Stephan wrote:
Vill dock säga att jag kör dessa högtalare aktivt, vilket gör väldigt mycket positivt för Linns högtalare.
Har du en tunn budget så finns även Keilidh som är föregångaren till Ninka och som är snyggare, jag har även fått för mig att det är lite mer tryck i dessa oxå, men det kanske inte stämmer.
Jag har hört Keilidh och Ninka passivt och aktivt, och jag skulle inte råda dig att välja Keilidh istf Ninka. Keilidh är helt enkelt sämre. Speciellt passivt är det en stor skillnad till Ninkas fördel, bägge högtalarna lyfter dock enormt vid aktiv drift.
Espek är absolut en högtalare med potential att låta bättre än Ninka, men kräver rätt omgivningar och installation. Ninka är i min erfarenhet mer lättplacerade. Rätt installerade är det inget snack om saken, Espek!
En reflektion kring dina kommentarer om den övriga riggen - i Linn-kretsar är tonkurveparametrar som diskant/mellanregister/bas för det allra mesta underordnade parametrar som timing, sväng, spelglädje. "Utomstående" brukar kunna uppleva det som flum men det är förvånansvärt hur mycket mer relevant det är när man kommit in i tänket!
Jag har inte själv hört Densen-prylar, det är möjligt att de lyckas prestera bra utifrån "Linn-parametrar" men det är inget jag har koll på isf tyvärr. Ett tips är att gå till en Linn-handlare och be om att få plocka med dig dina prylar för jämförelse med ett Linn-system.