selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Autotunedem
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 09:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, detta blir väl som att svära i kyrkan...

Jag tycker tunedem är svårt. Att flytta högtalare och flänga fram och tillbaka till soffan och samtidigt försöka komma ihåg hur det kändes resulterar oftast i förvirring och att högtalarna flyttas tillbaka till den gamla platsen. Nånstans här vaknar ingenjören i mig och undrar om man kan mäta bra tunedem? Skulle jag kunna sätta en mikrofon i soffan, köra nåt ljud från Matlab som realtidsanalyseras samtidigt som jag knuffar på Keltik... när är det bra? Går det över huvud taget att mäta, eller är svänget omätbart? Någon som har provat?

Jag inser förstås att en av poängerna med tunedem var just att man skulle slippa krångla med mätutrustning...

Post subject: Re: Autotunedem
PostPosted: Mon Oct 11, 2010 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det handlar väl egentligen om tonhöjd och tonernas förhållande till varandra i tid, så det borde väl teoretiskt och hypotetiskt sett gå att mäta? Stämapparat ha ha! :D

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan man höra skillnad kan man också mäta den. Problemet är att mäta rätt sak och tolka mätningen. Personligen tror jag det är ganska komplexa mätningar som behöver göras fast jag har egentligen inga belägg för att jag tror rätt :-)

När det gäller högtalare så förändras bland annat frekvensgång och fas-skillnader med placeringen. Att mäta frekvensgång är inte svårt, det är ju bara att sätta upp en mik. Men sedan kommer det besvärliga, att tolka mätvärdet. För att inte tala om var man placerar mik´en och vilken typ av sådan man ska använda. En högtalare ger ju knappast ett rakt streck som återgivning och den information som behövs för tunedem riskerar att döljas i alla de andra topparna och dalarna. Örat är mycket bättre på att särskilja information ur brus än vad en mät-mik är.

Att koppla mätningar till tunedem är nog en fråga för en professur på KTH. Hade det varit enklare hade det redan varit gjort...

/ B

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 11:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det lättare för en musikalisk person att genomföra en tunedem tror ni. Nu menar jag musikalisk "på riktigt" :D

//Per

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perka wrote:
Är det lättare för en musikalisk person att genomföra en tunedem tror ni. Nu menar jag musikalisk "på riktigt" :D

//Per
Rent logiskt borde det vara så. Å andra sidan är musikaliska personer duktigare på att fylla i det som saknas i en återgivning så helt pålitliga är dom inte :-)

/ B

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Perka wrote:

//Per
Rent logiskt borde det vara så. Å andra sidan är musikaliska personer duktigare på att fylla i det som saknas i en återgivning så helt pålitliga är dom inte :-)

/ B
Tune-dem verkar närmast trivialt för en som är musikaliskt bevandrad. Jag provade på en kompis som spelar bas. Han fattade på nolltid.

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ThomasBe wrote:
Jag tycker tunedem är svårt. Att flytta högtalare och flänga fram och tillbaka till soffan och samtidigt försöka komma ihåg hur det kändes resulterar oftast i förvirring och att högtalarna flyttas tillbaka till den gamla platsen.
Keltik + Airport Express känns som en rätt tungrodd kombination att tuna in... :?

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 19:51 
Site Admin
Site Admin

Of-topic
Det underlättar nog om man inte läst en massa hifitidningar och snappat upp för många ljudmässiga beskrivningar, 'luftig diskant' här och 'torr bas där' osv. Är det jag haft(har) svårast att koppla bort när jag ska jämföra komponenter eller tuna in ett system.

En musikintresserad person som inte är det minsta intresserad av stereoprylar men spelat lite gitarr hemma tänker jag mig är den ideala tune-demaren :mrgreen:

On-topic
Intressant fråga! Hade varit kul att jämföra olika parametrar med Matlab för ett vältunat system mot ett som står helt galet. Sedan är jag nog skeptisk till att skillnaderna man hittar går att återanvända för att i ett annat sammanhang ställa in stereon men det är en annan sak det..

PostPosted: Mon Oct 11, 2010 22:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

ATt mäta tidsskillnad i slagen mellan olika instrumenten borde väl vara möjligt?, då man mäter topparna eller tillslagen, och strävar efter att få det så tight som möjligt.

Men man måste ju kanske tunedema sig fram till vilken mick, vilken sladd och vilken kretslösning för omvandlingen i mätenheten som är bäst?

Och sen vem ska utveckla det hela, då tune dem:are och ingengörer oftast inte verkar vara samma personer:)

PostPosted: Tue Oct 12, 2010 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Tune-dem verkar närmast trivialt för en som är musikaliskt bevandrad. Jag provade på en kompis som spelar bas. Han fattade på nolltid.
Det statistiska underlaget är kanske inte helt imponerande ;-)
Men kul för din kompis!

/ B

PostPosted: Tue Oct 12, 2010 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OffT:
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Det statistiska underlaget är kanske inte helt imponerande ;-)
Lustigt nog tyck kvinnor ha lättare än män. Man undrar vad det skulle kunna bero på?

Lejonklou m.fl. handlare kan säkert fyll på med några meter erfarenheter på det här området...

OnT:
Om det gick mäta bra tune-dem så skulle man kanske tillämpa det vid apparatutvärdering i första hand? Jag skulle gissa att vi är rätt lång borta från att kunna tun-dema maskinellt, men det föder en och annan underhållande tanke. Man skulle t.ex. kunna rangordna låtar objektivt :roll:

PostPosted: Tue Oct 12, 2010 20:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Bill50x wrote:
Om det gick mäta bra tune-dem så skulle man kanske tillämpa det vid apparatutvärdering i första hand? Jag skulle gissa att vi är rätt lång borta från att kunna tun-dema maskinellt, men det föder en och annan underhållande tanke. Man skulle t.ex. kunna rangordna låtar objektivt :roll:
Haha! Fantastiskt - att maskinellt mäta hur lätt det är att tillgodogöra sig musiken. Borde ju finnas pengar att tjäna där...
Kan ju för övrigt bara instämma med att kvinnor i allmänhet har en begåvning för tune-dem, skulle dock inte vilja säga att det är kopplat till musikalitet för det. Tycker väl att jag själv är ganska musikalisk, spelar flertalet instrument och varit musiskt aktiv typ jämt. Ändå spöar frugan mig i tunedem alla dagar i veckan. Tyvärr är hon för det mest helt ointresserad till att sitta och höra samma slinga om och om igen medan jag flyttar högtalare, vänder på kablar, byter burkar eller vad det nu kan vara. Och lika glad är väl jag för det, det blir mer musik hemma på det sättet!

Likväl så gnager det i bakhuvudet att "undrar hur bra det kan bli egentligen"...

Airport och Keltik är ju inte slutgiltiga lösningen förstås, spanar lite på en MDSi, men det kommer alltid resor imellan när det börjar närma sig uppgradering. Å andra sidan så fungerar det oförskämt bra med Airport digital in i 5103. När Linn implementerar Airplay i DS - då är det dags!

PostPosted: Wed Oct 13, 2010 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ThomasBe wrote:
Bill50x wrote:
Om det gick mäta...
Haha! Fantastiskt - ...
Nu var det ju inte jag som stod för ovanstående citat (det var hardcorelinnie), även om jag instämmer till det som handlar om apparater. Att rangordna musik efter tunedem känns rätt andefattigt :-)

/ B

PostPosted: Wed Oct 13, 2010 17:16 
Moderator
Moderator

Att rangordna musikframträdanden gör det hela lite mer greppbart. Och jo, en sådan maskin skulle gå att konstruera! Jag tror dock ingen har lyckats med det än.

PostPosted: Sat Oct 16, 2010 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I teorin går det naturligtvis att mäta vad som helst, inklusive "musikalitet", men jag vet inte hur nära vi är att förstå vilka faktorer som ligger bakom en trovärdig (känslomässig) musikförmedling. Om jag får gissa (inte för att min gissning är så intressant i sammanhanget, men som en illustration) så är det en komplex samverkan mellan dynamik, "renhet" och "timing", förmodligen tillsammans med andra faktorer varav vissa kanske inte ens ännu inte är teoretiskt definierade.

Samtidigt så är det något sjukt med hur exakt det går att konstatera när en högtalare står rätt. Det känns inte alls som något komplext. :?

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00