selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vilken NAS?
PostPosted: Mon Aug 30, 2010 13:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej.
Kommer snart att inskaffa DS+NAS.
Har botaniserat bland trådarna här på forumet och inte blivit särskilt mycket klokare :shock: men det finns ju några som omtalas oftare som t ex Netgear readynas som verkar vara en bra lösning? Eller med inbyggda läsare t ex
LG NC1 NAS 2-BAY DVD-RW 1TB för ett bra pris men det verkar inte vara många som har testat denna? det finns säkert många fler :roll:
Skall använda nasen till DS och film,bra kombination?
Budget=det mesta för pengarna :D
Tacksam för lite tips

Post subject: Re: Vilken NAS?
PostPosted: Mon Aug 30, 2010 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har märkt att snabbheten på NAS:et är ganska avgörande om man skall flytta stora mängder data (film ex.).
Jag skulle nog kolla runt lite och se om jag hittar något färskt test på internet.

Netgear och Qnap verkar vara "det som gäller". Netgears Ready Nas Duo verkar väldigt poppis, men har hängt med väldigt länge (borde finnas "vassare" idag).

Sen är det frågan om speglat/inte speglat. Personligen skulle jag köpa ett NAS med enkel disk och sen köpa en extern hårddisk (eller ytterligare ett NAS) att ha backuper på.

Jag har en Qnap TS209 med två speglade diskar. Ena disken gick sönder för två-tre månader sedan. Diskarna är på 500GB (fullproppade med film och musik) och det känns rätt litet idag (ca 2 år gamla). Jag kommer inte att köpa en till 500GB, då byter jag hellre till en 2TB.

PostPosted: Mon Aug 30, 2010 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Sen är det frågan om speglat/inte speglat. Personligen skulle jag köpa ett NAS med enkel disk och sen köpa en extern hårddisk (eller ytterligare ett NAS) att ha backuper på.

Jag har en Qnap TS209 med två speglade diskar. Ena disken gick sönder för två-tre månader sedan. Diskarna är på 500GB (fullproppade med film och musik) och det känns rätt litet idag (ca 2 år gamla). Jag kommer inte att köpa en till 500GB, då byter jag hellre till en 2TB.
Medhåll.

Har själv Netgear ReadyNAS NV+, men skulle hellre klpa en av de större (och snabbare) Qnap:arna idag (och en enklare NAS eller USB-disk för backup). Raid är nog en aning överskattat för hembruk. Bättre med komplett backup, på annan plats.

PostPosted: Tue Aug 31, 2010 10:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för inläggen / tipsen.
Det lutar år en Netgear readynas med stora seagate diskar med extern backup :idea: för det verkar vara en pålitlig trotjänare som många har :D

PostPosted: Tue Aug 31, 2010 11:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej
Vill bara tillägga att ReadyNas Duo och NV+ är ganska gamla. Framförallt är de långsamma jämfört med Qnap. ReadyNAS har släppt nya som heter Ultra, de har motsvarande CPU som qnap. Just nu finns bara 4 och 6 disk varianter men en 2 disk variant skall släppas i oktober. (enligt uppgift)

PostPosted: Wed Sep 01, 2010 11:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Då inväntar jag den :P
Tack Maynard.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00