Det ligger en del i mycket av det du säger, new order.
Det du skriver om skygglappar tror jag inte är så vanligt som det kan verka. Det är ju naturligtvis bara min spekulation, men om man tittar på hur folk här på forumet resonerar verkar det stämma ganska bra - dvs man är medveten om att det finns andra märken, och att de absolut kan låta bra de med - men Linn gör bra prylar som man blir nöjd med, med en tydlig uppgraderingsstege. Skulle jag ge mig ut och försöka få mest "bang for the buck" skulle jag säkerligen inte komma hem med enbart Linn-prylar. Vid det laget skulle åtminstone jag dock vara halvt utpumpad av alla prylar jag skulle ha behövt lyssna på, och dessutom ta med i beräkningarna att varje pryl spelat som en del i ett system som jag inte är bekant med. Om alla prylar ska få en rättvis jämförelse då krävs det rejält mycket...
Det naturliga steget för många då att göra är att faktiskt satsa på Linn mer eller mindre genom hela systemet. Från slutstegen och framåt lönar det sig ju ganska mycket extra att köra på Linn-prylar iom att det är väldigt lätt att ordna aktiv drift med alla de fördelar det innebär.
En åsikt som jag sett framföras flera gånger, och som jag själv kan skriva under på, är att det blir en större fokus på musiken när man håller sig på ett så "tjurigt" sätt inom samma märke

Det finns inte ett oändligt antal tänkbara kombinationer helt enkelt, utan man rör sig inom en mindre sfär än om man försöker hålla koll på allt som tillverkas. Det kan naturligtvis ses som något dåligt av många, som du säger kan det uppfattas som "enkelspårigt", och det är helt okej. Det är upp till var och en hur man resonerar. Jag ses gärna som enkelspårig om det ändå innebär att jag får mer fokus på musiken än på prylarna! Jag tror inte att det är en slump att Musik-sektionen här är förhållandevis bra mycket mer aktiv än t.ex. motsvarande sektion på HF.nu.
Därmed INTE sagt att Linn är det enda märke som kan få sina kunder att öka fokus på musiken! Det finns många system som man kan sitta nöjd med och bara njuta av att lyssna på musiken, det kan ta ett längre tag innan man lyckats plita ihop något man kan känna sig nöjd med då bara...
En till anledning som har spelat in för mig är en konsekvens av det jag skrev om vilka förhållanden man kan utvärdera ett system i. Sitter jag med ett system som består till 50% av Linn-prylar och funderar på att köpa, säg, en CD-spelare...då är det svårt att utvärdera en CD-spelare hos en icke-Linn-handlare pga att de inte kommer ha något system jag känner igen mig i. Visst går det förhoppningsvis då att be om att få låna hem spelaren, men det är ju bra mycket krångligare än att få ett system helt motsvarande sitt eget hos sin Linn-handlare.
En annan sak är systemmatchning. Det pratas mycket om synergi i system och att allt handlar om matchning, och just det gör det ju lätt att välja inom det egna märket. Köper man som jag dessutom en hel del begagnat kan man känna sig mer säker på att den där Linn-prylen man köper faktiskt kommer funka i ens eget system.
Men liksom fredde förstår jag inte riktigt heller varför det här ska väcka så starka känslor. Jag tror att det finns någon till faktor, och min teori är att det finns en del "ont blod" kvar sen tidigare diskussioner på t.ex. HF.nu när Linn-anhängare som var mer, euhmm..."bestämda"

i sina åsikter angående Linn var aktiva. Då gick bägge sidorna i klinch, några Linnister sa att alla Linns prylar är bäst oavsett prisklass och inget annat ens kommer i närheten oavsett hur mycket det kostar - och andra sidan svarade då naturligtvis med motsvarande mynt, att Linn-prylar är det mest värdelösa som tillverkats...trist, men så går det om man inte kan föra en sansad diskussion. Får se om inställningen ändras något i framtiden - jag brukar fortfarande droppa in förslag på Linn-prylar när folk ber om köptips, men blir i princip alltid ignorerad (även när alla andra tips besvaras...

)