selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 22:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Har jag "tune-demat"
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Häromkvällen satt jag och Torkel och lyssnade på hans nyinköpta Naim CD5. Vi körde den mot min Karik V/Numerik (sen modell). Lite olika parametrar diskuterades. Vid ett tillfälle utbrast Torkel ”det svänger ju mer om Linn”.

Jag förklarade för honom vad jag lyssnade på för att avgöra vilken cd-spelare jag föredrog. Jag tog fasta på ett instrument, basen i det här fallet, och jämförde vilken spelare som gjorde det lättast att följa med. I samtliga fall var K/N bättre på just detta. Har jag nu genomfört en ”tune-dem”? Jag är inte helt säker på hur denna metod fungerar.

Dock var bland annat Thin Lizzys The Rocker roligare på CD5. Naim presenterar en kraftigare bild, volymen blev högre när vi bytte spelare. Mera kraft i Naim alltså men kontrollen låg hos Linn. Resultatet stämmer väl överens med vad som har skrivits på andra platser, jag tror dock inte att min slutsats är ett resultat av det jag tidigare har läst.

Torkel, som är aktiverad på detta forum, får hemskt gärna fylla på med sina åsikter och slutsatser.

Tilläggas skall att lyssningen genomfördes hemma hos mig på min anläggning. Karik-Numerik-Kolektor-LK100-K400-Tukan. Jag har aldrig hört en Naim rigg demas mot en dito Linn och i samma prisklass.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
I mina öron låter det som att du gjort en tunedem.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
kul!
Naim o Linn är väldigt lika på mycket.
Dock skulle det vara intressant att dema CD5 vs K/N i ett komplett Naim system. Precis som hos Linn har en Naim system synergi effekter.

Ev kan en CD5 vara bättre än K/N i det systemet

Jag böt bort mitt aktiva Isobarik system (inkl för/slutsteg) -91 till motsvarande Naim toppgrejjer, så jag vet vad topp Linn vs topp Naim då hade för lik/olikheter.
Naim var då bättre på stärkar sidan men som total system saknade jag Isobarik, o böt tillbaks!
Avörande var dock att Naim hade problem med driftsäkerheten i försteget.
Annars hade jag nog bara bytt tillbaks Isobarikarna o behållit Naim för/slutsteg.

Så bra är naim!
Är väl först med Klimax/exotik grejerna som Linn fått lika överlägsna stärkare som de alltid har haft på "source" sidan.
Gillar linns högtalare mer än naim men det kan som sagt vara synergieffekten som spelar in...

Har en kompis som har LP12 + i princip Naim topp grejjer inkl CD (moderna prylar) o det låter superbra!

Naim brukar däremot var dyrare än linn med motsvarande ljudkvalitet


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Hej,
Jag vet inte riktigt om du har tune-demat. Jag har en kompis som är väldigt intresserad av "vanlig hifi" (dvs icke linn). När han beskriver det fenomenet (dvs förmågan att presentera olika instrument) kallar han det för separation och det också vad man kallar det i den typen av tidningar han läser (Absolute sound, Stereophile). Eftersom Linn har lyft fram och trycker väldigt hårt på något som man kallar Tune-dem så förmodar jag att det är något mer. Själv har jag alltid lyssnat på musik som jag sätt själv vill och bara överlåtit tillverkandet av produkter till Linn.

Ang naim och linn så gjorde jag en jämföresle mellan precis samma produkter som du (sen Karik/Numerik vs CD5i) fast med nait 5i och monitor audio. Jag tyckte att produkterna överlag var ganska likvärdiga, kanske med ett visst övertag för naim:en. Efter att ha lyssnat ett tag föreslog frugan att vi skulle blindtesta och att jag skulle tala om vilken spelare det var som spelade. Jag gissade fel massor av gånger på olika sorters musik. Genant värre


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Sen är det ju skillnad på att höra olika instrument placerade på olika ställen, och att kunna följa med i de melodier som finns.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Är ju ingen direkt expert på hifiterminologi, men med separation menar man nog förmågan att separera olika intrument från varandra. Det måste ju vara grunden för att både kunna höra instrumentets melodi och ev placering. Placering tror jag man kallar för "soundstage", dvs volymen i musiken (inte lyssningsvolymen).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ni här som har gjort många tune-dem, hur gör ni? Vad lyssnar ni efter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 13:53 
Tjagge wrote:
Ni här som har gjort många tune-dem, hur gör ni? Vad lyssnar ni efter?
Jag försöker tänka mig att det är jag som sjunger/spelar instrumentet. Ju
enklare det är att sjunga med, uppfatta texten, känna melodin och hur
artisten spelar, desto bättre presterar systemet i tunedem.

Det finns en tråd om tunedem där Lejonklou beskriver metoden på ett
förträffligt sätt. Du hittar den här.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag nynnar med i en melodislinga, ofta bara i huvudet, följer olika melodislingor beroende på vad det är för låt, ibland en basslinga, ibland "huvudmelodin". Den apparat/högtalarplacering som gör att jag lättast kan nynna med utan att tappa bort mig då trummor och sång kommer in är den bättre apparaten/högtalarplaceringen. Detta fungerar alldeles förträffligt bra för mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant, alla gör olika...
Jag nunnar/sjunger inte med, lyssnar inte på ett instrument...
Jag lyssnar på alla som spelar/sjunger samtidigt. Spelar dom mer tillsammans = är det mer "mening" i musiken, är det bättre.

Spelar basen med... är gitarren i takt med resten eller släpar efter (ibland SKA det vara så men det hörs tydligt vad som låter mest musikaliskt)

Brukar vara lättast att höra på de instrument som "startar" i låten. ex om det startar med gitarr o sen kommer röst, sen trummorna.
man hör direkt om det är mer "rätt" eller inte.
Samma sak med starter i låten (tex om sångaren tar en paus o sjunger igen)

En annan sak är att lyssna på känslan i låten. Betyder det något? Av alla instrument är rösten den med flest nyanser så röster är bra att lyssna på.

Kan väl säga att jag mixar allt detta o lyssnar på helheten!
För mig, är det svårare att konsentrera mig på EN sak. Lätt att tycka att guuuuuud så mycket MER man hör istället för att höra svänget i musiken.

Kan säga att det tar mig 2 dagar (tot 5 tim) att justera in mina keltik, något som Kalle/HF o Anders/Tonläget gör på en timme.
Herregud, va de är skickliga - respekt!
En annan behöver vila lite emellan varven för att inte "gå vilse"


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Din beskrivning sportbilsentusiasten av din metod påminner väldigt mycket om den metod jag använde förut. Den metod jag använder nu tycker jag ger betydligt mer exakta resultat och framför allt går det betydligt snabbare att hitta en bra position på högtalarna. Det är som att då det går att följa med i melodin så följer resten av hifiparametrarna med automatiskt utan att man behöver lyssna efter dem. Då jag utvärderar apparater väger jag in betydligt mer faktorer än jag nämner ovan, men att kunna följa med i melodin är liksom grunden för att få fram musiken vilket gör att den faktorn väger tyngst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Är lite osäker på om jag förstår hur du menar.
Först säger du att "Jag nynnar med i en melodislinga, ofta bara i huvudet, följer olika melodislingor beroende på vad det är för låt, ibland en basslinga, ibland "huvudmelodin".

Sedan säger du "Det är som att då det går att följa med i melodin så följer resten av hifiparametrarna med automatiskt utan att man behöver lyssna efter dem."

Uppenbarligen lyssnar vi båda på "huvudmelodin"
Skillnaden är väl att A/ jag inte nynnar B/följer enskilda instrument&melodislingor.

Du menar alltså att det är enklare om man nynnar o följer ETT instrument?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Det jag menar är att den placering av högtalarna som gör att man lättast kan följa t.ex. en basslinga eller huvudmelodin ger att andra hifiparametrar som att musikerna ska spela takt, känsla etc. också stämmer. Alltså resten av hifiparametrarna blir en följd av det föregående utan att man behöver bry sig om dessa då man lyssnar ut var högtalarna ska stå. För mig är det enklare att bara följa en melodi (oftast ett instrument) än "helheten".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack, då fattade jag dig rätt.
Undrar om man är olika bra på de olika metoderna eller om det kräver inlärning?
Jag har alltid tyckt det är lättare att lyssna på helheten...

Man kanske kan dema detta om vi kan träffas i Uppsala.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag har tjatat nåt otroligt om tune dem i över tio år nu, men i det här sällskapet känns det helt överflödigt. Ni har ju alla metoder som är vettiga och fungerar för er! Inget skumt hifi-snack om ljudens textur, kontrast och sånt där som är väldigt subjektivt och därför ger helt olika resultat mellan olika personer och tillfällen.

Min gissning är därför att ni är rätt överens om de grejer ni lyssnar på. Skillnaden kan vara, som sportbilsentusiasten påpekade, att det ena sättet kräver ett par dar för att justera in Keltik medan man med en strikt metod klarar det på nån timme... Som handlare är tiden dyrbar och då gör man bäst i att använda den effektivaste metoden, men kanske har du roligare under de två dagar det tar att justera in Keltik?

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited