarare som ¨svågern uttryckte det,lättare att få jämnare god kvalite,den lilla stund man har tid med kvalitetslyssning.

NU LÄR JAG BLI NACKAD MED GILJOTIN,MEN:

Svågern och jag föredrar spotify via bra ljudkort och skarpt betalabbonemang(främst pga den jämna kvaliteen)före Genki och Ikemi.

Det rockar,för oss i alla fall..

PostPosted: Mon Oct 18, 2010 17:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det handlar väl om att få fram musiken på det sätt som producenten tänkt sig och hört i slutproduktionen. Om producenten tänkts sig en 'häftig' trumpet och mixtrat med eq på den kanalen så är det så vi får höra det. Om producenten producerat en rak och ren kurva så är det så vi får höra. Om man får tag i en anläggning som bjuder på extra 'live-känsla' (vad nu det är?), bas, diskant....etc då går det åt helvette när man sprätter igång någon lite överproducerad musik, det blir väl tårta på tårta?. Åksjuka!

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00