selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn DS vs Naim HDX
PostPosted: Fri Sep 10, 2010 09:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej,

Då jag fortsatt är av åsikten att Linn DS spelare är lite för "ointegrerade" för min smak har Naim HDX seglat upp som ett intressant käll alternativ. Är det någon som haft möjlighet att jmf fx MDS el ADS mot Naim HDX vore det intressant med era erfarenheter. Verkar vara omöjligt att få till en jmf hos någon Sthl's handlare. Alla inspel är av intresse.

Häls Per

Post subject: Re: Linn DS vs Naim HDX
PostPosted: Fri Sep 10, 2010 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tonläget i Göteborg har ju alla Linn DS hemma och dom säljer Naim. Dom har ingen HDX hemma men då importören Ljudtema finns i Göteborg så tror jag att det skulle kunna ordnas en HDX demo där. Men det är ju i Göteborg det. Annars, snacka med Ljudtema och hör vad som kan göras. Antar att Carl-Michael Engvall är kvar där, f d Linnhandlare i Borås. En duktig och trevlig kille.

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har hört komplett Naim-anläggning (HDX+försteg+slutsteg - kommer faktiskt inte ihåg exakt modellnr, men priset var ca. 250 kkr totalt) drivandes Audiovectorhögtalare och det var bra, men för dyrt för att kunna konkurrera med Linn (enligt min och min kompis åsikt). Skulle nog hävda att den anläggningen var ungefär på samma nivå som kompisens anläggning med Majik DS, Kikkin, 2250/D och A242 och då drar ju faktiskt 242 upp priset utan att tillföra motsvarande prestanda (p.g.a. rel. baktungt system).

PostPosted: Tue Sep 14, 2010 11:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej,

Tack för inspel på detta. Har hittat lite på Linn officiella forum + några andra ställen. Tenderar dock snabbt att bli lite pajkastning mellan "märkesanhängarna"....moget :roll:

Skall försöka få till en jmf. under hösten. Skulle det fungera att koppla en Linn DS med en laptop (som "mediaserver") för att förenkla tester och jmf? Dvs en enklaste möjlig setup men för att testa om man sas gillar "streaming" konceptet. Är som sagt fortsatt en silverkramare..

Häls Per

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 18:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hardcorelinnie wrote:
Har hört komplett Naim-anläggning (HDX+försteg+slutsteg - kommer faktiskt inte ihåg exakt modellnr, men priset var ca. 250 kkr totalt) drivandes Audiovectorhögtalare och det var bra, men för dyrt för att kunna konkurrera med Linn (enligt min och min kompis åsikt). Skulle nog hävda att den anläggningen var ungefär på samma nivå som kompisens anläggning med Majik DS, Kikkin, 2250/D och A242 och då drar ju faktiskt 242 upp priset utan att tillföra motsvarande prestanda (p.g.a. rel. baktungt system).
Jag byte ut naim för LINN, hus en kunde i London. Han hade en HDX, naim senaste DAC, referens naim försteg och alla tre hade separat lådor referens nätdel (tror han sa 5000 pund stuk * 3, kan det bli sant?) ,,, en mycket spännande system men i alla fall byte allt till KDS/d + KK/d! Ljudbilden var så bred och djup att jag hade ingen idea var musiken kommit ifrån. Jag hängt inte med! Källan (HDX+DAC+2st nätdel) för mig var inte bättre en MDS.

In med KDS/d + KK/d och skit va bra ,,, det var som hade set en extra mjuk kudde under min rumpa och jag skunk när, fått känslan från den artist och helt enkelt det lät som musik // Han kört ATC aktiva Engelsk högtalarna, imponerande och musikaliskt för priset, mycket skönare en ner jag lyssnat till HDX, DAC bla bla naim med dom stora Audiovector ,,, snälla tar bort den ''spännande-funktion''!

naim är en av UK's bästa HiFi företag men dom måste släng bort den ''spännande-filter'' dom har på produkter och kom tillbaka till musiken ... det bli bara oäkta! Annars det kommer att bli många som byt till LINN för att lyssna på musik istället och inte minst vad man få för pengarna. KDS/d + KK/d är på den nivå ,,, en klipp! Positiva kommentar för naim, det lät som nätdel var super ren ,,, ingen brus alls ,,, men Dynamik är också extremt bra för nästan ingen pengar alls ,,,

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Tue Sep 21, 2010 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det blir en Linn DS under hösten, har läst på här på Selleri och några andra ställen och trots att jag känner mig lite osäker så är det väl ändå som Linda Bengtzing sjöng för några år sedan "hur svårt kan det va..".

Tog mig även titt på skivsamlingen igår och med handen på hjärtat: hur många av dessa kanske 800 CD album har jag spelat det senaste åren? Absolut max 200 st, förmodligen mindre...

Kom däremot på att de ca 150 CD singlar som samlats på hög och som jag aldrig spelar lite beroende på att det är meckigt att byta CD redan efter en låt, passar såklart utmärkt på en DS lösning. Saken är avgjord, återkommer under medlemspresentation när det händer något.

Häls Per

PostPosted: Tue Sep 21, 2010 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perka wrote:
Det blir en Linn DS under hösten, har läst på här på Selleri och några andra ställen och trots att jag känner mig lite osäker så är det väl ändå som Linda Bengtzing sjöng för några år sedan "hur svårt kan det va..".
Häls Per
Kul! Grattis till ett bra val!

Ett tips är att ordentligt tänka igenom hur man vill sortera sin musiksamling innan man sätter igång och rippar. Exempelvis om man ska sortera på för eller efternamn. Om och hur man ska använda taggen "Album artist" samt givetvis att se till så man kallar samma artist för samma sak på alla album.

Annars kan man hamna i att exempelvis ha följande artister:
The Beatles
Beatles, The
Beatles

etc

PostPosted: Tue Sep 21, 2010 10:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för tipset! Skall tänka på detta. Någon kunnig här skrev även att man bör testa lite olika ripprogram & inställningar innan man drar igång det stora jobbet. I mitt fall blir det nog att börja med singlarna dock...

//Per

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00