selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Varför upprör Linn?
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Flyttade diskussionen om känslor ikring Linn från "topp tio"-tråden hit. //Ayn

Måste bara få uttrycka en kännsla som bubblade upp inom mig. Det har egentligen inget med musik eller ljudåtergivning att göra och skall inte på något sätt påverka valet av stereo märke. Men, det känns riktigt skoj med ett märke som har en så väldokumenterad historia som just Linn har. En massa anekdoter och mystik. Det är löjligt men det känns ibland som om det finns två hifi "inriktningar", Linn och resten. Möjligen att Naim är med på ett av Linns hörn. Nu pratar jag inte om ljudet i första hand utan om allt som omger själva märket. Alla som har någon koll på hifi prylar har också en åsikt om Linn, dom som tycker märket är skräp vet ofta ändå vad olika cdspelare heter och så vidare. Nu kan det vara så att jag inte har studerat övriga märkens historia men hur som var det en kännsla jag fick när jag läste om Peter Gabriel och Numerikar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Nu blir det off topic även från moderatorn... 8) Helt klart är Linn ett märke som sticker ut. Det gick inte att vara med och skriva på hififorum.nu t.ex. Av någon anledning retar märket och dess konsumenter anhängarna av andra märken väldigt mycket. Jag förstår dock fortfarande inte varför.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 18:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
fredde wrote:
Helt klart är Linn ett märke som sticker ut. Det gick inte att vara med och skriva på hififorum.nu t.ex. Av någon anledning retar märket och dess konsumenter anhängarna av andra märken väldigt mycket. Jag förstår dock fortfarande inte varför.
Alltså,nu är vi så off-topic man kan vara! :wink: Men jag ska försöka förklara hur jag tror att Linnister upplevs av andra hifi-intresserade eftersom jag har hört till "de andra" ett tag nu.

Jag tror (och upplever själv litegrann) att det är lite "skygglappar på" på en del Linnister,inte alla,men en del.
Handen på hjärtat,visst upplever ni att eran ljudanläggning inte är komplett förräns det är Linn-loggor på alla apparaterna OCH oxå kablarna för den delen?Hur många av er kollar in konkurrensen innan ni uppgraderar cd-spelare t.ex?Observera att jag INTE säger att det är fel,så funkade det även för mig när jag hade Linn.Jag tittade inte ens på några andra märken för att dom existerade inte i min sinnesbild ens!Endast Linn dög.

Just detta tror jag uppfattas som lite enkelspårigt av en del på Hifi-forum.Men på det forumet har det förekommit pajkastning på allt och alla i och för sig!Roliga ,intressanta trådar saboteras ofta av någon eller några som endast är ute efter att provocera :evil: .Faktiskt.se är snudd på ännu värre i det avseendet enligt min åsikt.

Därför är jag endast aktiv på denna lista och Euphonia,därför att på dessa listor är det hifi och musik intresserade som disskuterar om sitt stora intresse!
Visst kan det hetta till även här men det kan lika gärna bero på att det skrivna ordet oftast kan tolkas på så många olika sätt.Och trots att jag inte längre är Linnist så är det skoj att hålla sig ajour med sitt gamla märke och läsa om deras produkter.


Mvh new order

PS. Skulle vi kunna återgå till vad tråden handlar om :?: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 30, 2004 23:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det ligger en del i mycket av det du säger, new order.

Det du skriver om skygglappar tror jag inte är så vanligt som det kan verka. Det är ju naturligtvis bara min spekulation, men om man tittar på hur folk här på forumet resonerar verkar det stämma ganska bra - dvs man är medveten om att det finns andra märken, och att de absolut kan låta bra de med - men Linn gör bra prylar som man blir nöjd med, med en tydlig uppgraderingsstege. Skulle jag ge mig ut och försöka få mest "bang for the buck" skulle jag säkerligen inte komma hem med enbart Linn-prylar. Vid det laget skulle åtminstone jag dock vara halvt utpumpad av alla prylar jag skulle ha behövt lyssna på, och dessutom ta med i beräkningarna att varje pryl spelat som en del i ett system som jag inte är bekant med. Om alla prylar ska få en rättvis jämförelse då krävs det rejält mycket...
Det naturliga steget för många då att göra är att faktiskt satsa på Linn mer eller mindre genom hela systemet. Från slutstegen och framåt lönar det sig ju ganska mycket extra att köra på Linn-prylar iom att det är väldigt lätt att ordna aktiv drift med alla de fördelar det innebär.

En åsikt som jag sett framföras flera gånger, och som jag själv kan skriva under på, är att det blir en större fokus på musiken när man håller sig på ett så "tjurigt" sätt inom samma märke ;) Det finns inte ett oändligt antal tänkbara kombinationer helt enkelt, utan man rör sig inom en mindre sfär än om man försöker hålla koll på allt som tillverkas. Det kan naturligtvis ses som något dåligt av många, som du säger kan det uppfattas som "enkelspårigt", och det är helt okej. Det är upp till var och en hur man resonerar. Jag ses gärna som enkelspårig om det ändå innebär att jag får mer fokus på musiken än på prylarna! Jag tror inte att det är en slump att Musik-sektionen här är förhållandevis bra mycket mer aktiv än t.ex. motsvarande sektion på HF.nu.
Därmed INTE sagt att Linn är det enda märke som kan få sina kunder att öka fokus på musiken! Det finns många system som man kan sitta nöjd med och bara njuta av att lyssna på musiken, det kan ta ett längre tag innan man lyckats plita ihop något man kan känna sig nöjd med då bara... ;)

En till anledning som har spelat in för mig är en konsekvens av det jag skrev om vilka förhållanden man kan utvärdera ett system i. Sitter jag med ett system som består till 50% av Linn-prylar och funderar på att köpa, säg, en CD-spelare...då är det svårt att utvärdera en CD-spelare hos en icke-Linn-handlare pga att de inte kommer ha något system jag känner igen mig i. Visst går det förhoppningsvis då att be om att få låna hem spelaren, men det är ju bra mycket krångligare än att få ett system helt motsvarande sitt eget hos sin Linn-handlare.
En annan sak är systemmatchning. Det pratas mycket om synergi i system och att allt handlar om matchning, och just det gör det ju lätt att välja inom det egna märket. Köper man som jag dessutom en hel del begagnat kan man känna sig mer säker på att den där Linn-prylen man köper faktiskt kommer funka i ens eget system.

Men liksom fredde förstår jag inte riktigt heller varför det här ska väcka så starka känslor. Jag tror att det finns någon till faktor, och min teori är att det finns en del "ont blod" kvar sen tidigare diskussioner på t.ex. HF.nu när Linn-anhängare som var mer, euhmm..."bestämda" 8) i sina åsikter angående Linn var aktiva. Då gick bägge sidorna i klinch, några Linnister sa att alla Linns prylar är bäst oavsett prisklass och inget annat ens kommer i närheten oavsett hur mycket det kostar - och andra sidan svarade då naturligtvis med motsvarande mynt, att Linn-prylar är det mest värdelösa som tillverkats...trist, men så går det om man inte kan föra en sansad diskussion. Får se om inställningen ändras något i framtiden - jag brukar fortfarande droppa in förslag på Linn-prylar när folk ber om köptips, men blir i princip alltid ignorerad (även när alla andra tips besvaras... :?)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Oj blev jag upphovsman till en flytt, och en ny tråd. Jag som bara fick ett ryck och var tvungen att komentera hur kul jag tycker det är med ett märke som har lite historia och mystik kring sig. Jag tycker att det är charmigt med en lite excentrisk inställning till saker och ting. Allt det runt ett märke som inte egentligen har något med ljudåtergivning att göra men som bidrar till helheten, det tycker jag är just charmigt. Är det en slump att det är Linn som har ett eget forum. Och Naim då fast bara ett engelskt, Linn har ju både och.

Du, New Order, som har haft Linn men övergått till andra märken vad jag förstår.
Vilka likheter/olikheter ser du?
Vad fick dig att byta?
Varför behöll du inte vissa Linn produkter tex en lp eller cd-spelare?
Tycker dessa frågor skulle kunna vara roliga att få besvarade av en som har testat båda "sidorna". För visst går detta ämne att disskutera på en vettig nivå?


Last edited by Tjagge on Fri Oct 01, 2004 00:16, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Beror nog mycket på att linn är ett speciellt märke.
Det är ju ett av de få märken vars kunder köper hela system och är så "sålda" på linn. Detta upprör nog stora delar av hifimarknaden som verkar resonera som att allt är lika bra. Linn pratar också om bättre och sämre, det är dom nästa ensamma om. Det provocerar också.
Vissa begriper vad det handlar om, andra gör det inte och blir irriterad istället.
Det är min tro om det hela.
Medans "övriga" sitter på forum och får uppmuntrande ord från allt och alla oavsett vad dom har, för alla produkter har fått bra rescensioner, så får dom inte denna hyllning av linn-ägare. Linnägare som dessutom har "fräckheten" att hävda att det finns sånt som är billigare OCH bättre.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ja där har du nog något som jag känner igen. Vissa vill analysera allt, mörkt, ljust, stort, smått, analytiskt, blått, vitt, osv. Den är bra på det och den är bra på det. Det finns liksom inget slut. Fast vad vet jag, jag vill ju bara att ni alla skall börja lyssna på pretto rock! Länge leve mellotronen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
MMmm.. linns bedömning av anläggningar, music first upprör nog också. Det innebär ju att deras anläggningar helt plötsligt kan vara dåliga, trots att den har en upplöst diskant vid gitarrplonkande (suck). med deras standarder så kan allt vara bra, då de fokuserar på enstaka ljudgrejjer istället för det viktiga, musiken. Denna "enkelhet" i bedömning upprör nog deras stackars själar.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Linn-filosofin väcker faktiskt känslor även utanför hifi-nördarnas skara. Även för "vanligt folk" med kompaktstereo för 3.995:- är det provocerande att behöva välja prylar ur musikalisk synvinkel istället för att jämföra datablad och utgå från "features".

Kopplar man sedan ihop det med prissättningen av lite nyare Linn-utrustning blir det än mer provocerande. "Nämen va fan, 30 lök för en reciever med dvd-spelare, jävla larv, det får jag för två å nio på OnOff..."

Och här måste jag erkänna att jag i viss mån håller med. Prissättningen är idag helt utanför det rimligas gräns. För några år sedan (okejrå, många år sedan...) var en LP12:a MYCKET rimligt prissatt i förhållande till prestanda och konkurrenter. Det är den inte idag. Om man idag vill spela sina gamla vinyler med rimlig/god behållning, finns det spelare för en tiondel av kostnaden (för en LP12:a) som är nästan lika bra. Och med "nästan" menar jag att med 90% av tillgängliga vinylskivor kommer man oftast inte höra någon skillnad överhuvudtaget. Dessutom är Linns MC-pickuper inte några underbarn när det gäller spårning, en tidigare Sumiko Blue Point Special seglar igen skivor där Arkiven snubblar och står på näsan. Prisskillnad 15.000 kronor och en ljudskillnad som man kan leva med utan problem.

Om man jämför bland Linnprylar, så är naturligtvis Classic inte ens i närheten av en CD12/Exotic/5125 kombination. Men om man betänker prisskillnaden mellan systemen, skulle samma pengar i mellanskillnad göra större nytta med några konkurrenters apparater?

Den diskussionen ser jag sällan här.

Sammantaget; hur mycket jag än gillar min LP12:a, hur mycket jag än gillar "filosofin" bakom Linn-grejorna - prisvärda är de inte. Möjligen med undantag av Classicen, trots prislappen är det ännu dyrare att hitta en kompetent dvd-spelare, försteg, 5-kanalsslutsteg, radiotuner etc som separata enheter. Snygg är Classicen åxå och allt samlat i en enda låda med allt vad det innebär med platsbesparning, minskat behov av kablage etc.
Handen på hjärtat; är det någon här som seriöst tycker att skillnaden i ljud mellan Ikemi och CD12 är värd 147.000:-? Jag menar nu inte alls om man har råd med det ena eller det andra, utan är skillnaden i ljud så värdefull?
Personligen, hade jag all världens pengar skulle jag köpa CD12:an för att den är mycket snyggare...

/ B


Last edited by Bill50x on Fri Oct 01, 2004 00:34, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Lite elitism på nattkröken. Sitter som ett smäck det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
med tanke på att jag äger en cd12a så: ja.

Inte prisvärda? Då de är bättre än konkurrenterna så är det klart att de är prisvärda.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
The Archangel wrote:
med tanke på att jag äger en cd12a så: ja.

Inte prisvärda? Då de är bättre än konkurrenterna så är det klart att de är prisvärda.
Jag förutsätter att någon som valt en CD12:a har gjort det för att man föredrar apparaten på ett eller annat sätt. Och du är bara att gratulera dubbelt upp; 1) att du har en så snygg och välljudande apparat hemma 2) att du hade råd med den.

Däremot invänder jag mot den andra satsen; att vara bättre än konkurrenterna innebär inte alls med automatik en prisvärdhet.

MEN, prisvärdheten mellan en given apparat och en något bättre dylik, kan bara avgöras av den som ska betala. Jag blir till exempel synnerligen irriterad när man i tester av vin etc, lägger in priset som en parameter vid bedömningen. Den prismässiga bedömningen kan bara den som ska betala kalaset göra. För mig blir ett vin inte godare för att det är billigt. Det kan dock bli mer prisvärt och hur mycket jag värderar detta beror förstås på min finansiella situation - och hur snål jag är :-D

Kopplar vi detta till Linn; ja, CD12:an är kanske marginellt bättre än konkurrenterna. Men om skillnaden är värd priset måste dock värderas av den som ska köpa apparaten.

Dessutom är jag ganska övertygad om att CD12:an "bara" är jämförd med 1) liknande dyra apparater 2) andra Linn cd-spelare. Har någon sett en test mellan tex Pioneer 668 och Linn CD12? OBS, bara ett exempel, jag har aldrig lyssnat på 668:an trots alla goda recensioner.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 00:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hoppsan, att jämföra Pioneer 668 och CD12...ptja, man ska ju alltid hålla alla sinnen öppna, men jag är nog fördomsfull nog att säga att jag tror mig vara rätt säker på hur den duellen slutar :) Men visst, du har en poäng. Det jämförs ganska sällan mellan Linn och icke-Linn. Möjligen för att många av Linns kunder är så inriktade på just bara Linn. Det blir ett cirkelresonemang, men jag tror det är mycket möjligt att det är så det funkar ändå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Hoppsan, att jämföra Pioneer 668 och CD12...ptja, man ska ju alltid hålla alla sinnen öppna, men jag är nog fördomsfull nog att säga att jag tror mig vara rätt säker på hur den duellen slutar :)
Hehe.. jag är lika övertygad som du att CD12:an drar längsta strået. Men jag är inte lika övertygad att skillnaden är värd 172.000:-. Jag är inte heller övertygad att Genki och Ikemi utklassar 668:an. Jag är ganska säker på att det finns en transport/separat DAC-kombination av "icke-Linn" fabrikat som kan utmana dessa två spelare. Men tyvärr, man ser ytterst sällan dessa jämförelser.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 01, 2004 08:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Quote:
Jag är inte heller övertygad att Genki och Ikemi utklassar 668:an. Jag är ganska säker på att det finns en transport/separat DAC-kombination av "icke-Linn" fabrikat som kan utmana dessa två spelare. Men tyvärr, man ser ytterst sällan dessa jämförelser.
Jag tar det du skriver för närmast självklart, om man skulle jämföra alla upptänkliga andra märken så vore det ju nästan konstigt om man inte skulle hitta något annat märke som gör saken bättre. Å andra sidan ger ju det här med klangmatchning som Ayn pratar om att Ikemi:n säkert är en fullträff i någon kombination medan ett annat märke passar mycket bättre i ett annat system/rum/ägare med andra ljudideal. Linn-produkter är förmodligen inte det bästa jag kunde hitta om jag jämförde ett par dussin märken, men det är bra och med stabilt andrahandsvärde (i allmänhet) vilket gör att det i regel är hyfsat lätt att sälja vidare produkter som man växer ifrån, inte är supernöjd med.

Sedan angående andra märken så skriver jag en del på hf.nu också, och Ayn har ju en bra bit över 1000 inlägg där så det handlar nog mer om att man diskuterar Linn-produkter här, och resten på hf.nu. Dock tycker jag det är bra att det kommer upp förslag på produkter som kan vara intressanta för linn-ägare där Linn inte har vettiga produkter helt enkelt. Dvd-spelar är väl det bästa exemplet jag kommer på nu.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited