selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Sep 16, 2010 14:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag undrar om någon här kan hissa eller dissa mina tankar om att para en Densen-stapel (B100+B200+B300) med antingen Linn Ninka alt. Linn Espek i ett öppet rum om ca 20kvm.

Tacksam för svar!

PostPosted: Thu Sep 16, 2010 18:46 
Site Admin
Site Admin

Hej och välkommen till forumet!

Jag har ingen vidare koll på din elektronik men båda högtalarna har sina för och nackdelar. Om du berättar lite om dina nuvarande/gamla högtalare och vad du söker med dina nya kan du kanske lättare få tips på vägen..

Har du hört Ninka och/eller Espek förut, hur lät det då tycker du?

PostPosted: Thu Sep 16, 2010 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan ju svara lite lätt då jag haft både ninka och espek (har ju iofs espek tills vidare men dom är ju till salu).
I ett rum på 20kvadrat kan ninkorna bli lite "slanka" i ljudet jämfört med espek. Espek är också bättre rent musikaliskt, rätt stor skillnad också.
Har ju ingen aning om vilken elektronik du använder men kan ju säga att både ninka och espek mår väldigt bra av att spelas aktiva, de går djupare, de spelar kraftigare, bättre kontroll, mer musikaliskt, lättare att följa osv.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 08:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Sony<> Hej och tack!

Jag ska försöka förklara min situation. Jag har tidigare kört Densen tillsammans med ett par stativare från Chario, men sålde 2-kanalen för att köra hemmabio istället. Nu är jag, efter 6 år, sugen på 2-kanal igen så jag inhandlade ett system från den gamla favoriten. Nu är rummet lite större och jag tror att det är dags att satsa på en golvare.

Densen produkterna har ett varmt ljud med driv i basen och mellanregistret, lite mjukare och avrundad diskant, inte extremt detaljerad alltså. Har inte hört Linn produkter tidigare men har hört gott om märket från vissa mer eller mindre excentriska användare. De kammar även hem många poäng i deras utseende som tilltalar mig.

Hoppas ni fått lite mer kött på benen, tacksam för mer input!

//Mike

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag har kört Ninka tidigare och har Espek idag.
Kan varmt rekommendera Espek om du vill ha golvhögtalare.
De är lite svårinstallerade men är bättre än Ninka på alla punkter till en liten merkostnad.
Nya kostade Espek 37000kr och Ninka 16000kr
Ninka är helt OK, men lite veka i basen för min smak, samt att jag saknar lite tighthet och rock'n roll känsla som man får mer av med Espek.

Vill dock säga att jag kör dessa högtalare aktivt, vilket gör väldigt mycket positivt för Linns högtalare.

Har du en tunn budget så finns även Keilidh som är föregångaren till Ninka och som är snyggare, jag har även fått för mig att det är lite mer tryck i dessa oxå, men det kanske inte stämmer.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 12:51 
Site Admin
Site Admin

Stephan wrote:
Vill dock säga att jag kör dessa högtalare aktivt, vilket gör väldigt mycket positivt för Linns högtalare.

Har du en tunn budget så finns även Keilidh som är föregångaren till Ninka och som är snyggare, jag har även fått för mig att det är lite mer tryck i dessa oxå, men det kanske inte stämmer.
Jag har hört Keilidh och Ninka passivt och aktivt, och jag skulle inte råda dig att välja Keilidh istf Ninka. Keilidh är helt enkelt sämre. Speciellt passivt är det en stor skillnad till Ninkas fördel, bägge högtalarna lyfter dock enormt vid aktiv drift.

Espek är absolut en högtalare med potential att låta bättre än Ninka, men kräver rätt omgivningar och installation. Ninka är i min erfarenhet mer lättplacerade. Rätt installerade är det inget snack om saken, Espek!

En reflektion kring dina kommentarer om den övriga riggen - i Linn-kretsar är tonkurveparametrar som diskant/mellanregister/bas för det allra mesta underordnade parametrar som timing, sväng, spelglädje. "Utomstående" brukar kunna uppleva det som flum men det är förvånansvärt hur mycket mer relevant det är när man kommit in i tänket!
Jag har inte själv hört Densen-prylar, det är möjligt att de lyckas prestera bra utifrån "Linn-parametrar" men det är inget jag har koll på isf tyvärr. Ett tips är att gå till en Linn-handlare och be om att få plocka med dig dina prylar för jämförelse med ett Linn-system.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft Kelidh passiv och aktiv samt Ninka passiv och aktiv. Skulle råda dig att satsa på aktiva Ninka. Ha dom själv idag. Har dock ej lyssnat på Espek över huvud taget men det är ju fullt möjligt att dom spelar bättre än Ninka aktivt. Det bäst är som sagts tidigare att gå till en handlare och helt enkelt lyssna in dom olika alternativen. Det kanske finns chans att låna hem ett par högtalare under en helg för att kolla ordentligt ?

Good Luck !!

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag skulle kanske varit tydligare:
Ninka är bättre än Keilidh.
I mina öron är dock Keilidh bra nog att leva med

Prisskillnaden kanske inte är så stor numera i och för sig...

Vad är budgeten?

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 19:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har aldrig hört Densen, men enligt de som lyssnat är det lite som Naim på steroider. Det går även att sätta aktiva filter i vissa av deras förstärkare.

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MichaelDupé wrote:
Jag undrar om någon här kan hissa eller dissa mina tankar om att para en Densen-stapel (B100+B200+B300) med antingen Linn Ninka alt. Linn Espek i ett öppet rum om ca 20kvm.

Tacksam för svar!
Vart bor du? Är du i närheten av umeå kan du komma förbi och lyssna lite här om du är snäll :)

PostPosted: Fri Sep 17, 2010 19:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej och tack för all input!

Jag kommer att testa köra ett par Ninka bi-ampat till att börja med. Men om jag känner mig själv rätt så kommer det hela att utvecklas ganska snart. Återkommer med bilder och kommentarer när allt är klart.

The Archangel <> Nja, jag bor i Västerås inte riktigt i närheten, men tack för inbjudan! =)

//Mike

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00