selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: 2 eller 3 LK100?
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Jag kör nu 2st LK100 av dom sista som tillverkades
Har även blivit bjuden ett tidigt LK100.
Frågan är då ska jag köpa aktiva kort till dom 2 Lk100 jag har och skippa det äldre steget eller ska jag köpa 3 uppsättningar kort och även köpa det?

Problemet är ju att jag vill ju ha lika steg till basarna samtidigt so jag vill ha det bästa till diskanten och i detta fall funkar ju inte det.
Samtidigt funderar jag på hur åldern på kort spelar in?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
är det stor sjillnad på äldre och nyare LK100? annars skulle det väl kanske gå att köra ett äldre och ett nyare på basen och ett nyare på diskanten men det är ju bara ren spekulation med lite lätt teori som inte säger något om hur resultatet blir men jag skulle nog undvika att koppla in det äldre steget till aktiva filter är på plats. om jag varit i den sitsen så skulle jag nog köpt det gamla för att kunna testa och skulle det vara bättre med bara två nyare kört på det och sålt den tredje LK100n vidare och kanske snokat upp ett lite nyare.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 24, 2004 21:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Aktivt på tre steg! Lk100 har tyvärr en tendens att stänga av sig själva om man lirar lite för hårt, aktivt såväl passivt. Problemet försvann då jag köpte ett steg till. Lk100 på Keilidh är förbaskat roligt och det lär knappast bli så mkt sämre med Ninka :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Skillnaden mellan nya och gamla LK100 är mycket liten. Designen ändrades minimalt under de år den fanns. Dock kan de låta olika i alla fall, vilket kan bero på att

1. De har olika transformatorer. Tidiga LK100 hade faktiskt en bättre trafo från Holden&Fischer, senare fick en något sämre irländsk trafo.

2. Jordningar i lådan är olika bra. Skruva isär lådan, ta ut kortet, skrapa rent jordpunkterna som ligger mellan skruvhål och låda, skruva ihop alltihop ordentligt och kör.

Sen kan man ju göra lättare modifieringar av en LK100 som får den att låta lite bättre... Den enklaste går ut på att koppla bort spänningsväljaren som sitter innan nätdelen så att den alltid går på 220V (lätt att ta bort igen). Linn blev informerade om vilken skillnad det gjorde och ändrade faktiskt sina nya förstärkare efter det så att trafon är direktlödd på nätbrunnen istället för att gå via en väljare och en massa sladdar.

Ja, förresten, 3 LK100 är klart roligare än 2!

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Oj, jag glömde visst det där med aktiva kort:

Se till att köra samma generation kort i alla förstärkare - de låter klart olika! Alltså bara gamla monokort eller bara nya monokort.

Kolla Daniels lista över Linns uppgraderingar om du är osäker.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 11:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Lejonklou wrote:
Sen kan man ju göra lättare modifieringar av en LK100 som får den att låta lite bättre... Den enklaste går ut på att koppla bort spänningsväljaren som sitter innan nätdelen så att den alltid går på 220V (lätt att ta bort igen). Linn blev informerade om vilken skillnad det gjorde och ändrade faktiskt sina nya förstärkare efter det så att trafon är direktlödd på nätbrunnen istället för att gå via en väljare och en massa sladdar.
Menar du att detta görs genom att man kopplar loss de bruna och de blå kablarna på båda sidor om spänningsväljaren för att sedan löda ihop dessa? Lämnar man sedan de övriga kablarna intakta?

/El Mero Mero


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nix, det är kopplingsmässigt mer komplicerat än så. Men man behöver inte löda, det räcker med att koppla om.

Alla riktigt bra moddningar handlar enligt min uppfattning enbart om att koppla om så att man sen när som helst kan koppla tillbaka till original utan minsta åverkan på utrustningen.

Nånstans har jag scemat över hur man gör med LK100 för olika spänningar, men vet inte var just nu...

Disclaimer: Greja ALDRIG med nätspänning om du inte är utbildad alternativt 100% säker på vad du gör! Greja heller INTE med Linn-elektronik om du inte är beredd att ta risken att den går sönder eller låter sämre! Öppna inte apparater i onödan pga risk för skador på dig själv och/eller utrustningen och öppna aldrig en Linn-apparat som har garanti kvar.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 12:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Mon Oct 25, 2004 11:32
Posts: 268
Det är alltså den här spänningsväljaren som går att koppla förbi? Jag är helt klart intresserad av att prova! Hör av dig om du hittar scemat eller kommer ihåg hur det ska vara kopplat!
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 12, 2004 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Har flera lösningar på gång nu
Tonläget hade 1 par nyare baskort samt äldre diskantkort att erbjuda.
Detta innebär en lösning med 2 slutsteg.
En bekant har 3 kort till salu varav diskanten nyast men då saknar jag ett slutsteg samt lite K600.
JAg har även ett äldre LK100 på g men ska man ha det till diskanten så blir ju det fel.
Skulle man kunna köpa ett LK85 till diskanten å stereokort till den å sen 2 baskort till LK100

Alternativet är att jag köper dessa 3 kort och sätter in bara 2 men då åker jag på att få hit handlaren ytterligare en gång om jag köper ett tredje steg å eftersom han har 22 mil enkel resa så åker han väl inte allt för ofta.

_________________
Peter


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited