selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 17, 2010 12:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Jag är ute efter en NAS till min nyinköpta DS. Vad använder ni DS-ägare för NAS?

Har ni några synpunkter och tankar kring de ni har/har provat får ni gärna dela med er! Hoppas på lite hjälp här...

/Mvh

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Jag har en ReadyNAS NV+, har funkat stabilt.
Den börjar ifs bli lite gammal till modellen, så det finns säkert andra nyare alternativ från andra forummedlemmar.

NASen kan man byta fläkt till, som en modifikation, vissa här på forumet har gjort det med upplevt gott resultat. Du kan söka lite på detta om du vill, det finns nån tråd om det.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 15:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Påvverkar verkligen själva NASen uppspelningskvaliten. Är det inte samma 1or och 0or som skickas till Dsn?

Är det någon som har erfarenhet av en NAS med trådlöst nätverk, jämfört med att koppla den till en router?

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 16:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Undvik Twonky 5 är mitt tips. Jag har en Qnap som rullar väldigt stabilt nu med Twonky 4.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Q-Nap med förinstallerad Twonky tycks funka mycket bra. Både stabilt och låter bra och ja, även konfiguration på digitalsidan kan påverka en del. Välj i första hand rek pryttlar. Skriver på iTouch, men återkommer med lämpliga länkar (om ingen annan hinner före). Kola in Linn:s hemsida och Tonläget.com ...

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 19:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Välj i första hand rek pryttlar. Skriver på iTouch, men återkommer med lämpliga länkar (om ingen annan hinner före). Kola in Linn:s hemsida och Tonläget.com ..
Vore sjysst! Jag har kollat lite på Tonläget och Taktoton. Netgear ReadyNas NV+ verkar dom gilla ljudmässigt, men i övrigt verkar dom inte så imponerade av den. Det känns sponant som att ljudet borde påvverkas marginellt av vilken NAS man har, men det kanske inte stämmer i verkligheten. Man vill ju ha så smidigt nätverk som möjligt för att maximera användarvänligheten med DSn.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör en ReadyNAS NV+ och måste säga att som musikserver har jag inte några egentliga klagomål. Jag använder den dock för lite annan lagring också och då märks att den inte är så snabb som jag skulle önska. Funderar på att byta ut den mot en stationär dator för flexibiliteten och snabbheten i övriga applikation, men det som får mig att tveka är det musikaliska resultatet (och att den funkar så bra som musikserver).

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Någon som har erfarenhet av den här?

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 2-bay Diskless

PostPosted: Sat Sep 18, 2010 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Symphonyno15 wrote:
Någon som har erfarenhet av den här?

Netgear ReadyNAS Duo
Det är det många som har här på forumet, ink. jag som har en sån. De är bra! Bättre blir de med 1 Gb minne och ny fläkt. Stoppa i ett par Segate Barracuda 1 Tb för runt 600 kr/st och spela så det ryker! Sök på forumet för mer info.

PostPosted: Sat Sep 18, 2010 11:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Japp, readynas Duo funkar fint. Inbyggd upnp server från scratch (+ de flesta tjänster du kan behöva :) Xraid-systemet gör det också flexibelt om du vill stoppa in större diskar i framtiden. Som Linnofil skriver kan fläkten surra lite men det är många som har moddat den utan problem så att maskinen blir väldigt tyst.

Vet inte om det spelar någon roll men jag skaffade diskar som fanns med på Netgears hårdvarukompatibilitetslista (kolla på nätet), i mitt fall blev det 2*Samsung 1Tb (men det är något år sedan).

PostPosted: Sat Sep 18, 2010 11:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Japp, readynas Duo funkar fint. Inbyggd upnp server från scratch (+ de flesta tjänster du kan behöva Xraid-systemet gör det också flexibelt om du vill stoppa in större diskar i framtiden. Som Linnofil skriver kan fläkten surra lite men det är många som har moddat den utan problem så att maskinen blir väldigt tyst.
Ja jag har fått lite varierande info vad gäller fläkten. En del påstår att den är väldigt tyst från första stund medans andra har behövt trixa lite.

Den är iaf en klar kandidat.

Vad använder ni för programmvara?

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00